Skrevet 28. juli 2007 17 år Min 6280 som jag köpte 1 April 2006 verkar ha gjort sitt. Började med att den stängde av sig själv hela tiden, varav Nokia support sa att det var firmware problem. Lämnade in mobilen på SW uppgradering och fick tillbaka den för några veckor. Omstarterna var borta, men istället var det problem med kameran, MMSvideo fungerade inte trots att alla inställningar var korrekt, och volymen i headset när man lyssnar på musik var riktigt låg jämfört med tidigare. I tillägg laddade jag mobilen full igår natt och idag mitt under ett samtal (även med 50% batteristyrka på symbolen) så dog telefon med texten "ladda batteriet". Äh, nu jä*** tänkte jag å drog iväg till The Phone House på Kungsgatan (GRYMT BRA SERVICE !!!) Började med tat ta en backup av kontaktlistan från min 6280. Fin ny Nokia låda: Det som ligger i lådan är -Telefon -Batteri -Vanlig laddare (med lång sladd, äntligen!) -Stereoheadset -512mb minne -Nokia PC Suite -Route 66 DVD med allt möjligt på -Böcker & papper Storleksmässigt är den ungefär lika stor som min gamla 6280, bara lite mer godis i telefonen nu Knapparna kändes i början lite bättre ut på 6280, men man vänjer sig fort med 6110 och nu är dom lika sköna att skriva på som min gamla lur. När man startar GPS så står det "Inhämtar Position" och jag undrar om detta drar någon GPRS trafik ? det står nämligen så hela tiden men jag har slått av "hämta GPRS data" eller vad det heter i menyn, så den borde inte hämta ?! Vet inte säkert hur det här fungerar än. Nu har jag knappat ett par timmar på den, configurerat profiler, lyssnat på ett par av alla ringsignaler som ligger förprogramerade. Telefonen har även en 3D ljudfunktion, som jag inte hörde ett dugg skillnad på om den var av / på. :rolleyes: Backup av kontaktlistan från min 6280 blev även den restored in på min nya. Den ska restora följande element. -> Gallery -> Contacts -> Calendar -> Messages -> Bookmarks -> Phone model specific backup Tyvärr så får man ett felmeddelande när den håller på med Phone model specific backup. Jag vet inte om det kan vara för att man installerat ett program på den ? Tydligen flera som haft precis samma problem om man läser här på Nokia´s forum I början var det otroligt stökiga menyer, mycket information man ska bläddra igenom. För att komma till 1 speciellt ställe, kan man behöva gå i så många som 8 "kategorier / steg" i menyn. Lite finjusteringar på meny-vy och ett par timmars tryckande gjorde susen. Nu flyter menyn på bra. Startar man GPS så är den uppe å går efter ca 15 sekunder (utom första gången då det tar över 1 min, står oxå i boken ang detta) Redan från början är jag riktigt impad av GPS. Det är tydliga kartor, men bra detaljrikedom och mycket roliga funktioner. T.ex så kunde jag klicka på "i närheten" där man kan välja olika saker från menyn verkstäder, matställen och annat. Du får då upp en lista med avstånd till verkstaden från aktuell position och du kan även klicka på ring upp, så ringer den verkstaden direkt. Rösten är bra. Tydlig och noga med förklaringen. Rösten är på någon GPS telefonmodell tydligen ett tillval, men allt ingår när man köper 6110. Route 66 CDn är ganska värdelös, krånglig att använda och förstå sig på. Installerade Nokia Map Manager som ligger på medföljande CD. Detta är ett extraprogram som lägger sig i Nokia PC Suite. Koppla till mobilen (via USB, välj PC Suite mode) och starta programmet. Då hittar den inga kartfiler på datorn, men sätt i Route 66 CDn så laddar den automatiskt in alla kartor i Nokia Map Manager. Så här ser listan ut, och man väljer enkelt den kartan man ska installera och trycker på "Copy to Phone". Nordics kartan tar upp 322MB så det medföljande 512MB kortet bör snabbt uppgraderas till 1GB som oxå kan bli lite litet om man ska på med musik, mer kartor och börja spela in nån videosnutt. Själv köpte jag 1GB men insåg att detta var för lite så jag bytte mot 2GB med en kille som köpt fel till sin mobil. Transfer av karta från PC till Telefon tar ca 6 minuter. Nu har jag precis installerat Nokia Wireless Presenter som kan styra musen, winamp, mediaplayer, power point t.ex på datorn. Från telefonen via bluetooth. BALLT ! Imorgon ska jag köra en sväng så får vi se då. Ska även kolla telefonräkningen å se om den drar GPRS data när "Inhämtar Position" visas. Den ska inte göra det enligt The Phone House och ett par andra jag pratat med. Så långt är jag riktigt nöjd med den Ljudkvalitén är KANON bra, både i handsfree högtalarna och GPS´ens stereo högtalare. ----------------------------------------------------------------------------------------------- Sådär ja.. hemma igen och testade som sagt GPS på väg till fest idag. Den funkade riktigt brra och kostade inte ett öre på dom 30 minuterna vi var ute å körde. Programerade massa små vägar så hon skulle få prata av sig ordentligt... fortfarande gratis ! Vi körde "fel" en gång för att titta om hon rekalkulerade rutten, det gjorde hon inte utan bad oss vända. När vi var nästan framme vid desitatonen så sa hon bara "framme" Åkte och hämtade en kompus och då hade jag sagt "kalkulera snabbaste vägen" men jag körde korstaste vägen... då rekalkulerade den rutten innan jag hann åka ur rondellen faktiskt, så det var ju snabbt å bra. Kollade en gång till om dom dragit pengarm, men icke ! Tummen upp. ------------------------------------------------------------------------------------ Fortfarande inga pengar dragna Har hittat första saken att irritera sig över. 22/7 - När man t.ex skriver 0800 och trycker på val, så kunde man på min 6280 välja ring, sms eller timer ! Timer är ju fint när man ska laga mat... nu är den funktionen borta. 23/7 - Hörlurs sladden sitter rakt upp på ovansidan, lite i vägen tycker jag. - Borde varit med bättre lurar, typ sånna där man stoppar in i örat lite mer (Koss e.l) - När man skickar SMS hade jag tidigare "senast använda" i telefonlistan, denna är borta nu så man får välja person från kontaktlistan, OK, och sen välja nummer i ett nytt fönster. - För att ta emot bluetooth saker och inte lagra på mobilminnet utan på minneskortet måste man gå in i meddelanden och välja att allt ska lagras på minneskort. Kontakter och meddelanden flyttas då över till minneskortet. När man sen ska flytta över röster från Route66 till GPS så måste man ändra tillbaka till telefonminnet, annars får man inte föra över saker. - Laddade batteriet fullt igår och nu laddar jag igen. Vet inte om det är dåligt batteri eller för att jag lyssnat på musik från spelaren i hörlurar hela dagen, pratat 30min på MSN på väg hem samt lekt med GPS på jobbet ?! Jag fyller på med mer när jag hittar mer saker. ------------------------------------------------------------------------------------------ Inget mer negativt att säga om den nu. Batteritiden slukas av GPS och mediaplayer (musik). Bara å ladda den å se glad ut Har köpt sugkoppshållare till den nu så man kan ha den i bilen (HH-12 + CR-39 hos ClasOhlson för 398kr) HH-12 heter fästet (kostar löst ca 259kr) ....och så köpte jag CR-39 hållaren.... (kostar 200kr ca) ....och inte CR-48 (kostar ca 400kr) Skillnaden är inte så stor. I CR-48 så laddar mobilen när man sätter i den i hållaren (förutsatt att man kopplat till cigg-kabel-laddaren) I CR-39 hållaren, som är Nokia´s universial hållare, måste man sätta cigg-ladd-kabel direkt i telefon. Nästa vecka bär det av till Norge så då skal det hårdtestas !! ps: kanske inte är så intressant info, men jag vet att JAG velat läsa lite om den innan jag köper den, så kanske det hjälper någon? ------------------------------------------------------------------------------------- Har letat som en tok efter en lämplig hållare till min 6110. Var fanns den CR-48 sa du? Just den jag letar efter men den är slut i lager precis överallt .. Passar luren i den hållaren du köpte? Bilder ? Mvh XXXXXXXXXXX Den passar kanon i hållaren. Är på jobb så kunde inte ta så bra bilder (mob bild -> bluetooth -> bärbar) CR-48 finns nånstans, googla efter namnet så dyker det upp ett par butiker på nätet du kan beställa. 6-10 dagars leverans säger dom.... Så är det som sagt inte så mycket skillnad (läs över)
Skrevet 28. juli 2007 17 år Veeelig bra og grundig rewiew!! Jeg kan si dg at "innhenter posisjon" er nesten som å alingne IRSen på ett fly.. (Bortsett fra at du ikke manuellt må trykke inn hvor du er, det er det innhenter posisjon gjør automatisk!) En GPS trenger minst 3 sattelitter for å fungere, 4 for å kunne regne ut høyden. Dette skjer ikke på GPRS nettet, men via sattelittene. Dette kan ta alt fra noen sekunder, eller opp til ett minutt hvis du står stille, hvis du kjører mens den aligner, kan dette ta 5-6 minutter!
Skrevet 28. juli 2007 17 år Forfatter Aha, då är jag med ! Har sovit på tanken varför jag köpte Nokia hållaren för 398kr när man kan köpa en på Kjell & CO för 99kr som inte ser alltför tokig ut och som fungerar allderles utmärkt i fönstret med en rejäl arm, sugkopp och bra mobilfäste. Personligen tycker jag faktiskt den ser mindre och smidigare ut än Nokia´s. Så köpte jag en 2,5mm -> 3,5mm adapter med 90 graders vinkel så man kan ha vanliga hörlurar och koppla till stereon hemma. Kosta 39kr på samma företag.
Skrevet 30. juli 2007 17 år Heisann. Takk for interessant review. Har omtrent samme tanker som deg etter å ha hatt telefonen i en måneds tid nå. Når det gjelder posisjonsfix med GPS ble det implementert en ny funksjon med den nyeste firmwareoppdateringen, A-GPS for 6110 og N95. Denne bruker så vidt jeg har forstått GPRS data mot telefonsentralene for å redusere tiden det tar å få fix. Dette koster da selvsagt litt i datatrafikk, men det er ikke snakk om mye penger. Og det er en verden i forskjell når det gjelder tiden det tar å finne posisjon. Det funker nå til og med innendørs uten å vente i 4-5 min slik det var før. Skal være mer info her: http://www.digi.no/php/art.php?id=389803
Skrevet 21. oktober 2007 17 år Nå som jeg har fått telefonen så er det et par ting jeg lurer på. (Dette kan kanskje Timmy svare på) Når jeg vil ha et bilde på som bakrund på telefonen merker jeg at det fortsatt blir en linje under og over i displayet. (Altså bilde dekker ikke hele skjermen). Etter mye klipping av bilder for å se om dette var feilen ser det fortsatt ut som om dette ikke har noe for seg. Er det noe man kan gjøre for å få hele bilde over hele displayet? (Når det skal brukes som bakrund) En annen ting. Den høydemåleren må ha flere kilo med tryllepulver i kretskortet når den påstår at jeg bor 60 meter over havflata. Jeg bor nemlig kun 10 meter over. Ellers er jeg veldig fornøyd med den. Kjøpte samme holder som deg Timmy og den fungerer fint.
Skrevet 23. oktober 2007 17 år Løfter denne tråden siden jeg fortsatt ikke har fått vekk linja i topp og bunn på displayet. Kanskje noen som vet?
Skrevet 23. oktober 2007 17 år Det er pga. Series 60 sitt oppsett. Der bakgrunnsbildet blir plassert midt på skjermen, slik at ikke noe tekst skal komme i veien. Dette stammer fra de første versjonene av S60, da man ikke kunne ha innboks og WLAN-scan på liste nedover. Så, om du vil bruke eget bilde over hele skjermen, må du til med laging av egen layout. Og jeg husker ikke helt hva programmet heter akkurat nå, men jeg fant det ved å søke på Google. Da kan du jo også endre bakgrunnsbilde på varselsmeldingene o.l. Håper det ga et lite oppklarende svar.
Skrevet 23. oktober 2007 17 år Etter litt søking, fant jeg frem til at programmet heter Carbide.ui S60. http://www.forum.nokia.com/info/sw.nokia.com/id/080ebce3-fd78-4cf1-8a21-4e7d34419710/Carbide_ui_Theme_3_1_1_Setup.exe.html?ticket=ST-31399-lNrphMxekLJNMJok3OzIcMENG0NaOQlzSSb-20 Er ikke sikker på om den støtter 6110 Navigator. Kanskje du finner noen andre modeller med tilsvarende oppløsning på skjermen.
Skrevet 23. oktober 2007 17 år Mener at nokia n80 (og n73, pluss noen til) har samme oppløsning på skjermen, jeg merka i allefall ingen forskjell da jeg gikk fra n80 til 6110.
Skrevet 23. oktober 2007 17 år Ser nå at de har endret på programmet, fra at du velger telefon til at du velger oppløsning. Så da skal det gå bra.
Skrevet 23. oktober 2007 17 år Forfatter Løfter denne tråden siden jeg fortsatt ikke har fått vekk linja i topp og bunn på displayet. Kanskje noen som vet? Har heller inte lyckats fått detta att fungera. Men det är mycket info och godis att hämta på den här sidan.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.