Skrevet 29. juni 2001 23 år Er slatsene (er d ikke d d heter) på "passasjerfly" automatiske? Går de ned av seg selv når hastigheten blir lav? [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]
Skrevet 30. juni 2001 23 år På dc-9 blir slats drevet med 1500 psi hydraulisk trykk og for slatts er det et eget håndtak som med enslags quick connect\\disconnect er koblet til flaps håndtaket.Når disse beveges mot ut\\ned kommer først slats som tåler størst hastighet (280 kts) siden kommer flaps i den grad de velges og flaps trenger 3000 psi for å virke og kan ikke brukes før hydr. pumps står i high. Pumpene settes i hi i en av sjekklistene før descent eller før approach- husker ikke hvilken.På f 86 kom slats når hastgheten ble lav eller g belastningen ble stor nok.
Skrevet 30. juni 2001 23 år Forfatter Okey. Takk for alle svarene! [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image]
Skrevet 30. juni 2001 23 år På de fleste fly settes slats ut før flaps.... Dvs, slats-håndtaket er det samme som til flaps'en... 1. detent er slats, 2. er 1 grad flap, osv.... (Ihvertfall på MD80) Mads
Skrevet 1. juli 2001 23 år Jeg mente at slatsene av og til går ut og inn automatisk etter flyhastigheten når flapsene er ute. Iallefall på små fly. Kenneth
Skrevet 2. juli 2001 23 år Automatiske slats, eller leading edge flaps, er mest vanlige på jagerfly, og da stilles de automatisk avhengig av hastighet og angrepsvinkel..... Mads
Skrevet 2. juli 2001 23 år Et franskbygd eldre Rally 150, har automatiske slats. Det er ikke farten, men angrepsvinkelen som avgjør om de kommer ut. Har selv fløyet dette flyet for mange år siden.
Skrevet 2. juli 2001 23 år Hvis det er angrepsvinkelen som bestemmer om slatsene kommer ut på Rallye, hvorfor er de da ute under takeoff eller på bakken - farten må da ha noe med det å gjøre. Martin
Skrevet 2. juli 2001 23 år Så vidt jeg husker er ikke slats`en ute på bakken, og heller ikke under take off før man drar i stikka. Den kan også komme ut i ganske stor fart hvis drar hardt i stikka. Forøvrig en ganske artig maskin med enhånds gulvstikke og fartsmåler som viser km/t.
Skrevet 2. juli 2001 23 år Hei Lurte bare på hvilken funksjon disse slatsene har ? Ser på 747, ved flap 1 kommer de to innerste slatsene ut og ved flap 5 den ytterste. MVH Geir [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image]
Skrevet 2. juli 2001 23 år Slatsenes funktion er den samme som flaps'ene, giver større opdrift under start og landing
Skrevet 2. juli 2001 23 år slats gir vel ikke helt samme funksjon som flaps.. slatsen sikrer at du får luftstrøm over vingen ved høye angrepsvinkler slik at vingen ikke staller, og høy angrepsvinkel har du jo ved start og landing..
Skrevet 4. juli 2001 23 år Rallye har ganske riktig automatiske slats, og de er ute når flyet står stille og under avgang. Systemet er enkelt og genialt. Poenget er at de blir holdt ute av et relativt enkelt fjærsystem, så når lufttrykket mot forkanten av vingen (henger sammen med flyfart og angrepsvinkel) kommer over et visst nivå, dyttes de inn. Under langsom flyging (rundt 70 knop, om jeg ikke husker helt feil ???) opplever man at slatsene stadig spretter inn og ut - men det er ikke noen negative effekter på trim eller manøvreringsevne. Likeså kan man oppleve at slatsen går ut under manøvrer med høy angrepsvinkel, men dette er jo nettopp det jagerfly bruker komplisert elektronikk til. Systemet gjør Rallyen til et brukbart STOL-fly, og det skal godt gjøres å stalle en slik flymaskin uforvarende. God sommer, [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image] [ 04-07-2001: Endret av: John Andreassen ]
Skrevet 6. juli 2001 23 år På MD80 blir alltid slats brukt under take off & landing, og slat`en har tre posisjoner, RETRACTED, MID & EXTENDED. Slat`en følger flapssettingen på følgende måte: UP/RET 0 degrees/MID 11 degrees/MID 15 degrees/EXT 28 degrees/EXT 40 degrees/EXT Når man begynner å skyve flapssettingen fra "UP" til "0", vil med andre ord slat`en gå ut til "MID". MVH Per
Skrevet 6. juli 2001 23 år Forfatter Har vært i Mallorca i to uker, drar i dag med en Airbus A330-300, så jeg har ikke sett alle de fine svarene... Takker og bukker [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.