Gå til innhold

Ba fotballspillere dempe seg. Ble slått ned.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest litt om denne saken og synes det er helt på styr hva folk nå om dagene klarer å hisse seg opp for.

Å be noen fotballpillere dempe seg litt ender med at han blir slått ned rett foran sin kone og 2 mnd. gamle barn.

Når ambulansen kommer vil de ikke ta han med siden han hadde tisset på seg.

Han ble da nødt til å ta taxi til sykehuset i steden.

Meget uproffesjonelt av ambulansetjenesten.

Men en annen ting som jeg også reagerer på er hvorfor ikke Politiet faktisk krevde at ambulansesjåførene skulle ta han med.

Politiet har jo tydeligvis bare stått der som noen tullinger selv og gravd seg i nesa.

Flere burde helt klart fått sparken ifra jobben sin.

Skrevet

Sånn jeg har tolket det så kan ikke politiet pålegge helsepersonell å ta med seg noen i ambulansen, men de kan selv kjøre personen til legevakten/sykehus. Jeg mener de er pliktig til å gjøre det... Intet mindre enn hårreisende. Her er det noen som får sparken, og det vel fortjent!

Mathias

Skrevet

Jo alle er pliktige til å hjelpe, men her har jo noen kommet til den ufattelige konklusjonen at personen ikke er i nød. Da må man spørre seg hvorfor. Man skal ikke se bort ifra at Abid Raja har rett; mye rasisme ute og går...

Skrevet

Helt enig i at dette er en meget kritikkverdig hendelse. Fornærmede her ligger jo for tiden i respirator på Ullevål sykehus med bl.a. hjerneblødning, så det burde jo ha skjedd noen tiltak fra ambulansepersonellets side dersom de har kunnet jobben sin/gjort jobben sin korrekt.

Forøvrig er det riktig at politiet ikke har noen beordringsmyndighet ovenfor helsepersonell, men som nevnt tidligere kunne jo politiet selv ha kjørt vedkommende til legevakten.

Men å trekke inn rasisme i dette bildet blir litt feil i mine øyne. Mange saker rundt om i Norge der fremmedkulturelle er involvert kommer jo rask og vidspent ut i media, med et rasisme-stempel (ref. Obiora-saken og en annen lignende sak fra Trondheim), men min mening er at den samme handlingen fra Politiet, eller ambulansepersonell, hadde vært den samme dersom en etnisk norsk person hadde vært involvert. Det har jo også vært lignende hendelser med etniske nordmenn, og da blir jo saken bare stemplet som "polititabbe", "sykehustabber" eller lignende. Jeg synes derfor det blir en lettvint og urettferdig handling å stemple saker som angår fremmedkulturelle som rasistiske.

Hadde ambulansepersonellet derimot sagt "vi tar ikke med deg, din *negativt ladd ord mot innvandrere* ", så hadde saken derimot stått annerledes i mine øyne.

Det er klart det finnes "råtne egg" blant ansatte i de fleste yrker, inkludert politiet og ambulansetjenesten, og det er klart at det er viktig å få satt fokus på deres negative handlinger, og bli kvitt disse folkene. Det er folk som dette som ødelegger for så mange andre, som gjør en livsnødvendig, og til tider svært krevende og utfordrene jobb. Men alikevel synes jeg det har blitt for lettvint i disse dager å stemple saker som rasitiske, diskriminerende og så videre.

Forøvrig forundrer det meg ikke at advokat Abid Raja er på banen i denne saken...

Skrevet

Kan jo vise til hva helsepersonelloven sier:

§ 7. Øyeblikkelig hjelp

Helsepersonell skal straks gi den helsehjelp de evner når det må antas at hjelpen er påtrengende nødvendig. (...)

Ved tvil om helsehjelpen er påtrengende nødvendig, skal helsepersonell foreta nødvendige undersøkelser.

Plikten gjelder ikke i den grad annet kvalifisert helsepersonell påtar seg ansvaret for å gi helsehjelpen.

Skrevet
Hadde ambulansepersonellet derimot sagt "vi tar ikke med deg' date=' din *negativt ladd ord mot innvandrere* ", så hadde saken derimot stått annerledes i mine øyne.[/quote']

Hvorfor skal det være nødvendig å bruke ord før sånt skal kunne sies å være diskriminerende? Tror ikke innvandrere oppfatter verbal diskriminering som den verste formen.

Skrevet

Vi skal være tilbakeholdne med å trekke noen konklusjoner - eller fordele skyld - før saken er ferdig etterforsket. Og før ambulansepersonellet kan lastes, er det et vilkår at situasjonen må ha fremstått som påtrengende nødvendig sett fra deres ståsted på tidspunktet. Da kan jo momenter som dette ha betydning:

Etter en stund greide mannen med god hjelp å komme seg på beina.

Ambulansepersonell har lang erfaring i å vurdere skadedes tilstand, og nettopp dette kan ha forledet dem til å tro at det stå greit til med denne R&B-kjæresten (slik Dagbladet velger å vinkle saken), slik at akutt helsehjelp ikke lenger var nødvendig.

Når det gjelder politiets rolle, så er det viktig å påpeke at AMK var på plass. Med henvisning til det som står over om AMKs erfaring med nettopp slike situasjoner, er det neppe å forlange at polititjenestemennene på stedet på eget initiativ skal ta med seg fornærmede til sykehus, og på den måten "overprøve" ambulansesjåførenes vurdering. Det ville i alle tilfeller være et svært sjeldent avvik fra vanlig praksis.

At Raja er på banen med sitt ramaskrik også denne gang, er ikke akkurat overraskende nei...

Skrevet

Hvorfor skal det være nødvendig å bruke ord før sånt skal kunne sies å være diskriminerende? Tror ikke innvandrere oppfatter verbal diskriminering som den verste formen.

Fordi det i mine øyne er blitt for enkelt å skylde på rasisme i veldig mange tilfeller nå til dags. For all del, det foregår en del hverdagsdiskriminering, og er som sagt en del dårlige folk i de fleste yrker rundt om i landet, og dette er en veldig uting, og som man absolutt burde få bukt med!

Man må ikke glemme at det også er flere nordmenn som daglig opplever urettferdigheter og forskjellsbehandling i det offentlige, men disse sakene blir sjeldent viet like stor plass i media, som de påståtte rasisme-sakene. Er ikke dette også med på å påvirke folk, bevisst, eller ubevisst på en måte som ikke akkurat fremstår som objektiv?

Jeg føler det er har blitt sånn i dette samfunnet i dag at man i flere yrker nesten må være ekstra "snille" mot fremmedkulturelle, fordi man er redd for at alternativet er å bli stemplet som rasist og fordomsfull. Og dette er jo ingen tjent med.

Skrevet

Jeg var hos legen idag for å få en resept på noen medisiner (Allergi), og vi kom i snakk om denne saken.

Han kjente ikke saken noe mere enn det han hadde lest i media, men fortalte meg at hvis en person har fått et slag mot hode og deretter tisser på seg når han blir hjulpet opp på bena burde dette fortelle absolutt alt i denne saken.

Det er ingen tvil om at mannen ikke var ved sine fulle fem etter å ha blitt slått ned, og dette burde også ambulansepersonel også reagert på.

Problemet her er at de reagerte på en helt annen måte enn det de burde ha gjort.

Skrevet
Etter en stund greide mannen med god hjelp å komme seg på beina.

Ambulansepersonell har lang erfaring i å vurdere skadedes tilstand' date=' og nettopp dette kan ha forledet dem til å tro at det stå greit til med denne R&B-kjæresten (slik Dagbladet velger å vinkle saken), slik at akutt helsehjelp ikke lenger var nødvendig.[/quote']

Det er vel noe alle vet, spesielt ambulansepersonell, at om personen reiser seg opp har det lite å si. Indre blødninger kan være nærmest umulig å oppdage med en gang. Nettopp derfor taes folk som har vært i mindre trafikkulykker inn til observasjon, selv om de virker ganske så fine.

Rasisme er det selvfølgelig noen som roper oftere, og høyere enn andre. Allikevel så er det ikke bare de "vanlige" som roper det nå. F.eks. sier André Dahl Oktay fra Høyre "Dette lukter hverdagsrasisme lang vei, og jeg tror det er mer utbredt enn man aner. Det er nok ikke første gang dette skjer, men denne gangen var det mange vitner rundt, som kunne rapportere hva de så." Jeg tviler også på at ambulansepersonalet ville latt en etnisk nordmann ligge. Det sies at politiet var mer opptatt av å sjekke ID på personen enn å hjelpe.

Mathias

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...