Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Tja... i alle fall ikke direkte helsefarlig; noe man kan si om solo-dåpsritualet blant NAC-elevene. Vann og snø inn i åpnet flydress, liggende med hodet nedover i ei gammel flytrapp?... nei takk!

Skrevet

Om jeg noensinne hadde havna på NTUN, så kan jeg garantere at jeg hadde bedt de som ville hatt meg med på noe slikt om å pisse & fly. Makan til idioti...

Skrevet
  • Forfatter

Syns dette var hårreisende. Det frister ikke å sende venner og kjente til NTNU - dette er sikkert frivillig - men hvor "kjip" føler man seg ikke når man er den ene som ikke deltar? Press til tusen!

Husker det var noe lignende sak i Oslo i fjor høst om at legestudenter hadde dåpsfest, hvor føsteklassingene fikk "poeng" etter hvor lite klær de hadde på seg.. Hosj.. Sikkert gøy for de kåte grisene som heller vil se enn å ta på - til sånt finnes det jo websider og filmer!..

Skrevet

Som NTNU-student gjennom noen år, deltaker under listingløpet (opptaksprøven til Abakus,) tidligere listinggeneral og engasjert student, så synes jeg at jeg kan gi en liten innsikt i hva som foregår under disse opptaksprøvene.

Abakus (linjeforeningen for datateknikk og kommunikasjonsteknologi) er en ganske ung linjeforening til Gløshaugen å være, vi ferier 30 år nå i høst, sammenlignet med snart hundre for byggstudentene sin linjeforening. Men vi har likevel arrangert opptaksprøver en god stund, det er noe vi har felles med de andre linjeforeningene for lege- og sivilingeniørstudentene. Listingløpet har vært arrangert siden starten av 80-tallet, fordi det er en tradisjon, noe linjeforeningene har svært mye av. Og hele tiden ved at deltagerne har vært ikledd undertøyet. Det skal visstnok ha sitt utspring i en karnevalsparade tidlig på 80-tallet, der en gjeng fra forløperen til Abakus stilte opp i undertøyet, ikledd listingpapir fra matriseskrivere. Og slik har det vært arrangert siden, spesielt for å vise folk rundt at selv datanerder tør drite seg ut.

Opptaksprøver er altså ikke noe nytt, og spesielt ikke for trønderne fra Trondheim, det kommer ikke oppslag i Adressa engang, opptaksprøver har vært arrangert på NTH/NTNU siden linjeforeningene ble opprettet for snart 100 år siden. Selvfølgelig har formen forandret seg gjennom 100 år, men det er en naturlig del av studiestarten her oppe for byens innbyggere. Selv gamle tanter i byen smilte da jeg kom spradende i bokseren, bundet til ankelen til partneren jeg deltok med.

Jeg deltok i dette for fem år siden, og fikk ei søt trondheimsjente som partner. Gjennom ni poster var jeg blant annet med på kroppsmaling i blinde, rullestafett ned skråning (teipet fast til partneren,) måtte få en forbipasserende til å dele et lakrissnøre (the lady & landstrykeren-way,) og komme meg over Elgeseter bro, uten å være nær brua. Vi ble også fotoobjekter for en hel turistbuss med kinesere, som lurte fælt på om nordmenn normalt var så gale. Og jeg hadde det kjempemoro. Jeg hadde aldri gjort noe slikt før, og vil ikke finne på å gjøre lignende ting igjen sånn uten videre, men det var en positiv opplevelse. Og i en tid der en enda ikke kjente så mange andre medstudenter var det med på å gi oss noe vi hadde felles, vi gutta trengte ikke lenger bare prate om året i grønne klær. Det var ikke noe problem å gjøre oppgavene på postene, og det at gamle tanter smilte og lo og kom med koselige kommentarer gjorde det desto mer komisk for oss.

Året etter var jeg ansvarlig for å arrangere listingløpet ilag med ei fra komiteen jeg satt i, vi var listinggeneraler. Vi hadde på forhånd bedt om å få inn forslag til innhold fra de som skulle stå på post, hvor vi så skulle gå gjennom og evnt godkjenne dette, og de som skulle stå på post fikk en gjennomgang av reglene.

_Ingen_ tvinges til å være med på listingløpet, og _ingen_ tvinges til gjennomføre innholdet på postene. Folk oppfordres til å være med, og folk oppfordres til å være med på ting.

Og vet dere hva? Lørdagen listingløpet fant sted stod jeg i Glasshuset på Gløshaugen og tok imot deltagerne med champagne, og snakket med mesteparten som kom tilbake. I årene etterpå har jeg også stått på sidelinjen, og også snakket med flere av deltagerne i etterkant. Hva er reaksjonen som går igjen? Deltagerne tar ikke seg selv høytidelig når de er med, de opplever å gjøre ting som kan være guffent der og da, og andre pusher litt grenser, men de kommer tilbake med et smil rundt munnen, og de har blitt bedre kjent med partneren og de andre deltagerne. Det gjør faktisk noe med samholdet. Folk som er ferdige smiler og ler av det som har skjedd.

Flere pusher sine grenset, feks den spinkle, sjernerte nerden, innsauset i sjokoladesaus, som i lang tid sleit med å finne ei jente han kunne dele et lakrissnøre med. Andre egger hverandre opp mens de sminker hverandre.

Jeg skjønner godt at folk på utsiden kan se på dette som fjernt og idiotisk, og at det er på kanten, og vi forventer ikke at folk skal forstå eller like det heller, det går ikke om en ikke selv har vært med på det eller har sett hele opplegget.

For vår del vil vi at det skal være litt på kanten, vi ønsker at deltagerne skal pushe seg selv litt, og da spesielt de som ikke gjør slikt til vanlig.

Men vi _tvinger_ dem som sagt ikke.

Ja, jeg vet om tilfeller hvor enkelte ikke har hatt det trivelig, det være seg pga diverse komplekser eller at de har hatt uhell, men heldigvis dreier det seg om et fåtall hendelser i løpet av fem år. Til tider skjer det ting på postene som går over grensen, og det er selvsagt beklagelig, det skal ikke skje, og de som er ansvarlige får da høre det.

Når det gjelder de øvrige linjeforeningens opptaksprøver så er noen av de mer uskyldige, mens andre kan være mer gufne. I enkelte tilfeller ser en at fjorårets deltagere, som nå står som funksjonærer på post, prøver å "ta igjen", og gjør det hakket verre enn fjoråret. For vår del er det slikt som vi prøver å forhindre ved å skaffe oss et så godt bilde som mulig over hva det er som skal skje i forkant av opptaksprøvene.

Folk må ikke blir med på opptaksprøvene, det er faktisk en hel del som ikke gjør dette (av forskjellige årsaker,) og for vår det er det helt greit, folk bør ikke være med på noe de ikke vil være med på.

Herregud så sykt idiotisk!

Hva faen' date=' trodde NTNU skulle være "profft", men kan ærlig si at jeg mista det inntrykket nå.. [/quote']

Opptaksprøvene har ikke noe med NTNU og undervisningsmiljøet å gjøre, dette er det kun studenter som står bak. Om en ser på linjeforeningene er flere av de svært profesjonelle i måten de jobber på. Basert på frivillighet sørger de for å bringe ut kurs, faglige arrangementer, bedriftspresentasjoner, og sosiale arrangementer til sine studenter i stor skala. De er sammen med Samfundet en viktig grunn til at Trondheim har landets beste studiemiljø. Enkelte av linjeforeningene har faktisk en omsetning på mange hundre tusen, enkelte omsetter for ganske mye mer enn det også.

Jeg forventer ikke at dere skal være enige med meg i det over, eller at dere skal skjønne det, men saker har som regel to sider, og til tider kan den andre siden være vanskelig å skjønne, spesielt om en ikke har sett disse tingene selv.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …