Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

De siste dagene har jeg vært mye på sjøen, siden jeg har trafikkert litt mellom hjemstedet mitt og Bergen med båt, og da har jeg fundert på et par ting. Det er ikke lenger bare fiskere som har båter. Nå har alle båter, til og med de som ikke kan kjøre båt(!) Båtene blir større og større, og med fasiliteter som tilsvarer en standard på lik linje med en gjennomsnitts by-leilighet. En ting jeg har lagt merke til er at flere og flere også kjøper seg seilbåt.

I forrige uke da jeg var ute med båt, var det sol, og en god del vind. Overaskende nok var det bare et par seilbåter med seil oppe. Resten tøffet avgårde med alt fra små utenbordsmotorer til digre Volvo Penta dråg som drivkraft. Er det jeg som har gått glipp av et poeng her, eller kjøper folk seg seilbåt for og plaske rundt med diesel motorer? Er ikke seil standard utstyr på seilbåter lenger?

Jeg kjenner jeg blir litt fustrert over dette, kanskje mest fordi jeg er så glad i å seile selv. Er på ingen måte meninga og tråkke på noen, bare få ut litt fustrasjon :-)

God seiltur til de som skal det.

Skrevet

Kjenner til fenomenet. Selv har jeg ikke engang motor på min seilbåt, så jeg er pent nødt til enten å seile, eller i værste fall ro når jeg er ute på sjøen med den.

Er nok mange som kjøper seg seilbåt i full iver, hvor seileinteressen etterhvert daler, hvor dem fyrer opp motoren i stedet hvis det er litt antydning til side-/motvind.

Skrevet

En annen årsak er nok at mange som har seilbåt finner ut at de er ikke så lette å seile alene, og skal man da kunne komme seg på sjøen så blir plutselig motor eneste alternativ. Noen båter kan man lett håndtere alene, andere ikke. Også har du som bare skal ut en time eller to og velger å duve med motor kontra å bruke tiden på å rigge opp og ned. Det er ikke alle som kan være ute hele dagen, og har man en båt så er det fint med en liten tur etter jobben likevel.

Det er jo det som er så deilig med seilebåt, man kan gjøre begge deler.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …