Skrevet 7. august 2007 17 år Var en del militære fly over Eiker områdene en periode, mest jagerfly. Tror det var sånn ca. i vår. Så et annet type jagerfly sammen med to F-16, var enten en Gripen eller en Tornado. Jagerflyene fløy ca. i rettningen vestover. Noen fra Eiker områdene som kan bekrefte tidsrommet, antall ganger, antall fly mm? Så C130 Hercules (+ noen F-16 noen dager tidligere) over Tjøme i sommer, fikk dessvere ikke tatt noe bilde. Har merka at det er mye rutefly trafikk over Tjøme. I forbindelse med det så lurer jeg på om det er en VOR på/i nærheten av Tjøme? Jeg veit at Torp ligger i nærheten av Tjøme, men det virker som flya er for høyt oppe til at de skal lande der. Kan det hende at de skal lande på Kjeller eller Rygge (veit ikke helt sikkert) eller kanskje Gardemoen for den sak skyld.
Skrevet 7. august 2007 17 år Har merka at det er mye rutefly trafikk over Tjøme. I forbindelse med det så lurer jeg på om det er en VOR på/i nærheten av Tjøme? Jeg veit at Torp ligger i nærheten av Tjøme' date=' men det virker som flya er for høyt oppe til at de skal lande der. Kan det hende at de skal lande på Kjeller eller Rygge (veit ikke helt sikkert) eller kanskje Gardemoen for den sak skyld. [/quote'] En del av trafikken inn til OSL går nok via TOR VOR, som står på Torp...
Skrevet 7. august 2007 17 år Så AWACS mange ganger i går, ja. Tror de gjorde landigsrunder. Så ut som om de gjorde noen virkelige tette base-legs til tider...
Skrevet 7. august 2007 17 år Folk går nå til media for alt i verden. Må være grusomt at det går noen fly over dem. Men JA har vært på basen i Geilenkirchen. Det er ikke så ille som folk skal ha det til når dem tar av eller flyr. Så regner ikke med det er noe mere lyd av den når den er i norsk luftrom
Skrevet 7. august 2007 17 år Må si meg enig med Kai her. Greit nok at fly skaper noen desibel, men det er ikke all verdens bråk. Har også vært i Geilenkirchen og opplevd de trene på landingsrunder, og det er ikke mye forskjell på en 707 og en 737.
Skrevet 7. august 2007 17 år Jeg klager selvfølgelig ikke, men fra stedet jeg satt var det rimelig stor forskjell på SAS-maskinene og 707en. Jeg kunne høre folk kommentere "Igjen???", "Enda en gang?", "Hva tror du de driver med?" fra der jeg stod. Det var åpenbart at folk la merke til den. Om selve flyet ikke lager veldig mye mer bråk, så kan det ha noe med hvordan de fløy...
Skrevet 7. august 2007 17 år Har merka at det er mye rutefly trafikk over Tjøme. I forbindelse med det så lurer jeg på om det er en VOR på/i nærheten av Tjøme? Jeg veit at Torp ligger i nærheten av Tjøme' date=' men det virker som flya er for høyt oppe til at de skal lande der. Kan det hende at de skal lande på Kjeller eller Rygge (veit ikke helt sikkert) eller kanskje Gardemoen for den sak skyld. [/quote'] En del av trafikken inn til OSL går nok via TOR VOR, som står på Torp... Ok, det forklarer hvorfor det er så mye over Tjøme. Har sett et akrofly over Tjøme mange ganger i sommer. Den er grønn og svart hvis jeg har sett riktig. Veit noen hvem som eier den eller hvor den er stasjonert?
Skrevet 7. august 2007 17 år Har også vært i Geilenkirchen og opplevd de trene på landingsrunder' date=' og det er ikke mye forskjell på en 707 og en 737. [/quote'] Eh, Aleksander, hvis det virkelig er din oppfatning av lydnivå på en gammel E-3 i forhold til en av dagen 737 ville jeg vurdert en hørselstest. Jeg hadde deler av oppveksten med Awacs på øret og vil si det er en betydelig forskjell.
Skrevet 7. august 2007 17 år Selve lyden er forskjellig, ja, men støynivået er ikke ekstremt forskjellig, spesielt ikke når du bor nærme en flyplass. En hørseltest er ikke nødvendig da det allerede er blitt tatt og jeg bestod med glans Jeg har hørt mange 737 og mange 707, så det er det heller ingenting å si på.
Skrevet 7. august 2007 17 år Min mening består. Det er vesentlig høyere støynivå på en gammel 707 enn en 737. Men det er jo greitt å være uenig også
Skrevet 7. august 2007 17 år Absolutt, alt kommer jo an på ørene som hører Men de bråker uansett, det skal de ha Fine fly igrunn!
Skrevet 7. august 2007 17 år Min mening består. Det er vesentlig høyere støynivå på en gammel 707 enn en 737. ^ganske så sant. Om en ikke synes at 707en bråker mer enn 737en er nok det fordi en ble delvis døv etter å først ha lyttet til 737en
Skrevet 7. august 2007 17 år 737 har da ikke så skarp lyd som E-3A har. Man hører jo en Awacs fra lang lengere avstand enn man gjør med 737 Forøvrig når jeg var i Geilenkirchen inne på nato basen så startet en E-3A opp, det samme gjorde en 737-700. Awacs`en overdøva den 737`en noe så jævlig. Så skjønner godt at folk klager sånn sett.
Skrevet 7. august 2007 17 år Så ikke noe Awacs i går' date=' bor ikke så langt i fra flesland.. [/quote'] SÅ ikke noe jeg heller, men jeg hørte det flere ganger over Midttun (det er jo nesten en mil fra deg, men likevel ikke så langt unna hvis de fløy rundt i området) i går, hadde sikkert sett det også om jeg hadde stukket hodet ut av vinduet.
Skrevet 7. august 2007 17 år Skjønner godt at folk klager når de får en AWACS over hustaket... Jeg har bodd ved Rygge hele livet og reagerer ikke på "vanlig" flystøy lenger, men når det er en AWACS innom så høres det godt...
Skrevet 7. august 2007 17 år E-3A Sentry-flyene støyer så mye at de ikke kunne operert som sivile fly iht støybestemmelser. Trolig er 737 litt mindre støyende! (Dette gjelder selvfølgelig de E-3A'ene med de gamle, støyete motorene, og ikke de med nye of fine motorer) Og det finnes mange AWACS typer
Skrevet 7. august 2007 17 år Awacsen bråker mer og den gjør også landingsrunder i 1500ft eller litt høyere.. det gjør ikke 737'ene på BR. Derfor oppleves det skummelt/plagsomt. Det som skulle kommet innom var et par F16 i landingsrunden, da hadde de følt støy
Skrevet 7. august 2007 17 år Har også vært i Geilenkirchen og opplevd de trene på landingsrunder' date=' og det er ikke mye forskjell på en 707 og en 737. [/quote'] Eh, Aleksander, hvis det virkelig er din oppfatning av lydnivå på en gammel E-3 i forhold til en av dagen 737 ville jeg vurdert en hørselstest. Jeg hadde deler av oppveksten med Awacs på øret og vil si det er en betydelig forskjell. Enig med du... En gammel E-3 (med PW-motorer) bråker mye mer enn en moderne 737. De bråker nok mer enn en gammel 737 også når jeg tenker meg om... Ikke bare er støynivået kraftigere, men lyden bærer også mye lengre på de gamle turbojet-motorene... Er ikke uten grunn at støysonene rundt Torp ble kraftig redusert når Ryanair faset ut de gamle 732'ene sine... Før kunne jo hele Vestfold høre Ryanair ta av, mens nå for tiden er støyen for det meste begrenset til de som bor nærme inn og utflygingsrutene. Selv bor jeg 3,5 km nord-nordøst for rullebanen, og har hverken sett eller hørt passasjerfly på de to årene jeg har bodd her...
Skrevet 10. august 2007 17 år Jeg hørte noen jagerfly for noen minutter siden. Så dem ikke no fordi solskjermen foran vinduet var i veien . Kan noen bekrefte at det var jagerfly over Drammen/Eiker områdene mellom kl. 09:20-09:25?
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.