Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=174517

 

Med det svært avanserte underholdningssystemet er det mulig for passasjerene å se på direktesendt TV, se satellittsendinger fra et amerikansk satelittnettverk, kjøpe en av 25 filmer og høre musikk fra et audiotek på over 3000 sanger.

 

Flyvertinnene får også en lettere arbeidsplass, bestillinger av mat og drikke skjer gjennom dataskjermen. Dette reduserer behovet for å fly mellom flyets bysse og passasjerne som kaller på flyvertinnen.

 

For de som absolutt ikke greier seg uten internett, er det lagt opp til et kablet nettverk i flyet og kontakter for tilkobling ved setet. I mellomtiden kan passasjerene chatte med hverandre via skjermene i hodestøtten og et kombinert tastatur og fjernkontroll.

 

Ikke dårlig!! :)

Skrevet
Hvorfor har ingen norske selskaper airbus :(

Av flere grunner:

- feks at selskapene fra før av hadde en annen flytype

- feks at 737 var mer tilgjengelighet på markedet innenfor den ønskede tidsrammen

- at Airbusene ikke ville være like økonomiske i drift for selskapet

- at selskapet ikke fikk et like godt tilbud på maskinene

Og det finnes flere grunner.

 

Se feks på Norwegian:

Det var en rekke 737-300 tilgjengelig på markedet til forholdsvis lave leasingpriser, noe et nystartet selskap uten allverdens med penger (til å kjøpe maskiner) er avhengig av. I tillegg var det mye personell i Norge med kompetanse på disse maskinene i Norge. Mao får en maskinene billig, og så slipper en å utdanne personell på en helt annen type maskin.

Skrevet

 

- at Airbusene ikke ville være like økonomiske i drift for selskapet

 

Det er viktig å presisere, at dette kun gjelder dersom den eksisterende flåten til selskapet - kun f.eks. består av B737 fra før av. Rent økonomisk er det selvsagt høyere gevinst ved å bruke moderne Airbus-maskiner, sammenlignet med eldre B737 Classic osv.

 

Når er selvsagt ikke alle like opptatt om det er Boeing eller Airbus (mange aner jo nærmest ikke hva slags flyselskap, som har fraktet dem til syden - "vi fløy med Ving" osv..). Men for en del av oss, så har vi jo klare preferanser. Jeg misunner helt klart de som har et lokalt lavprisselskap, som har en ren (eller evt. meget stor) Airbus-flåte. En drøm hadde vært å bytte ut maskinparken hos Germanwings med Norwegian sin, da hadde vi kunne sett på lekre A319 i DY-farger hele tiden! :cool:

Skrevet
Det er viktig å presisere' date=' at dette kun gjelder dersom den eksisterende flåten til selskapet - kun f.eks. består av B737 fra før av. Rent økonomisk er det selvsagt høyere gevinst ved å bruke moderne Airbus-maskiner, sammenlignet med eldre B737 Classic osv.[/quote']

Høyere gevinst? Gevinst får en ved å fly pax, ikke med en bestemt maskin. Lavere utgifter mener du vel kanskje? Uansett, det spørs, du må regne inn eiekostnader også vettu. I flere tilfeller er eldre maskiner rimeligere for flyselskapene, selv med et høyere drivstofforbruk, rett og slett fordi leasing-/eiekostnadene er så mye mindre.

Skrevet

Norges luftfart har vel i stor grad vokst opp med Boeing som jetmaskinene. Når såpass mye erfaring er bygd opp rundt en type/fabrikat, skal det nok veldig mye til for å ta en helomvending å begynne med blanke ark igjen. Men det har jo blitt gjort hos flere andre, så det er flere og flere som stuper i det. Noen ser jo på det som "same sh*t, different wrapping".

 

Nå finnes det jo etterhvert en del folk med Airbus erfaring, så kanskje en dag... men jeg er fortsatt skeptisk. Men man må jo ikke gi opp håpet.

 

 

Hilsen Torbjørn

Skrevet

Kan ikke noe annet en og si at om du ser på wiringen på en NG kontra Airbus, så er det som dag og natt. NG er EIFIS på gammel lest.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …