Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Damn.. det er tragiske greier! Var ikke mange timene siden jeg sto ved den rullebanen å så alle disse Mustangene gjøre en fantastisk oppvisning! Det er slik som uheldigvis har større mulighet for å skje på EAA Airventure. Under hele uken er det opptil 50 fly som flyr i luftrommet rett over stevneområdet! Når 10.000 fly skal inn på samme rullebane i løpet av kort tid, er det konstant 2-3 fly som lander på forskjellige steder på rullebanen. Desverre skjedde det verst tenkelige denne gang.

  • Premium Medlem
Skrevet

Takk for linken Anders, endelig en korrekt beskrivelse av hva som skjedde. Tragisk for flymiljøet og Oskosh, og ekstra tragisk at det var denne helt spesielle, hjemmebygde Mustangen og dens pilot som ble revet bort på denne måten.

Skrevet

Når man ser den videoen, så er det liten tvil om at den som skrev artikkelen i VG baserte alt på de to bildene de har. Det er vel ingenting i artikkelen som stemmer overens med det man ser i videoen, bortsett fra at en pilot omkom.

 

Er heller ikke vanskelig å se hva som gikk galt. To fly med sikkert tilnærmet likt glidetall, og nr.1 lå mye lavere enn nr.2 på finalen. Når nr.2 prøver å komme seg ned for å lande bak nr.1, så bytter han høyde mot fart, og flyr på nr.1 bakfra.

Ser også ut som om nr.1 drar av gassen og begynner å bremse kort tid etter landing, men med den farten nr.2 hadde, så er det ikke sikkert at det gjorde noe fra eller til...

 

 

Skrevet
Når man ser den videoen' date=' så er det liten tvil om at den som skrev artikkelen i VG baserte alt på de to bildene de har. Det er vel ingenting i artikkelen som stemmer overens med det man ser i videoen, bortsett fra at en pilot omkom.

 

Er heller ikke vanskelig å se hva som gikk galt. To fly med sikkert tilnærmet likt glidetall, og nr.1 lå mye lavere enn nr.2 på finalen. Når nr.2 prøver å komme seg ned for å lande bak nr.1, så bytter han høyde mot fart, og flyr på nr.1 bakfra.

Ser også ut som om nr.1 drar av gassen og begynner å bremse kort tid etter landing, men med den farten nr.2 hadde, så er det ikke sikkert at det gjorde noe fra eller til...

[/quote']

Får heller ikkje artikkelen i VG til å stemme med videoen.

 

Det ser ut til å vere vingen på nr. 2 som går i/under haleroret på nr. 1.

Halen til nr. 1 blir då pressa oppover, mens høgrevingen til nr. 2 blir holdt igjen når han kanskje prøver å lette igjen, noko som medfører at han rullar over på sida.

Dette er mine observasjonar av filmen.

Det er uansett ei lei ulykke, mine tankar går til alle som var involvert på ein eller anna måte.

Skrevet
Du har kanskje en bedre forklaring på hvorfor VG sin artikkel er full av faktiske feil? Videoen forteller en helt annen historie enn VG sin artikkel...

 

Har det ja... VG (og resten av dagspressen) har nesten alltid sine artikler fulle av faktafeil, foruten for dem som ikke er inne i miljøet det skrives om. Gjelder ikke bare flyging forresten.

Skrevet
.. VG (og resten av dagspressen) har nesten alltid sine artikler fulle av faktafeil' date=' foruten for dem som ikke er inne i miljøet det skrives om. Gjelder ikke bare flyging forresten. [/quote']

 

Man må vel nesten være allvitende for å kunne hevde det ...? ;)

 

 

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...