Skrevet 15. august 2007 17 år Läs den här artikeln och kommentera gärna sedan. Drog igång tråden på annat flygforum och där har diskussionen dragit iväg som bara det. Det är stora frågetecken tydligen på varför, hur och när man ska använda flaps, även bland instruktörer !
Skrevet 15. august 2007 17 år Hmmm interessant artikkel. Sjølve nyttar eg ingen flaps ved "normal" takeoff. Men nyttar flaps 10 ved short field eller soft field. Under landing kjem det an på vinden. Dersom eg har forholdsvis sterk sidevind og\\eller kastevindar nyttar eg flaps 20 for bedre manøvrerigsevne. Ved vanleg landing set eg flaps til 30. Det er her snakk om Cessna 172 R\\P
Skrevet 15. august 2007 17 år Jeg fatter ikke at forfatteren klager på at det ikke har blitt noen framgang i reduksjon av steilehastighet på flaptyper som brukes på småfly. Han må jo skjønne at aerodynamikken har sine begrensninger, og når man kommer til en grense der så går det mer oppover i kostnader enn i ytelse. Og det artikkelen handler om er jo ganske åpenlyst; ikke regn med at flapsen minsker avgangsdistansen når ikke flyets håndbok regner med flap i sine ytelser. Da burde jo ikke dette være en advarsel om at flap muligens ikke kan hjelpe, men heller en advarsel mot at man burde følge flyets håndbok og dens anbefalinger. Jeg tror forøvrig at om man har fly med 10 grader flap, så gir det (om liten sådan) en økning i løft uten å øke motstand drastisk. Og så fort det er noen knop med vind, så blir det fort litt fordel med lavere fart. Og for å holde lavere fart med marginene på sin side er det en fordel med litt flaps. Det som ikke er tatt i betraktning i denne artikkelen er at litt flaps tillater tidligere rotering, som igjen (i groundeffect) tillater raskere akselerasjon til gjeldene hastighet. Hvor mye minking av steilehastighet 10 grader flap gir er jeg faktisk usikker på, hadde vært interessant å få noen tall på det.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.