Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det noe krøll på gang i sikringsskapet hjemme hos meg.

Det har seg nemlig slik at sikringen for kjøkkenet går med jevne mellomrom, og da må jeg bort til sikringsskapet og nullstille sikringen (vippesikring)

Men i det jeg gjør det begynner en rød lampe i sikringsskapet å blinke.

Lampen er merket "10.000 Imp/Kwh"

Noen som vet hva det betyr?

Skrevet

Man skal ikke spøke med det røde lyset. Er ganske sikker på dette er et varsel om jordfeil fra jordfeilvern. Før i tiden var jordfeil i kjøkken ofte forbundet med varmtvannsberedere, kjøleskap og slikt. I dag er kontrollen på elektriske anlegg så til de grader i forfall (les: CE merking)...at alt har tatt helt av. Største årsak til jordfeil i kjøkken nå for tiden er kjøkkenbelysningen. Ofte billig rask med svært så lav sikkerhet. Brummer så hele skapet rister...og svært ofte finner man ut at her finnes ikke ordentlig jording. Selv om armaturen er rett over vasken. Før i tiden hadde vi NEMKO. I dag er sikkerheten borte vekk, og myndighetene har ikke lenger kompetanse. Jada de leser regler, men "sunn fornuft" er dessverre en ting som er "ute". Flotte greier, sålenge vi har sjekklister, la oss følge de blindt. Spiller vel ingen rolle om noen dauer av strøm i mellomtiden.

Skrevet

Andreas: Du burde slutte å le...og sjekke opp. Var på høyspentkurs for 10 år siden. Læreren vår fikk svidd av ryggmargen pga strøm gjennom kroppen. Ikke med høyspent...men fordi han ble hengende fast i uskyldige 230V en stund.

Skrevet

Jeg har vel egentlig hatt flaks med strøm hittil. Har klippet av ledninger (isolert saks heldigvis), stappet fingeren i en lampesokkel uten pære i (AU), kommet borti diverse uisolerte ledninger inntil "sukkerbiter", og hoppet i dusjen og ledet strøm fra kranen til sluket med kroppen. Sistnevnte skyldtes jordingsfeil i en ledningstrommel i garasjen.. Det sier litt om hvor viktig det er å sjekke opp jordingsfeil.. Det skumle med kraner er at du tar tak i de før du merker strømmen, og når du holder rundt krana er det ikke lett å slippe.

Men jeg lever jeg :)

Skrevet

Hei

Den røde lampen Blinker den jevnt? Gjør den det tror jeg det er på strøm måleren. 10 000 impulser pr. kw/time. Jo raskere blinking jo større forbruk.

Jordfeil varslere pleier å lyse hele tiden og må manuelt nullstilles.

Prøv å finn et mønster på når sikringen ryker. Komfyr, mikro, varmtvannsbreder, kaffetrekter på samtidig. Reduser det samlede forbruket og problemet kan være løst.

Hjelper ikke dette..... kontakt elektriker.

Kjetil

Skrevet

Godt innlegg, Erlend.

Man skal ikke flire av en "karamell".

Noe ikke alle lærer på førstehjelpskurs: Resten av verden kjører 60Hz frekvens. I Sverige, Norge og Danmark (tror også Tyskland er med der)...er frekvensen 50 Hz.

Så har vi vårt kjære hjerte. Det har 2 kammere, med 2 "givere" som setter takten hjertet skal gå med. Og den takten er svært nære 50 Hz. Det som da skjer når vi ufrivillig blir "koplet" til 50 Hz nettet vårt er det som kalles resonans. Frekvensen på nettet er den samme som hjertet har, og *bang* så har vi flimring på gang. Eller det faktum at man finner det vanskelig å slippe den krana du beskriver. Elsikkerhet i Norge pr i dag er helt på trynet...tilsynet finnes ikke mer, og alle er overlatt til seg selv. Jadda vi har jo den der EU komiteen som heter "CE". En haug med inkompetente folk som godkjenner alt fra barnerangler til sikringsskap. Flotte greier. Dauer det nok mennesker så blir det nok bedre etterhvert!

Skrevet

Hei Igjen

Når vi først er inne på Norge og resten av verden kan jeg si at Norge er et

u-land i el-sikkerhet.

Norge og Albania er de eneste som benytter 3 leder system. Resten av verden bruker et 5 leder system. Det sier litt.

Heia Norge. (PS. Nesten alle nye større anlegg i dag blir satt opp med 5 leder system.

Rett meg om jeg tar feil.

Skrevet

Jeg kjenner et par elektrikere. Hvis de opplever en strøm gjennomgang, er det rett på sykehus med en gang, for full hjertesjekk, og innleggelse med påfølgende observasjon det neste døgnet på hjerte overvåkningsavdelingen. Man spøker ikke med strøm.

De er ikke rare styrken som skal til heller for å stoppe maskineriet. Bare noen milli amp...

Skrevet

Helt riktig som Hans Christian påpeker; det er strømmen som er farlig, ikke spenningen. På skolen er/var det vanlig å eksperimentere med Van der Graph-generator som produserer store spenninger, men ikke strøm. Samme med statisk elektrisitet, ubehagelig men ufarlig. Det er først når strømmen begynner å gå at det er fare, selv med små strømstyrker.

Også Kjetil påpeker noe vesentlig. I nyere boliger er det vanlig (påbudt?) å legge jord over hele huset og det er dermed forberedt for TN-nett (terra Neutral), dvs nett som fører 400 V med nøytral og jord helt fram til forbruker. Ved å koble mellom en fase og nøytral får man 230 V, men man skal vite hva man gjør dersom man har en 3-fasemaskin. Norge, Albania + et par land til (mener jeg) har IT-nett (Isolated terra), dvs. eget jordpotensiale på hvert sted. Dette har noen fordeler og mange ulemper. Diverse branner i kabelTV-nett har oppstått pga dette om et TV (flatskjerm) med jord er tilkoblet et jordet nett. Da blir det to jordpotensialer, et lokalt og et som kommer via kabelen til kabel-TV og disse to er vanligvis ikke helt like med strømgjennomgang og brannfare som resultat.

Skrevet
Hei

Den røde lampen Blinker den jevnt? Gjør den det tror jeg det er på strøm måleren. 10 000 impulser pr. kw/time. Jo raskere blinking jo større forbruk.

Kjetil

Kjetil is the man!

Tror omså det har noe med strømforbruk å gjøre. Vi har hatt jordfeil. Nesten umulig å finne ut av. Kan omså være en feil i naboens anlegg som springer over til dere.

Skrevet
Hm jeg trodde det var fysisk umulig å produsere små mengder strøm ved høye spenninger (Ohms lov)

Kommer an på motstanden det. Mange nok ohm så.

Men klart at har du høy nok spenning kan selv noen milliampere gi relativt høy effekt. P = U * I eller på mer forståelig språk effekt=spenning*strøm

Skrevet

Hvis sikringen går ofte på kjøkkenet kan det være at kjøkken deler kurs med et annet rom eller no. Løsningen kan være å dele opp og lage en ekstra kurs for kjøkken alene med 16A. Dessuten tror jeg alt som er nytt nå er 16A, før var soverom og lignende bare 10A. Ellers så kan du ikke trekke mer enn 3600watt på kjøkkenet før sikringen går. :)

Skrevet

Dessuten tror jeg alt som er nytt nå er 16A, før var soverom og lignende bare 10A.

Vi bruker fortsatt 10A på soverom og "lignende" (VF/Gang/Bod/Stue..).

Det er derimot blitt forandring på att Varme/Stikk og Lys ikke skal være på samme kurs, Det er heller ikke tillat med koblingspunkt i tak. (Dette gjelder såklart kun nyere instalationer/restureringer)

13A sikring er også utgått på grunn av dens serdeles dårlige bruksverdi i boliger.

Det vil si at det blir brukt omtrentlig bare 10 og 16A sikringer på vanlige bolig innstalationer.

Jordfeilvarsler er også utgått sånn til info, idag brukes kun Jordfeilbrytere

På grunn av at eierne ikke sjekket opp feilen når jordfeilvarsleren sa ifra, derfor brytes hele anlegget og "tvinger" brukeren til å iverksette kontroll av anlegget

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...