Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

hmm noen som føler for å slenge ut noen teorier på hva som skjedde?

 

Brannen startet da motoren under den venstre vingen eksploderte, bare ett minutt etter at det kom til stedet det skulle parkere, sier en talsmann for flyselskapet.

 

 

Skrevet

Terrorhandling tror jeg i alle fall er det minst sannsynelige, er nok mye mer troverdig at en lekkasje og noe selv-antennelse har skjedd. Tror ikke de vil finne noe galt med de andre B738-maskinene til selskapet og datterselskapet.

 

Noe galt har uten tvil skjedd i den ene motoren, da øyenvitner kan fortelle om smell i den - før brannen startet. Selve B738-maskinen var kun 5 år, en video til fra hendelsen her: http://www.nettavisen.no/verden/article1293515.ece

Skrevet
Btw' date=' visste ikke at China Airways var et Taiwansk flyselskap.[/quote']

 

Enkelt og greit svar, fra et annet forum:

 

Det finnes 2 land som heter China.

 

-People's Rebublic of China ----> Fastlands China

-Republic of China ----> Taiwan/Formosa

Skrevet

Ser det nå. Fuelsystemet er og blir det store banesåret. Man kan alltids klare å få maskinen ned på bakken, men når metallet blir revet opp eller en motor tar fyr blir resultatet ofte skremmende. Å gjøre den delen sikrere er ikke enkelt. For der sitter vi den dag i dag med sekstitallstenknikk, og utvikling i den retning står tydeligvis i stagnasjon.

Skrevet

Virker som om det kan ha vært en drivstoff lekkasje i pylon over venstre motor.

Når motoren ble stengt ned rant drivstoffet ned på varme deler av motoren og ble antent. (vitneobservasjon på cnn nå)

 

leftengineem9.jpg

Skrevet

På en B737-800 er det totalt 8 (nød)utganger, to foran og bak - samt fire "over-wing exits", hvor mange av nødutgangene de brukte - avhenger av situasjonen og evakuering i trygg avstand til flammene osv.

Skrevet

Ja oki.

Det med 8 utganger viste jeg, men trudde man skulle benytte alle som var tilgjendelig. det så ut som det brant i motoren på den siden de evakuerte folk fra. Men men, bra det fungerer å få ut alle på halvparten av utgangene.

Skrevet

Brannen startet på venstre side, så det var vel naturlig ikke å evakuere den veien. Både de bakre og fremre nødutgangene på styrbord side var i bruk (se bildet), og TV-bilder viste at folk kom ut over vingen før det tok fyr.

 

image_185895_1.jpg

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …