Gå til innhold

Hva [*********] er det som skjer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det like før jeg eksploderer! Har vi ingen rett til å si hva vi mener lenger? Dette er rett og slett idiotisk!

Nå har denne tråden også blitt stengt:

http://www.flightsim.no/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=353107&fpart=1

Jeg ser ingen form for drittslenging eller personangrep i diskusjonen, bare kritikk og meninger! En moderator må tåle kritikk om sine handlinger viss noen synes det var galt gjort! Viss jeg ser noe som jeg synes er urettferdig så sier jeg det ut istedenfor å holde kjeft(Akkurat som jeg gjør nå)! Dette forumet har blitt rene diktaturen!

Rett og slett ubegripelig, har aldri vært misfornøyd med forumet før nå, Dag Johansen? Ser du hva som skjer? Jeg var støttemedlen og støttet dette forumet fullstendig, men nå har det snudd trill rundt, mange andre gode gamle medlemmer mener det samme!

Det som skjer nå er det værste jeg har sett på dette forumet!

Denne tråden blir helt sikkert slettet og jeg blir helt sikkert kastet ut! Men da vil jeg at Dag Johansen skal gjøre det viss han synes det er korrekt! Jeg vil la Dag få høre hva jeg mener om dette! Og håper at flere følger med! Dette må forandres!

Alex! :mad:

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Skrevet

Må si meg enig, forumet har mista litt av piffen det hadde. Og jeg har en mistanke om at posten ble stengt fordi Fagerjord ikke klarte å svare på argumenteringa til Pål Næss, mulig han svarte han på PM, men det kan bli (og har blitt for min del) misoppfattet av de utenforstående (les: oss andre).

Men når sant skal sies har jeg nå en promille langt over kjøregrensa og muligens forumgrensa også. Skål, så snakkes vi forhåpentligvis i morgen :)

Skrevet

Jeg har vel stort sett holdt kjeft ganske lenge nå, men hvis Herr Fargerfjord ikke tåler noe form kritikk i det hele tatt nå så synes jeg at han må slutte som moderator, så fort det skjer noe så stenger man alltid postene. Vi må vel få lov til å si meningene våres vel, eller???

Savner den tiden Helge Bø var aktiv her på forumet, da var det artig :grin:

Skrevet
mange andre gode gamle medlemmer mener det samme!

Jeg har vært medlem siden flightsim.no bare var ren tekst på en sort bakgrunn uten grafisk brukerflate i det hele tatt. Og jeg mener *ikke* det samme.

Skrevet

Sier meg helt enig..

Så med fare for å virke sarkastisk, så var denne oppfordringen til oss medlemmer temmelig i klartekst...

Og - med STOR fare for å høres veldig arrogant ut - dersom man ikke liker forumet lengre, er det ingen som tvinges til å benytte seg av det.

Skrevet

Jeg syns du gjør en veldig god jobb jeg, folk har en tendens til å gjøre om en mygg til en elefant med en gang.

Denne siden handler om fly, bilder, FS osv, og jeg har ikke sett en slik tråd blitt stengt.

En ting som kanskje moderatoren kan bedre, er å gi en advarsel før man stenger tråden. Stenger man tråder med en gang kan det fort bli oppfattet at moderatoren vil ha "siste ordet" i alle sakene, kan ihvertfall skjønne at det kan bli oppfattet slik med de siste trådene.

Skrevet

Etter å ha lest denne tråden og den tråden som det ble linket til er jeg av en helt klar oppfattning av at stegningen av http://www.flightsim.no/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=353107&fpart=1 er på en meget tynn is av moderator. Grunnen til at jeg mener det er at jeg ikke med litt godvilje en gang kan se noen form for personangrep. Derimot ser jeg en rekke kritiske spørsmål/tilbakemeldinger. Å det burde det være lov til å komme med. Og vist det stemmer at en tråd er slettet grunnet dårlig bruk av emnefelt er det i mine øyner på grensen til maktmissbruk av moderator med mindre trådstarter fikk beskjed om at han burde endre titteln på tråden.

Skrevet

Bare for å komme med en kjapp replikk - f.esk. den tråden du stengte pga. emnet var dårlig formulert, om disse spillgreiene - det ville ikke vært en idè å endre emnet og få et så ryddig forum som du mener du jobber for - og skrive et innlegg om at du endret emnet pga. ene eller andre grunnen. Jeg tror folk lærer mer av det, enn å stigmatisere eksempler som at

"Du stjal grisen min, nå må du henges - sånn at resten av landsbyen ikke tørr å gjøre lignende igjen" - og hvor lenge varer det hvis det skal være en slik streng tone? Da vil du bare sitte med hodet i jorda og null tillitt eller respekt fra resten av forumets brukere.

Jeg skriver "du" - men mener moderator/administrator i plenum - ikke ta det for personlig. :)

God natt, godt folk.

Skrevet

Å starte en åpen tråd for å diskutere/provosere moderatorne.....

Man kan jo beklage i det brede å høye, men hva hjelper det når man ikke har den minste forståelse om hvor problemet ligger?

De personer som sitter som moderatorer er nok helt sikkert valgt meg omhu av eieren av forumet. Såpass lenge har jeg vært her at jeg vet at moderatorne er valgt etter verdighet og kompetanse til å utføre hva de gjør. Hvem og hvorfor noen er blitt moderatorer er da overhode ikke noe andre har noe med å gjøre.

De rette valgene blir nok godt gjort uten noe behov for diskusjon eller annet. Man kan selfølgelig bli behandlet feil, og da tar man det opp på et folkelig vis via PM.

Jeg har lenge holdt meg unna dette forumet siden det begynte skli ut med blandt annet personligheter som tror de eier alle rettigheter til å utrykke hva som helst av hva som skulle falle dem inn. Jeg er en av dem som har vært her siden starten og en av de som så problemet som kom. Jeg har slettes ikke vært noe englebarn i denne klubben og jeg har ytet min mening. Jeg ser av og til at det jeg sier ikke var helt rett. Enten i fakta eller i å svare personer jeg ikke kjenner så personlig at jeg har noen rett i å svare dem på en slik måte jeg gjør.

Men som Vidar sier kan de som ikke skulle like seg her trekke seg frivelig over til noe annet. Slettes ikke noe sakartisk med det.

Skulle noen reagere på den burde de først starte utredning av sine egne holdninger før dem igjen fyrer løs i forsvar.

Jeg ser ildsjelene forsvinne i takt med idiotiet som kom inn.

All honnør til moderatorne og deres jobb så tror jeg vi snart kan se et meningsfullt og flott forum gjennoppstå med primusene som kommer tilbake og oss andre som igjen finner det trivelig.

Tror nok mange av de som ikke ser hvorfor situajonen gang etter gang dukker opp enten ikke vet hva som var, og derfor faktisk burde vurdere hva Vidar sier.

Eller kanskje stille opp med den positive siden neste gang.

Skrevet

Jaja, det ser ut til at emnefeltet er blitt meget sensitivt.

Leste akkurat en tråd om en som lurte på et spill der en kan bygge byer osv.

Siste svar var tråd stengt pga feil bruk av emnefeltet...

Må si at dette forumet snart begynner å ligne på Diskusjon.no.

Hvorfor skal emnefeltet være så verdifullt egentlig? Er det fordi Google skal indeksere sidene bedre...

Isteden for å stenge tråden, så kan heller moderator editere tittelen og la tråden stå åpen for flere svar. Det er såre lettvint!

Skrevet

Kikket tilfeldigvis over screenshot forumet, å sitter igjen med et kaldgufs over kroppen.

Veldig bra at man kan trykke på bildet for å få opp et stort bilde. Men denne layouten er totalt strippet for å tillegge noen historie bak bildene. Er det mulig å få tilbake den gamle gode med bilde etter bilde seriene?

Skrevet

Du kan leggje til bilete i "Arkivet" på gamle måten. Det var noko Dag opna for etter press ifrå medlemmane her. Meg inkludert.

Men personleg så har det missta litt av piffen å poste bilete her. Etter den nye funksjonen med gallleri kom så har trafikken i screenshots og bilet foruma gått ned ein god del.

Skrevet

Helt enig med trådstarter. Flightsim.no er ikke lenger et nettsted jeg trenger å besøke hver gang jeg er på nett. Screenshot forumet er helt elendig og Dag driter tydeligvis i 99% av de brukerne på forumet mener. Modereringen på forumet er blitt ALT for streng. Å stenge tråder pga. dårlig emnefelt uten at brukeren får mulighet til å endre er elendig moderering og det er noe en god moderator bør vite.

Selv om moderator og administratorer har litt mer makt enn oss vanlige brukere så trenger de ikke fremstå som en liten diktator.

Flightsim.no har blitt et kjedelig nettsted som jeg nå vurderer å fjerne fra favorittene mine da jeg ikke ser poenget med å være her inne lengre. Det er en hel haug med greie medlemmer, men når vi ikke får diskutere skikkelig og at moderatorer fremstår som diktator, da finner jeg meg heller et annet sted å være.

Etter vi oppgraderte forumet så har alt gått nedover. Det ser rett og slett ikke ut som dere vil ha brukere her lengre.

---

Selv om jeg nå kritiserer FORUMET så vil jeg si at Dag gjør en god jobb ellers, og da spesielt med nettbutikken.. Stå på!

God natt!

Skrevet

Er nå forsåvidt ubetydelige ting dette, som Vidar skrev - forumet er ett tilbud,ikke en rettighet. Altså får det bli opp til den enkelte om den vil benytte seg av gjeldende tilbud.

Når det gjaldt tittelindeks (som jeg antar er grunnen til kanselleringen) så var den kanskje noe tynn. Men mitt tips til moderator og publikum er å ta hensyn til alle mennesker. Om noen forenkler en overskrift bør det allikevel være rom for å la posten få sin naturlige plass i snackbaren(!), altså la responsen fra publikum styre plasseringen på forumet. Visst ingen gidder å lese denne pga en enkel tittel vil tross alt darwinismen forenkle¨moderators jobb.,..

Med en noe selektiv hilsen fra

Chris

Skrevet

Jeg er enig i det moderatorene gjør, men ikke måten de gjør det på..

Det med emnefeltet var en helt unødvendig stenging synes nå jeg. Og jeg støtter idèen til noen av de ovenfor med å gi en kommentar om at man ikke vil ha slike emner i fremtiden og nok med det.. Stenging pga det er for meg helt ubegripelig..

Jeg er heller ikke spesielt begeistret for den nye layouten til forumet og jeg sjekker aldri bilder noe mere pga at jeg synes bildeforumet er helt elendig..

Når det er sagt vil jeg gjerne takke Dag for å holde dette forumet oppe og ikke minst nettbutikken. Det er et trivelig sted for oss å være og vi har jo ikke spesielt mange muligheter bortsett fra internasjonale forum så det er helt knall.

Skrevet

Er det ikke greit da folkens at det blir litt struktur her? Har vært så mye tull og fjas mellom endel personer her i det siste at jeg vurderte og slette min profil da jeg ikke vil ha mitt navn assosiert med en barnehage.

Denne strukturendringen som Dag og Vidar gjennomfører blir til det positive. Det blir et mer seriøst forum. Og det blir lettere for seriøse personer og registrere seg og poste innlegg her. Endel kranglefanter og opphetsere vil nok forsvinne herfra, og det er rimelig greit synes jeg.

Når det gjelder Emnefeltet på tråden så sier det seg vel selv at emnefeltet bør si noe om hva tråden handler om. Da blir det lettere og kikke på de trådene som man mener har interesse og kan la de andre være. Enkel sak dette. (Ikke for og kritisere deg altså Nicklas). Har sikkert skrevet endel dårlig formulerte emner selv jeg så.

Men er enig i at den nye screenshot-avdelingen var bedre før. Er ikke noe moro i å lage en historie ut av turene nå da. Og det var noe av det jeg likte best. Mange som dokumenterte sine fly-turer meget godt og det bidrar til alles interesse. Nemlig å lære om flyging og det som har med det og gjøre.

Denne sytingen og klagingen over Vidar hører ingen steder hjemme. Han gjør den jobben han er satt til. Og han gjør den godt.

God helg :)

Skrevet
Enkelt forklart:

Alt som går en moderators vei er okay' date=' men så fort det diskuteres og noen ikke er fornøyd, nei da stenger vi tråden. Dette er det tredje eksemplet. [/quote']

Der traff du vel egentlig sakens kjerne, noe den forrige tråden var et godt eksempel på...så lenge det bare var skryt av moderator så var tråden saklig, men så fort det kom litt kritikk ble tråden stengt.

For min del må du gjerne være moderator her Vidar, men om du ikke roer ned "sheriff attitude'en" betraktelig, så tror jeg det blir rimelig tynt med medlemmer her etterhvert...

Jeg har brukt dette forumet lenge, og har gjevnt over vært fornøyd, men nå syns jeg det går radig nedover med hele forumet.

Skrevet

Har lest igjennom både denne og andre tråder som har blitt stengt, og har til nå holdt meg utenfor. Men jeg blir KRAFTIG provosert av en del av tilbakemeldingene som kommer.

Selv har jeg vært her i en god del år nå, og har sett forum'et gå fra å være et hyggelig sted der alle kan poste ting (spesielt bilder av andre Flightsims enn MSFS), til et sted der man føler seg uglesett hvis man flyr andre ting og våger å poste bilder om det, eller regelrett hetset om man poster bilder som ikke nødvendigvis er av beste kvalitet. Dette gjelder både screenshots og bilde-seksjonene. Med andre ord, ikke spesielt nybegynner-friendly, og vi har mista mange nye folk p.g.a. dette. Når man får tilbakemeldinger slik som "Bildene dine suger", "Ræva bilder" og denslags, så blir man svært lite motivert til å fortsette med å poste bilder.

Jeg har også sett hvordan den generelle temperaturen på forumet har økt for hver måned som går, og der folk er mye kjappere til å dra fram kanonene og fyre løs. Vi snakker om personangrep, nedsettende bemerkninger og (igjen) regelrett hetsing av folk. Ser at mange husker tilbake til perioden hvor Helge Bø var aktiv her inne. Beklager, men om den typen tråder som florerte her inne på den tiden var morsomme, så har folk svært svært lite her inne å gjøre, etter min mening.

Og nå, når vi ENDELIG har fått en moderator som faktisk er aktiv og som har lyst til å gjøre noe med den generelle tilstanden, så skjer dette. Idiotiske tråder som dette hvor det kommer masse oppgulp og svada der det virker som om folk er mer ute etter å ta moderatoren siden han prøver å få litt orden her inne. Den forrige tråden oppe i kaffebaren starta bra, men så sklei det helt ut. Temmelig normalt for FS.no, men er det slik vi vil ha det? Etter min mening: Nei. Jeg skal være den første til å si at jeg ikke alltid er den mest diplomatiske (noen vil sikkert oppfatte denne tråden som et spark i leggen, uten at jeg mener det på den måten), og at jeg ikke alltid er den flinkeste når det gjelder å skrive et godt emne når jeg starter en tråd, eller poster de beste bildene. Betyr det at jeg skal hetses av den grunn?

Ja, kanskje det er litt på kanten å stenge tråder som ikke har et godt emnefelt. Ja, kanskje den nye screenshot-avdelingen var bedre før. Dette er det faktisk ikke opp til oss brukerne å bestemme, så vidt meg bekjent. Komme med innspill og ønsker er greit på en konstruktiv måte, men når Dag/moderatorer har sagt at slik blir det, så er det sånn det blir. Godta det og bli, eller vink hadet bra og finn et annet sted å være. Enkelt og greit. Personlig synes jeg at tråder som ikke har et skikkelig emne er usannsynlig irriterende, siden jeg som oftest ikke har allverdens med tid til å lese igjennom ørten linjer tekst før folk kommer til saken. Skal selvsagt si at jeg overhodet ikke er som alle andre (takk og lov for at vi er forksjellige), men jeg tipper at mange deler oppfatning med meg hvis de tenker seg om litt.

Internett, og forum spesielt, er ikke et demokrati. Talefrihet eksisterer kun til en viss grad (Du kan si hva du vil, men ikke forvent at du ikke får moderatorene på nakken). Simple facts of Internet life. At Vidar faktisk er villig til å ta tak i ting her inne er en GOD ting, men enkelte er desverre for opptatt med å klage og bitche enn å godta at vi endelig har en moderator som er aktiv og som stopper ting før de havner helt ute på jordet.

Er vi i ferd med å bli en barnehage? Nei, vi har vært der en god stund allerede.

Skrevet

Huff og huff. Helt utrolig med disse destruktive og infantile trådene som har dukket opp i det siste. Jeg trodde agurktiden var over for i år men det er den tydeligvis ikke. Jeg må si at jeg mer og mer berømmer Vidar for å orke å stå på i sitt forsøk på å heve nivået her i forumet, men som kjent så kjemper selv gudene forgjeves i kampen mot dårskapen.

Skrevet

Selv har jeg vært her i en god del år nå' date=' og har sett forum'et gå fra å være et hyggelig sted der alle kan poste ting (spesielt bilder av andre Flightsims enn MSFS), til et sted der man føler seg uglesett hvis man flyr andre ting og våger å poste bilder om det, eller regelrett hetset om man poster bilder som ikke nødvendigvis er av beste kvalitet. Dette gjelder både screenshots og bilde-seksjonene. Med andre ord, ikke spesielt nybegynner-friendly, og vi har mista mange nye folk p.g.a. dette. Når man får tilbakemeldinger slik som "Bildene dine suger", "Ræva bilder" og denslags, så blir man svært lite motivert til å fortsette med å poste bilder.

[/quote']

Det er nettopp derfor jeg ikke har posta noen bilder eller screenshots her enda, fordi jeg veit at jeg ikke er verdens beste fotograf med en kvalitetskamera eller med avansert bilderedigeringsprogram, jeg har heller ikke beste maskinvare og tør dermed ikke å poste screenshots fra fs eller bilder fra flyturer i redsel for at jeg skal få akuratt slike kommentarer.

Jeg syns mennesker som skriver kommentarer bare fordi de ikke likte bildene og vil derfor såre personen som har lagt ut bildene skal la være å kommentere. Jeg sier ikke at man ikke skal komme med kommentarer om hva som var dårlig så lenge man vil hjelpe personen til få det til bedre neste gang.

Hvis en moderator oppdager slike sårende kommentarer så syns jeg moderatoren skal gi den personen en advarsel og en sjanse til å si unnskyld til den sårede, hvis ikke angriperen vil si unnskyld så kan innlegget hans/hennes slettes slik at ikke andre blir påvirket av den sårende kommentaren og kommer med flere sårende kommentarer.

Jeg syns andre medlemmer skal reagere med avsky på kommentarer som bare er ment for å såre uten å komme med person angrep på angriperen men isteden for be han/henne skjerpe seg og rapportere innlegget til en moderator.

Skrevet

For min del må du gjerne være moderator her Vidar, men om du ikke roer ned "sheriff attitude'en" betraktelig, så tror jeg det blir rimelig tynt med medlemmer her etterhvert...

Du bruker samme klartekst som Vidar, for å oppnå samme effekt som Vidar.

Hvor merkelig er ikke det???

Nå synes jeg at Vidar har fått nok kritikk og selv om intensjonene hans har vært gode og til dels gjennomtenkte tror jeg Vidar selv skjønner forskjellen på 1 medlem og 3000 medlemmer.

Ole Haldor fikk sagt det godt...

"Du stjal grisen min, nå må du henges - sånn at resten av landsbyen ikke tørr å gjøre lignende igjen" - og hvor lenge varer det hvis det skal være en slik streng tone? Da vil du bare sitte med hodet i jorda og null tillitt eller respekt fra resten av forumets brukere.

Vel for Saddam Hussein var det til dels lenge nok, og jeg tror ikke Vidar har særlig lyst til å gjemme seg i ei jordhule bare for at 3000 medlemmer +- er ute på jakt etter han

he he... Ikke for å sammenligne, men jeg tror faktisk vi har det bedre med Vidar en med en som Saddam pisk eller ei.

Så avslutter jeg mitt innlegg i denne tråden med 2 gode sitat alle bør lese godt igjennom og kanskje da føler også dere samme dårlige samvittighet som jeg gjør på enkelt saker.

Espen Furfjord sa

Jeg ser ildsjelene forsvinne i takt med idiotiet som kom inn.

Ivar Hestnes sa

Denne strukturendringen som Dag og Vidar gjennomfører blir til det positive. Det blir et mer seriøst forum. Og det blir lettere for seriøse personer og registrere seg og poste innlegg her. Endel kranglefanter og opphetsere vil nok forsvinne herfra, og det er rimelig greit synes jeg.

Skrevet

Kanskje slike ressurspersoner som Ted Isaksen og Jørgen Toll kommer tilbake igjen nå som forumet er i ferd med og bli stuerent? De forsvant jo pga kulturen her tidligere. Dem er ihvertfall savnet her.

Skrevet
Kanskje slike ressurspersoner som Ted Isaksen og Jørgen Toll kommer tilbake igjen nå som forumet er i ferd med og bli stuerent? De forsvant jo pga kulturen her tidligere. Dem er ihvertfall savnet her.

Ressurspersoner, som kanskje tilogmed har vært med på å begrave venner og kolleger som har gått i bakken, kommer ikke tilbake til et forum med fjortiser som spekulerer i alt mulig rart hver gang et fly går ned. Slik tolket jeg i hvert fall et par av de takkformeg-meldingene jeg har sett etter at jeg kom hit.

Har man vært med på slikt, opplever man antakelig skoleunger uten en eneste dag i arbeidslivet, uten en eneste utsjekk, og som uten alle fakta skal leke havarikommisjon, som usedvanlig slitsomt og utilbørlig.

Skrevet

Jeg starter med et sitat fra Vidar Fagerfjord:

Så langt har jeg bare mottatt positive tilbakemeldinger.

Løgn!

Jeg, og mange fler her har klaget til han både pr. PM og i åpent lys her på forumet. Men når poster som virker negative blir stengt eller slettet, så er jo det en enkel påstand å komme med.

Jeg har sagt det før, og sier det igjen; Ikke skyt før du har spurt... og "sherrifbadgen" din, det er ikke noe diplomat-pass, selv om du er moderator så kan du ikke gjøre alt som du vil og heve deg selv over loven, regn med å få litt tilbakeslag på slike idiot-modereringer...

Avslutter med to sitater:

"Alle handlinger har en konsekvens"

"Always know if the juice is worth the squeeze"

Skrevet

Ressurspersoner, som kanskje tilogmed har vært med på å begrave venner og kolleger som har gått i bakken, kommer ikke tilbake til et forum med fjortiser som spekulerer i alt mulig rart hver gang et fly går ned.

Nå skal ikke jeg begi meg inn på det området der for jeg vet så lite om saken eller den saken du refererer til. Men litt føler jeg må si likevel.

Flightsim.no er et fly forum og på et fly forum diskuterer vi alt som har med fly å gjøre. Detter så et fly ned ja da må en skjønne at den debatten kommer.

Grunnlaget må bli hvordan man så fører debatten eller diskusjonen og det passer vel best her vil jeg tro.

Jeg mener det må være naturlig å uttrykke sin kondolanse, sin personlige medfølelse når ting skjer som at et fly går i bakken evt. Det jeg derimot ikke synes er like greit må være de som bastant " konstatere " å " påpeker " personlig feil uten å ha reinspikka fakta på bordet som tilsier bevist at den enkelte person hadde faktisk skylden i f.eks ulykken.

Ta Bourbon Dolphin ulykken, på hvor mange skipsforum tror du ikke den ulykken ble omtalt og personlige uttrykk og meninger kom til syne?

Folk sier mye rart i det ene øyeblikket og det går fort og smertefritt, det man derimot må leve lenge med av hva man har sagt er ikke alltid like godt.

Så mitt tips blir som følger

Husk på hva man sier, ikke glem at det man sier må man som oftest leve med.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

• Opprett ny...