Gjest Skrevet 9. juli 2001 Skrevet 9. juli 2001 Heisann Folkens, Trenger litt info om hvordan FMS og Autopiloten fungerer sammen. All info tas imot med takk, samt linker til nettsteder hvor man kan finne info om dette. Vennlig Hilsen Roger Kvammen Larsen Siter
Frank Petersen Skrevet 10. juli 2001 Skrevet 10. juli 2001 http://www.ivpa.com/manuals/sb/fms_sec01-01.htm"'>http://www.ivpa.com/manuals/sb/fms_sec01-01.htm" TARGET=_blank>http://www.ivpa.com/manuals/sb/fms_sec01-01.htm http://www.simclients.com/SB/sbindex.htm"'>http://www.simclients.com/SB/sbindex.htm" TARGET=_blank>http://www.simclients.com/SB/sbindex.htm Siter
Gjest Skrevet 10. juli 2001 Skrevet 10. juli 2001 Hei igjen, Spørsmålet mitt var nok veldig uklart. Det jeg mener er i real flying, ikke FMS i SB. Hvordan er disse enhetene samkjørt. Man plotter inn en SID, enroute fase, og kanskje en STAR på FMS. Når og hvordan, og i det hele tatt blir da autopiloten slått på og har den 2 funksjonser. Den vanlige autopilot pluss en der FMS systemet overkjører den vanlige med hdg, alt, app, bc etc???? Hjelp meg litt her, er desverre helt grønn her, men lysten på å vite mer. Ha en riktig god dag Rog. Siter
Erik Axel Vollan Skrevet 10. juli 2001 Skrevet 10. juli 2001 Hei, en grundig innføring i dette finner du i manualene til addon-pakka 767 PIC fra Wilco. Dette er en _meget_ realistisk sim av en 767. Det er 2 manualer, en heter "Panel Operations and Systems Manual" og er på 116 sider, den andre heter "Flight Management Computer (FMC) Manual" og er på 108 sider. Begge er fritt tilgjengelig for nedlasting fra Wilco som pdf-filer på ca 2-2,5 Mb. Du kan hente dem her ftp://ftp.wilcopub.com/pub/web102ef/767_Pilot_in_Command-Panel_Operation_and_Systems.pdf"'>ftp://ftp.wilcopub.com/pub/web102ef/767_Pilot_in_Command-Panel_Operation_and_Systems.pdf" TARGET=_blank>ftp://ftp.wilcopub.com/pub/web102ef/767_Pilot_in_Command-Panel_Operation_and_Systems.p df ftp://ftp.wilcopub.com/pub/web102ef/767_FMC.pdf"'>ftp://ftp.wilcopub.com/pub/web102ef/767_FMC.pdf" TARGET=_blank>ftp://ftp.wilcopub.com/pub/web102ef/767_FMC.pdf mvh Erik Axel Vollan [ 10-07-2001: Endret av: Erik Axel Vollan ] Siter
Øystein Eker Skrevet 10. juli 2001 Skrevet 10. juli 2001 Svart på et lignende spørsmål før - her er klipp og lim svar: . Navigasjon - IRS (Inertia Reference System) eller: hvor er flyet på jordkloden? Fungerer omtrent slik: Står flyet i Oslo og føler en akselerasjon på 100km/t retning nordover så vil IRS etter en time påstå at flyet er 100km nord for Oslo. - Dette vil gi en større feil etter lengre tids flyvning. Derfor oppdaterer IRS seg selv ved hjelp av VOR stasjoner som den plukker ut underveis. Aller helst bruker den 2 VOR på hver sin side av flyruten for krysspeiling. Det beste er da DME avstand. Der hvor de 2 sirklene tangerer hverandre er flyet ganske nøyaktig. Har du 767 Wilco kan du se på en av FMC sidene hvordan IRS arbeider hele tiden med å finne VOR stasjoner radialer og aller helst DME. Finnes det ikke VOR i nærheten for pilot varsel om IRS nav only. Posisjon vil da bli mer unøyaktig etter en tid. 2. FMC - består av 2 deler LNAV - Svinge høyre/venstre - norover -sørover ..osv.. Og VNAV = høyde. LNAV er som regel relatert til VOR stasjoner - gjerne fix på siden av VOR - en viss avstand og på en radial. Men FMC bruker ikke VOR direkte - Opplysningene kommer fra IRS. Skrur du av IRS -så funker ikke FMC. VNAV (høyde) kunne vært mye enklere å forklare - men autothrottle gjør det hele komplisert. Kjører du oppoverbakke med bil så mister du hastigheten og må gi gass. Nedoverbakke kan du ha tomgang og hastigheten øker faretruende. Det var VNAV . FMC styrer Flight Director på ADI. Korset på kunstig horisont. Styrer du (manuelt) etter streken høyre/venstre følger du LNAV. Flyr du oppover/nedover etter den andre streken så følger du VNAV. 3. Autopilot - har mange modes. Noen av dem som du tenker på følger Flight Directors på den kunstige horisonten. Aktiviserer du denne kan du lene deg tilbake og sjekke at korset er midt i kunstig horisont - og da kan du si til autopiloten: "Slik ville jeg ha fløyet også!" Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.