Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Hei alle sammen!

Da var jeg endelig kommet meg over til Hillsboro og Hillsboro Aviation.

Det var en lang reise som tok ca. 26 timer innkludert litt forsinkelser. Jeg ble møtt av to sveitsere på flyplassen i Portland. De er nylig ansatt som instruktører ved skolen og det skulle vise seg at jeg ikke ble til å få noen av dem som instruktører. Isteden har jeg fått en amerikaner med norske og svenske aner som heter Gabe . En erfaren instruktør i fra Alaska som virker utrolig proffesjonell, hyggelig er han også! ;-)

Når jeg først kom over hit så ble jeg innkvartert i en av skolens leiligheter. Leiligheten består av stue, kjøkken, vaskerom, bad og tre soverom, hvorav jeg har det største med eget bad.

Jeg bor sammens med en tysker og en taiwaneser. Taiwanseren flyr fixed wing(vanlig fly) og satser på en karriere som flyger mens tyskeren flyr helikopter og er kun her for å ta sitt private sertifikat før han drar hjem igjen i november. Veldig hyggelige karer begge to!

Vi er ca. 13-14 nordmenn ved skolen og jeg har kun møtt noen få av dem. En av dem, Jon, har jeg hatt kontakt med tidligere og han var vel den som egentlig fikk meg til å velge denne skolen kontra den i Florida med tanke på hva han fortalte om skolen. Så langt har jeg ikke angret på valget.

Hadde min første flytur på Torsdag og den bestod mest av "fun flying", som instruktøren min så fint sa det, det vil si at jeg fikk en tur inn til Portland sentrum hvor vi landet på en helipad mellom høye bygninger. Utrolig gøy!!! Etterhvert var det min tur til å ta over kontrollene og jeg begynte å lure på om jeg hadde gjort det riktige valget.....helikopteret er utrolig følsomt og jeg følte at jeg vinglet i alle mulige retninger i den tre-dimensjonale verdenen, det at vi hadde endel turbulens og frisk vind i fra vest gjorde ikke ting noe særlig bedre. Jeg vurderte seriøst ett lite øyeblikk å bare bestille retur tilbake til gode gamle Norge...;-)

Så i dag, Fredag, hadde jeg fått beskjed om å møte kl. 0700 for en flytur som skulle starte 0730. Vi skulle fly i 1.5 timer med fokus på "straight and level" samt å holde hastigheten mens vi skiftet høyde både opp og ned. Dette gikk såpass bra at vi fløy tilbake til Hillsboro etter en knapp halvtime for å øve på å hovre helikopteret. Dette skulle, ikke overraskende, by på litt mer problemer....som de fleste nybegynnere startet jeg med å overkorrigere hvert input på stikka, det var kun den jeg fikk styre selv først, dette medførte selvfølgelig at andre bevegelser satte i kraft( Newtons tredje lov) og jeg fikk nok å tenke på ;) Overraskende nok fikk jeg etterhvert ganske god kontroll på hover delen med kontroll på stikken og pedalene men jeg sleit litt når jeg i tillegg fikk collectiven å kontrollere. Instruktøren var godt fornøyd med min innsats så langt og jeg fikk tilbake litt tiltrengt selvtillit etter å ha vært litt nedfor etter første turen. Så etter å ha vært her i knappe tre dager har jeg logget 2.2 timer og jeg ser fram til å logge masse flere i tiden som kommer.

Nå er selvtilliten tilbake og ting føles ikke uoverkommelig lenger heldigvis.

Ellers så går vi vinteren i møte i tiden framover og jeg har skjønt at det er ganske vått på denne tiden av året og en god del tåke, så jeg håper at det ikke kommer til å gå alt for mye ut over flygingen. Uansett, jeg ser virkelig framover til tiden som kommer og jeg gleder meg som en unge til neste flytime.

Skrevet

Hei igjen Vidar!

Flotte bilder og kjekt med reisebrev. Godt å være i gang tenker jeg.

Ser frem til å høre hvordan det går der borte i tiden fremover.

HP

Skrevet

Vi er ca. 13-14 nordmenn ved skolen og jeg har kun møtt noen få av dem. En av dem' date=' Jon, har jeg hatt kontakt med tidligere og han var vel den som egentlig fikk meg til å velge denne skolen kontra den i Florida med tanke på hva han fortalte om skolen. Så langt har jeg ikke angret på valget. [/quote']

:crazy:

Skrevet

Har selv prøvd å hovre en R-22 (Tror jeg det var?), og det er pokker ikke lett :grin:

Gratulerer så mye, herifra også, håper på flere rapporter!

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …