Skrevet 20. august 2007 17 år Er utrolig glad for at alle overlevde: Vg.no Btw, visste ikke at China Airways var et Taiwansk flyselskap.
Skrevet 20. august 2007 17 år hmm noen som føler for å slenge ut noen teorier på hva som skjedde? Brannen startet da motoren under den venstre vingen eksploderte, bare ett minutt etter at det kom til stedet det skulle parkere, sier en talsmann for flyselskapet.
Skrevet 20. august 2007 17 år Noen sier at det er mulig det var en oljelekkasje. Andre igjen sier det kan ha vært en terrorhandling. Ikke vet jeg, men jeg er glad for at alle kom seg helskinnet ut!
Skrevet 20. august 2007 17 år Terrorhandling tror jeg i alle fall er det minst sannsynelige, er nok mye mer troverdig at en lekkasje og noe selv-antennelse har skjedd. Tror ikke de vil finne noe galt med de andre B738-maskinene til selskapet og datterselskapet. Noe galt har uten tvil skjedd i den ene motoren, da øyenvitner kan fortelle om smell i den - før brannen startet. Selve B738-maskinen var kun 5 år, en video til fra hendelsen her: http://www.nettavisen.no/verden/article1293515.ece
Skrevet 20. august 2007 17 år Btw' date=' visste ikke at China Airways var et Taiwansk flyselskap.[/quote'] Enkelt og greit svar, fra et annet forum: Det finnes 2 land som heter China. -People's Rebublic of China ----> Fastlands China -Republic of China ----> Taiwan/Formosa
Skrevet 20. august 2007 17 år Overskriften av tråden tatt i betraktning; eksploderte hele flyet, eksploderte hele motoren...eller var det bare en brann liksom??
Skrevet 20. august 2007 17 år Tja, først var det vel styrbord motor som tok fyr/eksploderte. Så tok det ikke lang tid før hele flyet var et eneste stort flammehav.
Skrevet 20. august 2007 17 år Spiller ingen rolle, men brann i babord motor skriver nettavisene det var som dro det hele igang Lars. Et eventyr i hvert fall at utgangen ble som det ble.
Skrevet 20. august 2007 17 år Ser det nå. Fuelsystemet er og blir det store banesåret. Man kan alltids klare å få maskinen ned på bakken, men når metallet blir revet opp eller en motor tar fyr blir resultatet ofte skremmende. Å gjøre den delen sikrere er ikke enkelt. For der sitter vi den dag i dag med sekstitallstenknikk, og utvikling i den retning står tydeligvis i stagnasjon.
Skrevet 21. august 2007 17 år Virker som om det kan ha vært en drivstoff lekkasje i pylon over venstre motor. Når motoren ble stengt ned rant drivstoffet ned på varme deler av motoren og ble antent. (vitneobservasjon på cnn nå)
Skrevet 21. august 2007 17 år Lite spørsmål. Mulig jeg ikke ser det men brukte de kun 2 nødutganger? Trudde at det var 2 foran og 2 bak men det kan hende jeg ikke har lagt merke til det.
Skrevet 21. august 2007 17 år På en B737-800 er det totalt 8 (nød)utganger, to foran og bak - samt fire "over-wing exits", hvor mange av nødutgangene de brukte - avhenger av situasjonen og evakuering i trygg avstand til flammene osv.
Skrevet 21. august 2007 17 år Ja oki. Det med 8 utganger viste jeg, men trudde man skulle benytte alle som var tilgjendelig. det så ut som det brant i motoren på den siden de evakuerte folk fra. Men men, bra det fungerer å få ut alle på halvparten av utgangene.
Skrevet 21. august 2007 17 år Brannen startet på venstre side, så det var vel naturlig ikke å evakuere den veien. Både de bakre og fremre nødutgangene på styrbord side var i bruk (se bildet), og TV-bilder viste at folk kom ut over vingen før det tok fyr.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.