Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

... eller det vil si, det vet hun ikke enda, for hun har aldri tatt fly før. Men hun innbiller seg i hvertfall at hun har flyskrekk, for hun har aldri turt og fly, selv om hun har hatt lyst til og reise på ferie andre steder en Sverige.

Så over til saken.

Neste tirsdag setter mor og far seg på norwegians rute DY1524 fra Bergen til Praha. Mor Åse, er begynt og grue seg litt allerede. Jeg har spurt om hun er redd for at flyet skal dette ned eller hva det er, men hun sier at det er ikke det som er det verste. Hun er kanskje mest redd for og ikke være komfortabel med og sitte trang og fastspent i 2,5 timer, uten og ha mulighet for og stoppe og lufte seg litt. Det er ikke godt og si hva den store frykten er, men hun gruer seg hvertfall.

Mitt spørsmål er da om noen har noen tips til henne? Jeg har selv tipsa hun om at hun kan si til kabinbesetningen at dette er hennes første flytur og at hun gruer seg. Det hadde vert hyggelig med flere tips vist det er noen som sitter på noen gode idèer.

På forhånd takk.

Skrevet

Fortell henne at luften hun puster omtrent ikke kan bli renere :) Den skiftes ut konstant! Så hun er ute så godt som hele tiden :)

Skrevet

Og lufte seg er fullt mulig, bare og skru på viften så kommer det 100% ren luft i fjeset. Trang må man leve med av og til, og man kan jo ta seg en tur på do inni mellom sånn at man får seg en tur på noen få meter :grin: Vis du har ppl eller noe kan du ta hun med på en tur.

Skrevet
Kanskje Norwegian har fått ordna 7-abreast på 737-ene sine...? :grin:

Skeptisk.

Men over til saken, be hu spørre om hu får snakke med Cæpt`n. Så kan han forklare hvor trygt å nice alt er i lufta, da blir hu nok litt mere rolig :)

Skrevet
Men hun innbiller seg i hvertfall at hun har flyskrekk' date=' for hun har aldri turt og fly,[/quote']

Ikke ukjent, slik det er med mange, i mange tilfeller er det rett og slett uvitenhet om hvordan det er som gjør dem redd. Har sett tilfeller hvor folk har fått sammenbrudd før sin første flight pga frykten, bare for å le i ekstase over hvor morsomt det var idet de senere tok av for første gang.

Hun er kanskje mest redd for og ikke være komfortabel med og sitte trang og fastspent i 2' date='5 timer, uten og ha mulighet for og stoppe og lufte seg litt.

Jeg har selv tipsa hun om at hun kan si til kabinbesetningen at dette er hennes første flytur og at hun gruer seg.[/quote']

Det er kanskje det beste en kan gjøre, og gjerne gjøre det tidlig.

Ut ifra hva du skriver høres det mest ut som om hun har klaustofobi, og at hun rett og slett ikke føler seg komfortabel med det å være "innestengt." I såfall kan det å sitte ved et vindu kanskje virke noe beroligende for henne?

Mange er usikre på hva som skjer når en flyr, hva de forskjellige lydene er osv, og det kan da være en god idé å forklare litt om hva som skjer underveis, slik at de er noenlunde forberedt på hva som skjer under flyturen.

Skrevet
  • Forfatter
ABC neste rad EDF så da kan jo G bare være utafor flyet vel.?

10G hadde vel blitt innerst på vinga på styrbord side (Ta med egen stol).

Takk for alle tips så langt. Jeg tror Michael har mye rett i det han skriver. Jeg tipper det er en blanding av usikkerhet/uvitenhet rundt fly og flyvninger, og klaustroforbi. Det og forklare at det kan komme litt diverse lyder under avgang og landing er nok en lur idè, da disse kanskje kan virke litt skremende når man ikke er vant med de.

Jeg håper og tror at det går bra uansett.

Skrevet

Jeg har aldri helt forstått flyskrekk eller alle andre frykter som er basert på "indirekte" fare. Da mener jeg altså at jeg forstår frykten av å hoppe i fallskjerm, fordi du ser ut av flyet, du ser avstanden til bakken og det er veldig tydelig for deg hva som kommer til å skje hvis noe går galt. Men å sitte i et rom, med seter og mennesker rundt deg, litt motorlyd i bakgrunnen, så er det ingen direkte fare og det eneste som kan skremme deg er alt du innbiller deg selv i hode ditt.

Kansje jeg bare har en dårlig fantasievne :crazy:

Skrevet
Men å sitte i et rom' date=' med seter og mennesker rundt deg, litt motorlyd i bakgrunnen, så er det ingen direkte fare og det eneste som kan skremme deg er alt du innbiller deg selv i hode ditt.

Kansje jeg bare har en dårlig fantasievne :crazy: [/quote']

Ikke dårlig fantasi, det er bare vanskelig å se for seg og forstå ting en selv ikke opplever.

En rekke fobier er gjerne en følge av irrasjonelle tanker og ideer, en lar disse ta kontrolleren, og følgelig kan det meste virke skremmende. Når det kommer til flyskrekk, så tenker mange at det verste kommer til å skje dem, de har sett fly styrte på nyhetene, og tror at det vil skje dem. Andre føler at de ikke har kontrollen i og med at noen styrer flyet, andre ser for seg at noe er galt når de hører lyden av hjulene som trekkes opp etter takeoff, og andre føler seg innestengt. Er en redd for ting kan det meste virke rundt en galt, og da blir det ikke bedre når en i tillegg ikke vet hva som skjer rundt en.

Skrevet
  • Forfatter

For 5 år siden så skjønte ikke jeg heller hvorfor mor hadde flyskrekk, og "mobbet" henne litt rundt det. Jeg skjønner fortsatt ikke helt hvorfor, men jeg har skjønt at alle forbier skal og bør respekteres. Vi har alle våre ting som vi er mindre fornøyd med, og noen liker ikke og fly. Uansett hvem og hvilke forbier synest jeg det er tøft av personer som bryter sine egne forbier, for det kan virke som den enkleste sak i verden for noen, men for andre er det ganske vanskeligt.

Skrevet

Har også en i slekta med flyskrekk. Veit ikke hvorfor han er redd, men det må respekteres. Be hun tenke på hvor mange flygninger det er bare i Norge hver dag, og at det er sjeldent ulykker!

Skrevet
Jeg skjønner fortsatt ikke helt hvorfor' date=' men jeg har skjønt at alle forbier skal og bør respekteres. Vi har alle våre ting som vi er mindre fornøyd med, og noen liker ikke og fly. Uansett hvem og hvilke forbier synest jeg det er tøft av personer som bryter sine egne forbier, for det kan virke som den enkleste sak i verden for noen, men for andre er det ganske vanskeligt. [/quote']

Å vise respekt er det beste en kan gjøre, ellers kan en fort gjøre folk mer skremt. Men samtidig har en person med fobier godt av å pushe egne grenser, begi seg ut på det vedkommende er redd for, nettopp fordi fobien i mange tilfeller baserer seg på ting som ikke stemmer eller som vedkommende ikke vet nok om. Dytt grensene litt etter litt etter hvert som en blir komfortabel med ting, så takler en nok tingene mye bedre etter hvert.

Skrevet

Og ellers er beroligende medisiner - eller en god "knert" - et velkjent råd.

Hm, joda, et velkjent råd, men er vel ikke det beste egentlig... Sett at det faktisk skjer noe underveis, da ville jeg heller være klar i toppen en litt bedugget...

Skrevet

Helt enig! Man har sett eksempler på folk som har vært noget bedugget, og som ikke har tatt advarsler alvorlig før det er for sent. Men det med PMDG var lurt. Enda bedre er det hvis du har en 737-500, da det er dette de skal fly med. Siden lydene i de fleste add-ons er realistiske, så er det jo perfekt å fly en tur med henne til stede!

Håper de får en trivelig tur! :D

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …