Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker å melde meg på dette kurset som koster gryn og som garantert vil ta 3 uker. Har planer om å ta lappen på klasse CE da jeg begynner å bli dritt lei av å jobbe for en arbeidsgiver som er så arrogant og sløv at han ikke gidder å lytte til sine ansatte. Har kjørt aviser nå over 2-3 år og trives med kjøring. Men 3-4 timers kjøring 6 dager i uka og med distanser som går fra 5-100 meter mellom stoppene gjør at jeg begynner å bli litt lei av denne jobben. :tired:

 

Liker å kjøre bil og har mest lyst til å kjøre over lengre distanser og da helst yrkeskjøretøy da vi benytter egne private biler i den jobben vi har nå. Arbeidsgiver er ikke akkurat interessert i koste på firmabiler for oss avisbudene. Og etter at vi fikk nye lokaler der vi laster over aviser fra lastebil til budbil så er arbeidstrivselen og arbeidslysten på et lavnivå. Dette er bare et firma som er opptatt av å spare enn å bygge ut og tenke nytt, noe jeg fikk erfare i dag da arbeidsgiver var på besøk. Her er det ikke snakk om å effektivisere nei, ei heller å sette ting i system... grmf. :whistle:

 

Vell over til sakens kjerne... ;)

 

Vet utmerket godt at det kan være litt av et sprang å gå fra en SUV til et stort vogntog. Det er mye penger involvert i å få lappen for et sånt kjøretøy så jeg ønsker å være mest mulig forberedt. Skolen jeg søker meg inn på kommer sikkert til å få denne overgangen til å gå glatt. Skriver dette fordi det sikkert er noen her inne som kjører lastebil daglig eller har hatt dette som yrke. Har også sett gjennom en del diskusjonsfora på nett og at det er forskjellige erfaringer rundt dette yrket. Jeg er mest interessert i å få noen råd om hva jeg bør være obs på og eventuelt noen tips om hvordan jeg kan forberede meg på dette kurset som jeg trolig kommer til å ta, og eventuelt hvordan tiden etterpå kan bli (om jeg da klarer å ta lappen).

 

Add-on utvikling har jeg ikke så mye tro på lengre. Er ikke store penger å hente ut av dette, og det er rett og slett for mye arbeid for en tålmodig og sta kar som meg. Man må vell etter hvert finne seg i å bli "voksen" i dette livet og finne seg til rette ved å skaffe seg en jobb som kanskje kan gi litt mer "kjøtt på beinet".

 

Kom gjerne med noen tips og råd den som har det ;)

Skrevet

Jeg har gått Transportskolen og har snart (20. august hvis jeg ikke stryker på det siste) alt at førerkort (Forstå meg rett. Jeg snakker ikke om PPL-A osv.)

 

Skal man fylle det ut 100% mener jeg:

A.

B.

B1.

C1.

C.

D1

D.

BE.

C1E.

CE.

D1E.

DE.

M.

T.

+ Kran og ADR.

 

Jeg synes det var veldig greit egentlig.

Det er en del lesing og gode mengder med matte.

Selve kjøringen er jo noe som går greit selv om man bare har klasse B ifra før, men selvfølgelig er det litt større enn en vanlig personbil. Med henger blir jo saken enda værre.

 

Problemet med mange mennesker som har klasse B er at de ikke bruker speil når de rygger.. De snur heller hodet 180 grader og titter ut bakruta. Dette fungerer ikke på en trekkvogn eller lastebil. Da må man lære seg å bruke sidespeil. Dette blir "banket" inn i hodet ditt på kurset av trafikkskolen.

 

Når du får lastebil lappen eller CE er du somregel mye mere forsiktig i trafikken (Miste lappen nå koster mye + at man også kan miste jobben).

 

Rygging med vogntog som har 4 hjuls henger med sving er noe jeg synes ikke er lett, men det kommer med tiden uansett. Dette er noe alle på trafikkkurs sliter med.

Det er mere og mere semi og lastebiler med krokhengere som kommer frem nå, men 4 hjuls henger med sving må vel alle imellom uansett siden dette blir ansett som det vanskeligste.

 

Ivar og Roy har vel også CE, så kanskje de kan si litt mere om sitt synspunkt.

 

 

Skrevet

Tror nok du har valgt en meget god skole til å ta sertifikatet hos. Jeg gikk i sin tid på transportfag på videregående. Men det er jo et 5 måneders kurs.

 

Som Tom Arne sier så er det en rimelig stor overgang fra liten bil til stor bil. Men alt handler om å bruke hodet. Det tar tid før man behersker et vogntog. Flere år faktisk til man er så erfaren at man kan takle de fleste situasjoner. En meget viktig ting å printe inn i hodet. Kjøre skadefritt. Det er det absolutt viktigste :)

 

Å få seg jobb er relativt lett i den bransjen så du kan godt være litt kritisk når du "velger" arbeidsgiver. Mye rart i den bransjen også. Jeg for min del har kjørt både vogntog og semi over hele europa, mye nordnorge om vinteren, kjøl og frys, kapell, tippbiler, maskintransport, steinblokk-transport osv. Har 13 års erfaring.

 

Skyt meg gjerne en PM hvis dr lurer på noe :)

Skrevet

Svar til Tom Arne:

 

Har sett hvordan folk rygger jeg og. Etter at jeg skaffa meg SUV'n (Toyota RAV4) så har jeg kun rygget etter sidespeilene. Har stort sett aldri snudd meg bakover når jeg rygger med den, da det egentlig er upraktisk (sånn jeg finner det) Er et sted på ruta der jeg rigger 10 meter bare for å få snudd. Rigger den stubben relativt fort. Er en del smale grusveier jeg kjører på. Trange plasser er jeg vant til. Mener ikke dette som skryt, men som en god erfaring da jeg valgte å trene mye på rygging den gangen jeg tok lappen på vanlig bil. Angrer ikke et sekund på at jeg valgte det. Har selv arbeidskolleger som kvier seg til å rygge bilen (uten henger til og med), noe de faktisk prøver å unngå...hm! :whistle:

 

Det vil selvsagt bli en spennende utfordring å rigge med større bil, og da med henger. Det er vell bra forstørrelse på disse sidespeilene på et vogntog eller?

Hvordan føles det egentlig når en rygger et så stort kjøretøy? Føler man at man har kontroll eller er det en større følelse av uoversiktlighet, eller et sterkt ønske om å ha flere elementer som eventuelt kan hjelpe en til å gjøre ryggingen mer trygg? :)

Skrevet
Hvordan føles det egentlig når en rygger et så stort kjøretøy? Føler man at man har kontroll eller er det en større følelse av uoversiktlighet' date=' eller et sterkt ønske om å ha flere elementer som eventuelt kan hjelpe en til å gjøre ryggingen mer trygg? :) [/quote']

I begynnelsen føler man seg nokså "lost", men det kommer gjerne av at man vingler mye og på den måten har en stor blindsone. Men etter hvert får man dreisen på det, og jeg vil nok si det slik at jeg har (hadde) langt større oversikt når jeg rygger et vogntog i forhold til en personbil. Først og fremst siden du ser nesten hele sidene på bilen helt ned til veien (du ser hele tiden hvor alle hjulene er).

Men bli aldri for selvsikker! Jeg hadde en episode hvor jeg rygget tilhengeren rundt et hushjørne og rygget rett i en bil som ikke sto der når jeg kom :blush: - Forøvrig det eneste uhellet jeg har hatt med bil i det hele tatt. Moralen er å alltid!!!! ta seg en runde for å få seg et overblikk over området du skal rygge inn i.

Skrevet

Uoversiktlighet er vel noe av det første man reagerer på når man begynner med dette.

Hvordan har jeg hengeren? Hva er bak? Hvor langt er det igjen til jeg treffer rampa? Skal jeg gå ut igjen og måle opp? (Hvor f*** ligger arbeidshansken jeg bruker til å måle med?) osv. osv.

Rygger du inn i trang sluse med 4 hjuls henger som har sving på forakselen kommer du til å oppleve hva det er å holde tunga rett i munnen.

Man må for det første se hvor man har hengeren i speilet (Kanten og siden på hengeren), men hvis hengeren begynner å komme formye over til en av

sidene er det faktisk ikke bare å ratte i vei på normal måte for å rette dette opp igjen.. Da smeller du frontsiden på lastebilen inn i kantene, bilen som står ved siden av eller lignende.

Hengeren reagerer også langt senere på din kommando enn rygging med vanlig bil og henger. (Dette har jo også mye med farten du har under rygging)

Det er også en viss begrensning på hvor mye du kan legge over før draget ryker, men i en sluse kan du uansett ikke legge mye over før det smeller.

Jeg har sett folk som har kjørt vogntog med samme type henger som jeg snakker om i 20 år. De sliter mange ganger med å rygge inn i sluser med 40cm klaring på hver side.

Når man begynner med rygging (Nybegynnere) på 4 hjuls henger skal det også lite til å gå i surr med hvem vei man faktisk skal svinge på rattet i en stresset situasjon.

Man ser som sagt hjulene på hengeren når man rygger, men nå er det i allerhøyeste grad ikke bare hjulene man skal kikke etter, men også hva du ser av skapet på hengeren.

Jeg synes det er lettere å kikke etter kant og side på hengeren, enn å se på fremakselen på hengeren (Men det er vel smak og behag).

Jeg mener det er lettere å se om hengeren står skjevt ved å se på skapet enn å se på forakselen.

 

Jeg har rygget mange timer med dette nå siden en i familien kjører vogntog med samme type henger og har latt meg bruke bilen til trening av rygging. (Men enda roter jeg meg vekk iblandt)

 

Med Semi synes jeg det er mye lettere. Blir litt som å rygge med vanlig bil og henger.

Men Semi har også sine bakdeler i svinger da kanten foran på hengeren kommer veldig langt ut og det er lett å dulte bort i en bil eller ta med seg et skilt.

 

Jeg er ingen ekspert på dette og sier ut ifra mitt synspunkt om åssen jeg opplever de forskjellige tingene.

Ivar har kjørt lenge og har mye erfaring. Han opplever nok situasjoner på en annen måte enn meg.. Men regner med at Ivar også kjenner seg igjen på noe av det

jeg skriver hvis han tenker tilbake på tiden da han tok lappen på dette.

 

backa.jpg

Skrevet

Tom Arne forklarer ganske bra åssen dette virker synes jeg :)

 

Jeg for min del har mye erfaring både på godt og vondt. Har gjort brølere selvfølgelig ;) Er man uoppmerksom i et lite halvt sekund og feilvurderer situasjonen så kan det gå som dette eller mye verre.

 

Tro hvem det er som står og venter på bussen? :whistle:

 

9.jpg

Skrevet

Uffda - Den så ekkel ut....

 

Men det fikk meg til på tenke på en ting;

Når du nå begynner på skolen må du få dem til å lære deg å legge på kjettinger. Jeg vet ikke om dette blir gjort nå for tiden, men tidligere var det dårlig med det.

På høsten ble det gjerne slik her i Nordland at man ofte måtte stoppe og hjelpe noen med å få på kjettinger siden det er her de først støter på snøføre på høsten. De fleste har vett nok til å kaste en kjetting eller stoppekloss under et hjul eller to, men jeg har møtt mange som har stått og fiklet med kjettinger og plutselig sett bilen seile baklengs av gårde og da går det gjerne virkelig ille. Snø tiner fort under varme hjul, og etter noen minutter er det bare skøytebane under hjulene, og da skjer ting fort.

Overraskende mange jeg har hjulpet forteller at de aldri har tatt i en kjetting, og da er jo utgangspunktet noe dårlig.

Mange stoler på sandstrøeren, men her oppe er mange bakker både lange og bratte, og sanden du har med rekker ikke langt.

 

Og når du så har fått deg lappen og fått tildelt en bil så sparer du deg (og andre) for mye plunder og heft hvis du tar deg tid til å legge på kjettingene en gang på høsten før snøen kommer slik at du vet at du har noe som passer...

Skrevet

Det så ikke bra ut Ivar..

 

 

 

kjettinger

 

Dette lærer man nå. Du stryker på oppkjøring hvis du trekker kortet som omhandler kjetting og ikke klarer å legge det på riktig innen 10 minutter..

Men kjetting synes jeg var veldig lett så lenge man hadde prøvd det en gang.

Det jeg aldri lærte var åssen man kobler av og på semi`n. Skjønner ikke hvorfor de ikke ga oss den opplæringen, men det er nå så. :crazy:

 

 

Her er den jeg kjører litt. Runder 1 million snart. Såvidt innkjørt som de sier. (965000km)

semi.jpg

 

 

Her er forøvrig en side som viser semi trailere på svingete og trange veier...

Skrevet

Vel, har ikke erfaring med lastebiler, men har nettopp tatt sertifikat for buss, så jeg har gått igjennom mye av teorien som lastebilsjåfører har. Det eneste jeg ikke har vært borti, er vektberegningen på vogntog/semi. Men det med tyngre kjøretøy er tøft, derfor velger jeg å gå over til et yrke hvor jeg får holde på med det. (Begynner å kjøre for Ofotens Bilruter om 10 dager)

Derfor vil jeg si, selv om det er to forskjellige ting å kjøre vogntog kontra buss, at hvis du trives med å kjøre, og fikler med tanken på å ta klasse CE, så gjør det! Ingenting er artigere enn å ha flere bokstaver på rosakortet! Og særlig det å sette seg bak rattet på et tyngre kjøretøy er spesielt, fordi det blir en helt ny måte å kjøre på. Man må tenke lenger fram og planlegge mer når det gjelder kjøreadferd og stil, husk at det gjerne er 30 tonn du skal stoppe/starte! I tillegg er plassering i rundkjøringer/trange kryss noe annet en må tenke på. Man må gjerne låne litt plass fra venstrefeltet for å klare en krapp høyresving i et kryss. Men det lærer du etter hvert.

Så alt i alt anbefaler jeg deg på det sterkeste å begynne på det! Lykke til! :D

Skrevet

Som Dag sier så er det å kunne legge på kjettinger noe av det viktigste på våre veier i Norge. Mange som ikke kan legge på kjettinger. Og enda verre, mange som ikke gidder å legge på kjettinger da de stoler på dekk og kjøreferdigheter. Man kan alltid komme bort i uforutsette ting.

 

Man må lære seg til å legge på kjettingene "begge" veier. Dvs kunne legge dem på ved og kjøre dem på og rygge dem på. Hvis man er uheldig og får stopp i en oppoverbakke så må man kunne og rygge dem på. Det er ikke vanskelig men kan være litt "tricky".

 

Jeg har en gylden regel: Hvis jeg tar meg selv på fersken å være i tvil om å legge på kjetting eller ikke så går jeg ut og legger på et par stykker.

 

Har også tidligere (og kanskje enda) vært litt dårlig kultur blant enkelte sjåfører når det gjelder kjettingbruk. Veldig festlig når du legger på kjetting for sikkerhets-skyld og en "erfaren" sjåfør kommer bort og sier at det er bortkasta og legge på da han klarte det fint uten. Slikt er uinteressant og høre på. Det er viktig å legge seg til gode vaner.

 

En annen ting er å sjekke før vinteren kommer at kjettingene faktisk passer til hjula de skal på. Trist å ha med seg 7stk nye kjettinger og så må du ut og legge de på og så er de for lange.

 

Sandstrøere er et meget fint hjelpemiddel til å gruse litegrann rett før du stopper opp i et kryss slik at du kommer deg løs igjen. Eller for å være sikker på at bilen står i ro ved stans for uhell og lignende. Varme dekk smelter is og bilen kan skli rett av veien. Men de må ikke fylles med sand. Det er viktig. Sand kan klabbe seg fast. Man bør bruke "sand" fra knuseverk med veldig fin korning. Den biter seg skikkelig fast på underlaget også. Greit og ha med seg noen ekstra sekker av "sand" man vet virker. Det vegvesenet serverer i diverse kasser etter veiene er ikke til å stole på.

 

Er man flink med sikkerheten i denne bransjen så får man et godt rykte på seg. Ingen bransjer som jungeltelegrafen virker bedre enn i transportnæringen. Har selv opplevd at arbeidsgiver har fått telefoner fra diverse personbilister, sjåfører og kunder som har skrytt av at jeg tok sikkerheten alvorlig og berget situasjoner pga at jeg brukte hodet. Slike telefoner er veldig moro og få :)

 

EDIT: En meget viktig ting til. Det er hvor man har kjettingene på bilen. Sørg for å ha kjettinger HENGENDE på begge sider.

 

Når det gjelder semitrailere så er ofte trekkvognene utstyrt med opphengskroker bakerst på trekkvogna. Ikke bruk disse. Det kan være livsfarlig å gå bak bilen og plukke de ned. Står du fast i en oppoverbakke og bilen begynner å skli mens du er bak så kan det være slutt.

Skrevet

Mye bra råd og tips så langt. Hvordan er bremsesystemet på en sånn lastebil?

Kan man komme til å miste bremsene? Hva gjør man da? :grin:

 

Vet også om at man må ha glattkjøring og må ha tatt dette innen en viss tid etter at man har fått lappen? Er denne glattkjøringa vanskelig? :)

 

En annen ting er jo veibanen. Har lest at man helst ikke bør komme for langt ut på kanten da den kan gi etter... Er vell en del lastebilsjåfører som også har tatt feil av maks høyde på tunneler, broer osv og kjørt seg fast. Hva bør en sjekke for å unngå dette?

 

Hva kan en tjene på dette (gjennomsnittlig årslønn)?

 

Hvordan er det med gir på en lastebil (antall/type)?

Skrevet

Mye bra råd og tips så langt. Hvordan er bremsesystemet på en sånn lastebil?

Kan man komme til å miste bremsene? Hva gjør man da?

 

Selvsagt kan man miste bremesen på lastebiler. Men med dagens biler vil jeg kalle en sjofør som blir fri for bremser for en inkompetent sjofør. Forutsetter selvsagt at det ikke er teknisk feil da. Dagens lastebiler har vanlige bremser som er luftdreven. Man har motorbremser, samt at man kan bremse med å bruke girene riktig. Man sitter ikke å trykker konstant på bremepedalen i en lang bratt bakke med en tung lastet bil og henger. Da bruker man motorbrems og girene samt de vanlige bremsene for å ungå å brenne opp å miste de vanlige bremsene.

 

Var selv pasasjer i et vogntog for 11 år siden som ble overrasket av en lang bratt å uventet glatt nedoverbakke. De eneste som var efektift da var motorbremsen og rett bruk av girene. Først helt nederst i bakken før en 90 graders sving ble de vanlige bremsene brukt. Joda alt gikk bra tilslutt. Stedet var ulsvågskaret for de av dere som er kjent langs E6 i Nordland.

Skrevet

Motorbrems og retarder er mye brukt på lastebil.

Man mister vel ikke bremsene noe oftere på lastebil en å vanlig personbil

vil jeg tro, men det er kanskje en ide og ikke ha beinet på pedalen nedover

hele trollstigen. ;)

Bruker man bremsene for lite blir de "glassert".

Har du 50 tonn totalvekt. Motoren er på 520 HK vil det ta litt over et minutt å komme opp i 80 km/t.

Har du en totalvekt på 50 tonn og hogger inn bremsene mens du kjører i 80 km/t. "skal" du ifølge boka klare å stoppe på 5 sekunder. Dette gir en bremseeffekt på cirka 3350 HK.

 

 

Glattkjøring må man ha. Dette må taes innen et år etter at lappen er i lomma.

Glattkjøring på CE koster cirka 11000 kroner ekstra mener jeg å huske.

 

Makshøyde og dette finner man på kart og veglister. Det står klart og tydelig på de man får på trafikkstasjonen gratis. Kjører man last over en lengere avstand der man ikke er kjent så burde man

finne veien og planlegge på kartet hvor man skal kjøre FØR man kjører. Litt kjiper`n å kjøre feil 15 mil pga. en dum tunnel.

Somregel er de store hovedveiene BK 10-50 uansett (Hvis vi tenker på tyngde), men man finner begrensninger på disse hovedveiene også noen ganger.

 

På den jeg kjører er det 12 gir fremover (sett bort ifra lavgir).

Kjører også en annen og der er det automat og tiptronic med 12 gir fremover. (Samme bilen som på bilde. Dette er første gen. Opticruiser som bruker en formiddag på å gire.)

6 hele gir og 6 halvgir.

 

Skrevet
Motorbrems og retarder er mye brukt på lastebil.

Man mister vel ikke bremsene noe oftere på lastebil en å vanlig personbil

vil jeg tro' date=' men det er kanskje en ide og ikke ha beinet på pedalen nedover

hele trollstigen. ;)

Bruker man bremsene for lite blir de "glassert".

[/quote']

 

Jada stemmer det at de blir glasert ved for lite bruk, men og dette er et stort MEN, det skal mye mer til å glasere bremsene ved for lite bruk enn ved overheting. Kjører du bremsene for varme en gang, og det er faktisk veldig fort gjort hvis du ikke følger med, så glaseres bremsene og du mister flere ti talls prosent bremse effekt. Nå skal det sies at dagens moderne lastebiler som oftest har veldig moderne skivebremser som tåler mye mer enn de gjorde for 10-15 år siden, så det går framover :)

 

Bare husk at i en nedover bakke skal motor og retarder ta seg av minst 90% av bremsingen, bremsepedaler bruker du kun til å justere.

 

For klarifisering, jeg kjører ikke lastebil selv, men er mer eller mindre vokst opp i en, så jeg har fått inn dette med morsmelken kan man si :D Og det er rart hvor mye unyttig trivia du suger til deg iløpet av en tredve års tid :D

 

 

Skrevet
Motorbrems og retarder er mye brukt på lastebil.

Man mister vel ikke bremsene noe oftere på lastebil en å vanlig personbil

vil jeg tro' date=' men det er kanskje en ide og ikke ha beinet på pedalen nedover

hele trollstigen. ;)

Bruker man bremsene for lite blir de "glassert".

Har du 50 tonn totalvekt. Motoren er på 520 HK vil det ta litt over et minutt å komme opp i 80 km/t.

Har du en totalvekt på 50 tonn og hogger inn bremsene mens du kjører i 80 km/t. "skal" du ifølge boka klare å stoppe på 5 sekunder. Dette gir en bremseeffekt på

cirka 3350 HK. [/quote']

 

Har en kollega på taxien som øvelseskjørte en gang med en trailer mellom Bodø og Narvik. Da han skulle kjøre ned Kråkmofjellet, brukte han bremsene som på en vanlig personbil. Det resulterte i at bremsetrommelen ble så varm at smøreolja rundt tok fyr. Han som satt på ba han inntrengende om ikke å stoppe! Olja slokka til slutt på grunn av kulda, og bilen fikk ikke noen varige men, men dette anbefales ikke. Da jeg var på landeveiskjøring med bussen, kjørte vi opp Gratangsfjellet og snudde ved Gratangskrysset, for de lokalkjente. På tur tilbake hadde jeg et lavt gir og Telmaen på fullt kjør. (For de som ikke vet det, er Telma et firma som lagde elektromagnetisk hjelpebrems til tyngre kjøretøy. Det er i prinsippet en stor elektromotor som sitter på mellomakselen. Når man bruker den, jobber elektromotoren motsatt av det mellomakselen gjør, og dermed bremser den opp kjøretøyet.) Av og til, i de krappeste svingene, pumpebremset jeg litt, slik at evt. glassering ville ha løsnet, i tillegg til at jeg fikk slakka ned farta. Læreren var meget fornøyd med kjøringa mi. :)

 

Makshøyde og dette finner man på kart og veglister. Det står klart og tydelig på de man får på trafikkstasjonen gratis. Kjører man last over en lengere avstand der man ikke er kjent så burde man

finne veien og planlegge på kartet hvor man skal kjøre FØR man kjører. Litt kjiper`n å kjøre feil 15 mil pga. en dum tunnel.

Somregel er de store hovedveiene BK 10-50 uansett (Hvis vi tenker på tyngde), men man finner begrensninger på disse hovedveiene også noen ganger.

 

Særlig her nordpå er det mye høydebegrensinger, da det er mange lave tunneler her. I tillegg har noen av veiene vektbegrensinger, særlig når det er vårløsing. Men, som nevnt, så finner man kart og lister over dette på trafikkstasjoner. Disse kartene er generelt sett dårlige, så ikke bruk dem som turistkart! ;)

 

Å kjøre tyngre kjøretøy er ikke bare å sette seg inn og kjøre og tro at resten ordner seg selv. Det kreves mye av en både før, underveis og etter kjøringa, særlig før og under kjøringa. Men er man glad i utfordringer og en annerledes hverdag, er det å drive på med dette så absolutt å anbefale! :D

Skrevet

Dette jeg mener med at bremsene blir glassert er at mange kvier seg for faktisk å bruke bremser siden de har motorbrems, retarder osv.

Flere sjåfører som eier egen bil tenker penger, og ved mye bruk av bremsene går utgiftene opp. Derfor er det noen som faktisk bruker dem så lite at de blir glassert.

 

 

Disse kartene er generelt sett dårlige, så ikke bruk dem som turistkart!

 

For bruk på hovedveier fungerer kartene man får på trafikkstasjoner bra. De nye kartene vi fikk er noe helt annet enn hva man fikk før ifølge kjørelæreren min. Ved å planlegge en tur ifra Oslo til Bergen med høyde / vei-begrensinger er disse kartene fine synes jeg. Når jeg hadde langkjøring og lengere kjøretimer måtte vi bruke kartet selv og fine den beste veien for vår bil, og kartene slo aldri feil. :)

Men å gå tur i skogen med dette som kart er nok ikke det smarteste.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...