Gå til innhold

GPS. Hvor bra er dine kart?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom over denne artikkelen nå, og kom til å tenke på når jeg kjørte inatt.

Jeg jobbet inatt og skulle blandt annet levere en haug med takstoler på Rauland.

Tastet inn det lille jeg hadde av adresse inn i GPS`n og den fant ikke engang Rauland :crazy:

Etter en del sur frem og tilbake på GPS`n klarte den tilslutt å finne Rjukan, men Rauland nektet den å komme opp med.

Jeg tastet inn riktig tettsted og riktig postnummer, men neida..

Endte opp med NAFboka for å finne stedet for så å sette inn et punkt på GPSkartet. (Den følger da veien til det gitte punktet jeg har satt inn)

Mange av dere som har problemer med at GPS`n ikke klarer å finne steder? (Småveier er greit at den ikke alltid finner, men tettsteder burde den da klare).

Skrevet

Pappa hadde problemer med det når vi hadde en lang utenlandstur i Europe for noen år siden.

Vi hadde leid en villa i Nice, Frankrike.

Når vi skulle dra hjemover igjen så tok vi oss en tur innom Venezia, Italia.

Vi skulle ligge på et hotell litt utenfor byen og pappa plotta inn adressen på GPS'n, Gps'n fant adressen og vi kjørte mot der.

Når vi hadde kommet fram til den lille byen utenfor Venezia hvor hotellet lå, og stanset der GPS'n så vi skulle stoppe så fant vi ikke hotellet.

Vi kjørte rundt i byen før vi til slutt fant hotellet i noen gater lengre på nede.

Skrevet

Det er ikke nødvendigvis kartene det er noe galt med, det GPS-nettverket som brukes i dag er rett og slett for dårlig. For å få et godt signal å navigere etter trenger du oppkobling mot minst fire satelitter som er rimelig godt spredt, men likevel så har du en feilmargin på +- 15m. "Galileo" som er et EU-prosjekt og som (forhåpentligvis) vil være opterativt innen 2012 skal ha langt bedre nøyaktighet, med bruk av bakkestasjoner vil man kunne oppnå en nøyaktighet ned til 10cm. Men USA er ute etter å sette kjepper i hjulene for hele prosjektet. Det amerikanske militæret forutsetter at de skal kunne begrense nøyaktigheten, eller kutte ut sivile brukere helt. Det vil de ikke ha muligheten til med "Galileo".

Skrevet
Min GPS forteller meg feilmarginen' date=' og den pleier å ligge på rundt +/- 20-30 meter. (Nokia N95) [/quote']Det gjør GPSen min også! Pleier å ligge på 1-2 cm :D
Skrevet
Kom over denne artikkelen nå' date=' og kom til å tenke på når jeg kjørte inatt.

[/quote']

Artikkelen handler ikke om at det er feil i GPS kart/navigasjonen, men at folk stoler blindt på GPSen og kjører da steder kjøretøyet deres ikke er beregnet for å kunne kjøre.

Det er ikke nødvendigvis kartene det er noe galt med' date=' det GPS-nettverket som brukes i dag er rett og slett for dårlig.[/quote']

I Tom sitt problem så er det nok kartet det er galt med. Signalstyrken/nøyaktigheten har ingenting med det faktum at addressen han ser etter ikke finnes i GPSen sin database.

Hva slags GPS programvare er det du bruker Tom? (TomTom antar jeg? ;))

Skrevet

Men USA er ute etter å sette kjepper i hjulene for hele prosjektet. Det amerikanske militæret forutsetter at de skal kunne begrense nøyaktigheten, eller kutte ut sivile brukere helt. Det vil de ikke ha muligheten til med "Galileo".

Njah... SA (Selective Availability) ble deaktivert for GPS i 2000, og det var vel heller det at EU bukte SA som en slags unnskyldning for å bygge et eget system.

Skrevet

Har ikke hatt noen "større" problemer med TomTom så langt, hverken på østlandet, sør-trøndelag, troms, og finnmark, og ei heller i sør-sverige...

At nye veier, og omkjøringer pga. bygging av veier, ikke er med, det må man jo regne med...

Et problem jeg har observert på "billigere" GPS'er, er at kartdataene er av eldre årgang, så selv veier som har vært der i flere år ikke er med...

Det jeg har opplevd av feil på TomTom, er at noen sykkelstier har blitt klassifisert som bilvei, noen bilveier igjennom lukkede områder står som åpne (f.eks. veien som går igjennom det tidligere militære området på Torp), o.l...

Det skjer riktig nok ikke ofte, og løses lett ved å be om en alternativ rute...

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...