Kenneth Lima Skrevet 5. juli 2001 Skrevet 5. juli 2001 Noen som vet hvorfor rullebane 11 og 29 på Sola lufthavn nesten aldri blir brukt til avganger og landinger av fly? M.V.H Kenneth Lima [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Siter
Øystein Eker Skrevet 5. juli 2001 Skrevet 5. juli 2001 Lite ILS tror jeg. 29 har ingen - 11 har ILS for helikopter Siter
Kenneth Warren Berg Skrevet 5. juli 2001 Skrevet 5. juli 2001 Hei! Tok av fra rnw 29 for et par år siden, som følge av kraftig vind. Bizarr opplevelse.... Kenneth Siter
Eirik Vassvag Skrevet 5. juli 2001 Skrevet 5. juli 2001 Har landet mot øst p.g.a. svært dårlig vær. Pilotene gjore et par "korrigeringer" før landing, noe jeg aldri vil glemme. Har også sett en Fokker 50 ta seg ned den andre veien (lander mot vest), tror det er en opplevelse for pax med sterke nerver. Når det er glatt og det blåser skikkelig på Sola, må av og til de minste flyene (f.eks F50) hentes med traktor ute på rullebanen. Siter
Jimmy Nielsen Skrevet 5. juli 2001 Skrevet 5. juli 2001 Hej Øystein Hvad er forskellen på almindelig ILS og helikopter ILS ? Siter
Frode Mæland Strand Skrevet 8. juli 2001 Skrevet 8. juli 2001 Hei! Runway 11 på Sola har både vanlig ILS+DME og Copter ILS-DME approach. Runway 29 har bare VOR-DME approach. Forskjellen på Copter ILS og vanlig er mest lengden på approachen og høyde for intercept. Et helikopter flyr mye lavere og saktere, og intercepter derfor ILS mye lengre inn mot flyplassen. En generell vanlig ILS GS intercept fra 3000 fot skjer ved ca. 9,6 NM fra rullebanen, mens man med Copter ILS vanligvis kommer i 2000 fot og intercepter GS ca 6 NM ute. For ILS 11 på ENZV er høydene noe lavere (man kommer inn fra havet - få hindringer, lite støyproblemer): ILS 11 (vanlig) 2000 fot, ca 6 NM Copter ILS 1500/1000 fot, 6-3 NM Det finnes også Copter VOR-DME approacher som er bygget opp etter samme prinsipp som Copter ILS. -Frode Siter
Anders Presterud Skrevet 8. juli 2001 Skrevet 8. juli 2001 Hei! RWY 11/29 er lite praktisk å bruke til avgang/landing for større fly, da det ikke finnes parallell taxebane til denne rullebanen. Fly som skal ta av på 11 eller 29 må da entre banen for så å kjøre til enden før de snur og tar av, dette gjør at flyene må oppholde seg lengre på rullebanen = mindre kapasitet/dårligere trafikkavvikling. Men det forekommer rett som det er at større fly også bruker 11/29 til både avgang og landing. De som kommer østfra ønsker ofte å lande på 29, osv... Værminima for å utføre en innflyging til bane 29 er mye strengere enn til de andre banene, siden den ikke er utstyrt med presisjonsinnflygingshjelpemiddel. (langt og kult ord [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] ) I tillegg er det en del helikoptertrafikk på Sola (og mer skal det sannsynligvis bli), disse benytter 11/29. Vest for RWY 18/36 finnes det en parallell taxebane. Så det er mange grunner til at den banen i hovedsak brukes for "fixed wing". Var nettopp en periode da 18/36 ble asfaltert (2-3 uker siden), 11/29 ble da brukt som hovedbane. Forstatt god sommer... ...hilsen Anders som har ferie! Siter
Karl R Pettersen Skrevet 12. juli 2001 Skrevet 12. juli 2001 Derimot kan en faktisk få klarering for å lande med småfly på rwy11, selv om f.eks rwy18 er i bruk. Vi (LN-FAW) fikk muligheten for dette for å unngå wake turbulence fra større fly, da det var noe trafikk inn på 18. Selvsagt var været bra da [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.