Gå til innhold

Å selge bilder... noen med kunnskap/erfaring?

Featured Replies

Skrevet

Har noen kunnskap eller erfaring med salg av bilder? Har selv solgt enkeltvis til aviser for éngangsbruk, men denne gang er det snakk om å kanskje selge bildet for flerbruk for selskapet...

Anyone?

Skrevet

Ta høyde for følgende;

- Hvor skal det brukes ? (brosjyre, web, video etc.)

- I hvilken sammenheng skal det brukes ? (PR, illustrasjon e.l.)

Ikke gi fra deg råfila (om det er snakk om RAW).. Gjør eventuell fargekorrigering/retusjering som er nødvendig og ta deg betalt for jobben på prosjekt/timesbasis.

En fin regel når det gjelder kreative medier som foto/film/lyd er å gi dem en pris så du nesten skjemmes... Og doble det. :)

Da får du betalt for åndsverket - og du får mer eller mindre symbolsk betalt for at de gjør bussiness på å bruke bildet ditt.

Skrevet

Det er ganske strenge regler på dette med opphavsrett og åndsverk.

Jeg vet det er en nettside for freelance fotografer/jurnalister, husker bare ikke url'en i farta. men der står i allefall standardsatser, samt alt du trenger å vite om regler og sånt.

Skrevet

Brosjyrer

Standard honorar pr. bilde: 1 825

Helside: 2 300

Forside: 2 940

Videre nevnes:

Generelle leveringsbetingelser

Opphavsretten tilhører fotografen, og bildene leveres med reproduksjonsrett for en gangs bruk

Dvs - du kan ta deg en fin sum, etter eget ønske, utover de summene som er nevnt ovenfor. Det ville i allefall jeg gjort. Sånn sett blir summen over kun for å få lov til å bruke bildet - den summen du legger til selv, blir det du føler du må få igjen for at det blir reprodusert. I tillegg bør du kanskje gjøre en avtale om dette gjelder dette ene opplaget, eller flere..

Skrevet

Da funker nok den fine regla om "ta deg så godt betalt at du nesten skjemmes. Og doble det. :) " veldig fint. Du skal tross alt sitte igjen med en del når de får bruke bildet helt fritt!

Skrevet

Man kan jo legge inn bilder på sånne Royal Stock Photos tjenester da... eksempelvis Dreamstime ( har et par der selv ). Eneste haka ved disse tjenestene kan være at dem allerede har et dusin bilder av samme motivet og defor avslår søknaden om å få lagt inn bilde som kan selges under forskjellige lisenser...

Dem er jo også meget strenge når det kommer til kvalitet på bildet osv. Man kan tjene penger på dette også men da må en nok få bildene sine godkjent hos flere StockPhotos sider og ha mange bilder ute hvis en skal få noen betydelig inntekt på dette.

Skrevet
  • Forfatter

Nå pleier ikke jeg å ta aktivt bilder og jeg tar ikke bilder primært for å gå i pluss... SAS Norge er interessert i et bilde til fri bruk i omfang og uten tidsbegrensning. Problemet nå for min del er å finne ut en pris som er vettug. Noen sier 10.000,- men jeg syntes det nesten hørtes drøyt ut. Kan hende store firmaer ikke er enig i det, men for en privatperson som meg hørtes det egentlig hinsides ut...

Skrevet

Nå har jeg aldri solgt et bilde, og jeg har absolutt null erfaring innen området, men spør du meg, så ville jeg kanskje sagt 20 000. Bildet kan ende opp på norske flyplasser i skrankene hos SAS, og gudene vet hvor ellers. :) Jeg ville tatt mye for bildet, det er jo tross alt for fri bruk i laaaaaang tid!

Skrevet

Legg til minst 5.000,- til, og gjerne enda en femtusing - så mener jeg du har god kompensasjon for at de får fri bruk, i så stort opplag de vil, når de vil... Go for it! Lett tjente penger!

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …