Skrevet 9. august 2007 17 år Hei ! Jeg har et spørsmål om drivstoff kalkulering. I manualen til Wilco's B777 står det at man kan regne ut et omtrentlig drivstoff forbruk ved følgende formel: Estimated Flight Time x 15000 #/time = approximate Fuel Required. Hmm, her lurer jeg på om Captain Mike Ray har forenklet formelen litt for mye. For han oppgir jo ikke om Estimated Flight Time er i timer eller minutter eller feks, 3,4 eller 02:33 timer. Heller ikke oppgir han om drivstoff er i kg eller lbs ? Er det bare meg som er tett mellom øra eller er det noe rart med denne formelen ? Noen som kan hjelpe meg så jeg får beregnet et omtrentlig forbruk? Trenger ikke de mest kompliserte formeler, men en som fungerer greit. På forhånd takk ! mvh Arnfinn
Skrevet 9. august 2007 17 år Skavvi se nå er det en stund siden jeg har beregenet fuel,men mener å huske det er så her. forbruk pr time x antall timer flytid + taxefuel. 3:30 timer fly tid + fuel til alternativ flyplass + devertering + reserve + holdingfuel. (ett teoretisk eksempel, tidene er fiktive og ikke ihht regler) 3:30 timer flytid x 15 000lbs/time = 52 500lbs 2:00 timer til alternativ flyplass x15 000 lbs/time = 30 000 lbs 1:00 time holding fuel = 15 000 lbs 1:00 time reservefuel = 15 000 lbs 0:50 time taxefuel x 2 000 lbs/time = 1 000 lbs Total fuel = minimum 113,500 lbs (51 591 kg) fuel skal lastes Som nevnt er tallene fiktive, men regnestykket blir seende sånn noenlunde sånn ut.sjekk regler for reserve,taxe og holding fuel, da jeg ikke har de for hånden. Jeg tror det blir oppgitt i LBS/pound, men er ikke helt sikker. Tror også det er litt med hvor vedkommende er, noen deler av verden bruker metrisk og andre imperial måle enheter.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.