Gå til innhold

Nordmenn kan ikkje førstehjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Joda det er overkrifta på Nettavisen idag.

Ingressen er som følger: Kun fem av seks nordmenn har tilstrekkelig kunnskap om livredning.

Greit nok. Eg vil ikkje diskutere kor vidt dette er ein pussig måte å statuere at Nordmenn ikkje kan førstehjelp fordi 16% av oss ikkje kan det.

Det eg heller lurar på, er kva denne artikkelen byggjer fakta på. DVS. Kva metode for å finne ut om dei kan livredning er nytta. Har dei nytta HLR som basis f.eks, så er det ikkje rart at folk ikkje kan det. I løpet av 3 år, har eg fått beskjed om at det har blitt endra HLR standard 4 gangar. Dvs antal kompresjonar og innblåsningar er endra. Når dei ikkje klarar å bestemme seg for kva som er "rett" førstehjelp, så er det ikkje rart nordmenn ikkje kan det. Eg har null peiling på kor mange kompresjonar og innblåsningar det skal vere. Eg har gitt opp å halda meg oppdatert på det og på kurs eg køyrer kor førstehjelp er ein del av kurset, nyttar eg det i boka. Eg veit mange som gjer akkurat det samme.

Er det andre enn meg som synest det vert litt rart å klage på at nordmenn ikkje kan førstehjelp når det er så forvirrande fasit at du blir gal berre av tanken på å pløye igjennom det?

Artikkelen til Nettavisen

Skrevet

Det er korrekt at antall innblåsninger/kompresjoner har blitt endret mange ganger, men jeg kan ikke se at det skal være grunn til å si at man ikke kan førstehjelp, som er mer enn HLR. Jeg blir jevnlig oppdatert, og for tiden er det 2 innblåsninger/30 kompresjoner som gjelder. Og så har vi endelig fått en talende hjertestarter som ikke snakker amerikansk dialekt :grin:

Skrevet

For en tid tilbake hørte jeg at det ble anbefalt (evt. nye standarder) skulle tilsi, at man skulle begynne med kompresjoner (da dette var viktigere, enn å begynne med innblåsninger). Slik at den nye "regelen" skulle være: 30 - 2 (30 hjertekompresjoner, to innblåsninger, osv osv..) Er det noen som evt. kan avkrefte/bekrefte dette?

Skrevet

Vel for å si det slik

Om du tar 2/30 - 1/5 eller 2/15 osv. Så spiller det sårt liten rolle bare så lenge du etablerer BLÅ og HLR raskest mulig. Blå står for Bevissthet, luftveier og åndedrett.

Tommelfinger regel for første hjelp

HUSK "BLÅ 30:2"

Kommer du til f.eks et skadested så gjør følgende

- Er skadestedet sikret?

- Hvor mange er skadd?

- Sitter noen fastklemt?

- Tenk framover

Ring 113 etter at du har fått overblikk, sjekket BLÅ og fått svar på de 4 punktene over.

Så det viktigste når det gjelder hjerte å lunge redning

Hold ut så lenge du klarer eller til hjelp kommer - HLR er tungt og krevende over lengre tid.

NB!!! Hev bena til pasienten raskest mulig, i de fleste tilfeller kan pust og puls komme bare av dette....

Vel noen få tips skader ingen, og så får vi håpe resten av Norge tar noen kurs.

Skrevet
Vel for å si det slik

Hold ut så lenge du klarer eller til hjelp kommer - HLR er tungt og krevende over lengre tid.

Dette kan jeg absolutt bekrefte' date=' under førstehjelpskurset på skolen måtte alle elever kjøre 30 min kontinuerlig HLR på "Annedukke". Man blir definitivt sliten av dette!

Mye riktig det dere skriver over, men vil bare sette fingeren på et lite moment: [b']man skal foreta 30 kompresjoner og 2 FORSØK på innblåsninger.[/b] Med andre ord, dersom man ikke får blåst luften ordentlig inn i pasienten, eller det på en annen måte er en "mislykket" innblåsing, skal man ikke ta disse innblåsningene på nytt, men fortsette med kompresjoner.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...