Skrevet 23. august 2007 17 år Denne artiklen var hysterisk morsom Forskning.no: Skyt en elg, skaff en klimakvote… Visste du at en voksen elg slipper ut oppunder 100 kilo metangass per år - og dermed helt uvitende, får vi anta, kan gis betegnelsen klimaversting? – Skyt en elg og skaff deg en flykvote, spøker elgforsker og elgjeger Reidar Andersen, og ler hjertelig. Men det som ikke er en spøk, er at en elg årlig slipper ut opp mot ett hundre kilo av den svært skadelige klimagassen metan, kan professor i husdyrernæring ved Universitet for miljø- og biovitenskap (UMB), Odd Magne Harstad, opplyse. Et kilo metan har 21 ganger større effekt på atmosfæren enn CO2 når det gjelder global oppvarming. Siden alt regnes om til "CO2-ekvivalenter" i klimaregneskapet, må elgens 100 kilo ganges med 21 for å få fram dens årlige bidrag til den globale oppvarming. Med dette utgangspunktet bidrar altså en gjennomsnittlig, velvoksen norsk elg med 2 100 kilo kabondioksyd. Elg verre enn fly Ifølge SAS' klimakalkulator har du for eksempel gjort deg skyldig i et utslipp på 888 kilo CO2 ved å fly Oslo-Santiago – det fjerneste reisemålet vi kan komme på – tur-retur. Om du er storviltjeger og skyter en elg i høst, og dermed har spart norske skoger for 2100 kilo CO2-utslipp årlig, kan du med andre ord fly minst to ganger fram-og-tilbake reiser mellom de to fjernliggende hovedstedene. Til sammenligning har du, ved en t/r-reise mellom Trondheim og Oslo, gjort deg skyldig i et klimautslipp på 57 kilo. Denne reisen kan du i så fall foreta 36 ganger i løpet av et år...
Skrevet 23. august 2007 17 år Tror kuene var enda verre faktisk. Men ganske sykt da Hadde tenkt til å skrive det jeg også, men så så jeg at du hadde allerede skrivi det :grin:
Skrevet 24. august 2007 17 år Hvilket igjen beviser at veggiser har misforstått hele greia! Redd verden' date=' spis kjøtt! [/quote'] Det finnes faktisk dem som er ett hakk "verre" enn vegetarianere, de er "Veganere" - sært er bare fornavnet!! Hvordan slike veganere klarer å bli mette, er for meg et mysterium. En ting er sikkert, vi ble ikke utstyrt med de tennene vi har - for å holde oss til dyre-fór! Svensk side; mer info om veganere.. (gærne folk, etter min mening!)
Skrevet 25. august 2007 17 år Jeg har selv vært vegetarianer i 7 - 8 år, tror jeg klarte å være veganer i 1 år eller no sånt. Det er ikke stor problem med å bli mett, det som ofte er vanskelig er å finne oppskrifter og produkter som er fri for animalske tilsetninger. Norge er jo et sinnssykt land når det gjelder animalske tilsetninger, vi skal på død og liv putte melk og dyreproteiner i alt som kan selges av mat. Dessverre for folk som har diverse allergier som også får problemer med dyre tilsetninger i ikke-animalske produkter. Jeg er ikke vegetarianer lengre, da det er vanskelig med en samboer som elsker ekte norsk kost, men jeg har aldri savnet kjøtt. Samboeren min har fått melkeallergi, gjett hva de har i produkter som ikke inneholder melk...? jo, melkeprotein. ps. Maten må tilberedes før vi kan benytte tennene, uten ild hadde tennene vært nytteløse mot kjøtt. :crazy:
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.