Tore Rasch-Olsen Skrevet 29. juni 2001 Skrevet 29. juni 2001 Er slatsene (er d ikke d d heter) på "passasjerfly" automatiske? Går de ned av seg selv når hastigheten blir lav? [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Siter
Jimmy Nielsen Skrevet 30. juni 2001 Skrevet 30. juni 2001 Hej Tore Slatsene de kommer ned sammen med flaps. Siter
john lysebraate Skrevet 30. juni 2001 Skrevet 30. juni 2001 På dc-9 blir slats drevet med 1500 psi hydraulisk trykk og for slatts er det et eget håndtak som med enslags quick connect\\disconnect er koblet til flaps håndtaket.Når disse beveges mot ut\\ned kommer først slats som tåler størst hastighet (280 kts) siden kommer flaps i den grad de velges og flaps trenger 3000 psi for å virke og kan ikke brukes før hydr. pumps står i high. Pumpene settes i hi i en av sjekklistene før descent eller før approach- husker ikke hvilken.På f 86 kom slats når hastgheten ble lav eller g belastningen ble stor nok. Siter
Tore Rasch-Olsen Skrevet 30. juni 2001 Forfatter Skrevet 30. juni 2001 Okey. Takk for alle svarene! [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image] Siter
Mads-Inge Otterstad Skrevet 30. juni 2001 Skrevet 30. juni 2001 På de fleste fly settes slats ut før flaps.... Dvs, slats-håndtaket er det samme som til flaps'en... 1. detent er slats, 2. er 1 grad flap, osv.... (Ihvertfall på MD80) Mads Siter
Kenneth Vika Skrevet 1. juli 2001 Skrevet 1. juli 2001 Jeg mente at slatsene av og til går ut og inn automatisk etter flyhastigheten når flapsene er ute. Iallefall på små fly. Kenneth Siter
Mads-Inge Otterstad Skrevet 2. juli 2001 Skrevet 2. juli 2001 Automatiske slats, eller leading edge flaps, er mest vanlige på jagerfly, og da stilles de automatisk avhengig av hastighet og angrepsvinkel..... Mads Siter
Tor Arne Iversen Skrevet 2. juli 2001 Skrevet 2. juli 2001 Et franskbygd eldre Rally 150, har automatiske slats. Det er ikke farten, men angrepsvinkelen som avgjør om de kommer ut. Har selv fløyet dette flyet for mange år siden. Siter
Martin Kaareng Skrevet 2. juli 2001 Skrevet 2. juli 2001 Hvis det er angrepsvinkelen som bestemmer om slatsene kommer ut på Rallye, hvorfor er de da ute under takeoff eller på bakken - farten må da ha noe med det å gjøre. Martin Siter
Tor Arne Iversen Skrevet 2. juli 2001 Skrevet 2. juli 2001 Så vidt jeg husker er ikke slats`en ute på bakken, og heller ikke under take off før man drar i stikka. Den kan også komme ut i ganske stor fart hvis drar hardt i stikka. Forøvrig en ganske artig maskin med enhånds gulvstikke og fartsmåler som viser km/t. Siter
Geir Johannessen Skrevet 2. juli 2001 Skrevet 2. juli 2001 Hei Lurte bare på hvilken funksjon disse slatsene har ? Ser på 747, ved flap 1 kommer de to innerste slatsene ut og ved flap 5 den ytterste. MVH Geir [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] Siter
Jimmy Nielsen Skrevet 2. juli 2001 Skrevet 2. juli 2001 Slatsenes funktion er den samme som flaps'ene, giver større opdrift under start og landing Siter
Stian Vaaden Skrevet 2. juli 2001 Skrevet 2. juli 2001 slats gir vel ikke helt samme funksjon som flaps.. slatsen sikrer at du får luftstrøm over vingen ved høye angrepsvinkler slik at vingen ikke staller, og høy angrepsvinkel har du jo ved start og landing.. Siter
John Andreassen Skrevet 4. juli 2001 Skrevet 4. juli 2001 Rallye har ganske riktig automatiske slats, og de er ute når flyet står stille og under avgang. Systemet er enkelt og genialt. Poenget er at de blir holdt ute av et relativt enkelt fjærsystem, så når lufttrykket mot forkanten av vingen (henger sammen med flyfart og angrepsvinkel) kommer over et visst nivå, dyttes de inn. Under langsom flyging (rundt 70 knop, om jeg ikke husker helt feil ???) opplever man at slatsene stadig spretter inn og ut - men det er ikke noen negative effekter på trim eller manøvreringsevne. Likeså kan man oppleve at slatsen går ut under manøvrer med høy angrepsvinkel, men dette er jo nettopp det jagerfly bruker komplisert elektronikk til. Systemet gjør Rallyen til et brukbart STOL-fly, og det skal godt gjøres å stalle en slik flymaskin uforvarende. God sommer, [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image] [ 04-07-2001: Endret av: John Andreassen ] Siter
Per Hansen Skrevet 6. juli 2001 Skrevet 6. juli 2001 På MD80 blir alltid slats brukt under take off & landing, og slat`en har tre posisjoner, RETRACTED, MID & EXTENDED. Slat`en følger flapssettingen på følgende måte: UP/RET 0 degrees/MID 11 degrees/MID 15 degrees/EXT 28 degrees/EXT 40 degrees/EXT Når man begynner å skyve flapssettingen fra "UP" til "0", vil med andre ord slat`en gå ut til "MID". MVH Per Siter
Tore Rasch-Olsen Skrevet 6. juli 2001 Forfatter Skrevet 6. juli 2001 Har vært i Mallorca i to uker, drar i dag med en Airbus A330-300, så jeg har ikke sett alle de fine svarene... Takker og bukker [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.