Skrevet 5. august 2007 17 år Hvis jeg ikke tar helt feil, var det noen som var interessert i å se flere bilder fra karibien og det kan jeg med glede servere Har ikke så mange bilder fra turen her foreløpig, kommer nok flere innen en uke, så hvis noen vil ha mer så sier dere bare ifra For de spesielt interesserte, nedenfor er det litt info. Hvis du bare er interessert i bildene, bla litt ned så fikser alt seg Som sagt tidligere, så befant jeg meg på den tidligere Nederlandske koloniøya Aruba. Øya er ca 30km x 8km, så rimelig liten. Øya har flere språk; Spansk, Nederlandsk, Engelsk samt et lokalt. Øya består av rundt 100.000 innbygere hvorav de fleste bor i hovedstaden, Oranjestad. Klimaet er utrolig fuktig som også vil si en del skyer med kraftige regnbyger som dukker opp i blandt. Det sies at det gjennomsnittlig regner ca 3 dager i løpet av èn måned, og det kan jeg bekrefte. Regnbygene og tordenværet dukker opp iblandt, men varer som regel ikke særlig lenge. Temperatur om sommeren er rundt 30-35 grader og om vinteren rundt 25. Som alle andre øyer i karibien, så blåser det kraftig konstant. Det roer seg selvsagt etter sola har gått ned, men da er den fortsatt på rundt 10-15kts. Om dagen kan den fint være mellom 20-30kts (info fra flyplassen, så det kan avvike fra by til by). Langs den vestlige kysten finner man kun flotte strender og svære hoteller. Amerikanske turister har tatt over den delen av øya, så det er mye folk og mange former for vannaktiviteter å finne. På den østlige delen er det lite å liv. Det er ganske dødt og det finnes omtrent bare kaktuser og "fjell". Her er det også vanskeligheter for strandliv pga veldig sterke vinder. Øya har egen valuta, florentiner (3NOK=1FLT). Prisene er veldig like amerikanske, selv om elektronikken var meget dyr. Landskapet er tørt og de har store problemer med vann. En taxisjåfør fortalte meg at i løpet av en måned, betaler en familie 600 dollar gjennomsnittlig for vann til huset. Tror det blir det nest dyreste vannet i verden... men over til bildene! Turen startet fra Sola med 737-400, KLM til AMS. Dette er da fra innflyging til Schiphol. Her ser dere den vestlige kysten For dere som har vært der; California Lighthouse (samt broderen) På stranda finner man alt fra surfing til jet skies! Enda mer strandliv på vestkysten Her har man da østsiden. Store kontraster Dette er ved National Park Arikok(?) Mer strandliv.. Solnedgangene var desverre skuffende, men av og til så ble det fint Vanskelig med bading i øst Dette er på Baby Beach i sør, ner byen San Nicolaas. Bildet er taff fra det nest høyeste fjellet (168m) og har en flott oversikt mot hovedstaden Oranjestad. Litt sommerfuglspotting Vi prøvde oss på en av de mange snorkelturene. Her finner man utrolig mange fine fisker av alle sorter! Jeg har faktisk undervannsbilder men de kommer nok ikke før om noen uker.. Ved havnen ankommer det mange cruise som flyter mellom øyene, her er ett av dem. Håper noen falt i smak. Flere bilder kommer snart og de er litt mer landlige enn de som jeg har her.Personlig synes jeg de andre er bedre. Kan si at dette er en smakebit?
Skrevet 5. august 2007 17 år Hei Matz ! Kjempe fine bilder fra ei fin Øy , gleder meg til neste serie. Tusen takk for att du ville dele bildene med oss. MVH Kai
Skrevet 5. august 2007 17 år Lekkert lekkert! Er nesten farlig å servere slike praktfulle bilder, uten en stor advarsel først; man blir rimelig fristet til å pakke kofferten sporenstreks - etter å sett slike fristende bilder. I like!!
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.