Vidar Tilrem Skrevet 26. juni 2001 Skrevet 26. juni 2001 Er det noen som kan være så snill å forklare meg hvordan man foretar en Arc innflyging? Hvordan klarer man f.eks å holde en konstant avstand fra en VOR? Svar mottas med takk [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] [ 26-06-2001: Endret av: Vidar Tilrem ] Siter
Karl Andreas Olssøn Skrevet 26. juni 2001 Skrevet 26. juni 2001 Heisann Nå, "idag" er det FMS som flyr DME/ARC. De "gamle" FMSene flyr ikke en DME/ARC approach helt godt, og der flyr man slik at man har VOR nåla 90* til enten høyre eller venstre. For å holde nåla konstant må man holde litt bank hele tiden. Du vil da holde nøyaktig avstand fra VOR stasjonen. (avstand bestemmer du selvsagt selv). Men som sagt, de nye FMSene, som bl.a er i Braathens' -700 og de nyeste -400/500 flyr DME/ARC nøyaktig, og da spessielt -700 da den har tillegsoppdatering fra GPS. Man definerer arcen ved at man legger inn en mengde radialer/dme-er, langt flere enn de som står beskrevet på innflygingskartet. Man får således en fin jevn arc som maskinen flyr med en nærmest konstant bank/sving gjennom hele, for så og intercepte ILS eller VOR med 30* bank. Siter
Karl R Pettersen Skrevet 27. juni 2001 Skrevet 27. juni 2001 Å fly en arcdme er en del av opplæringa, og en må kunne fly denne manuellt. Ettersom jeg holder meg til småfly og twin pistons, har jeg ingen anledning til å bruke fms. Hvis en har HSI og RMI er det en del lettere enn å fly på DG og VOR. En VOR2 kan brukes for å 'advare' når en skal begynne siste sving mot final approach course. Slik gjør jeg det. Hvis en entrer arc'en perfekt (med VOR stasjonen rett til høyre), still OBS 5 grader, sving høyre 10 grader. Når nåla passerer med 10 grader, still obs 10 grader til osv. Avstanden har du normalt på DME'en, men hvis DME er koblet sammen med en localizer frekvens, vil ikke DME virke utenfor området localizeren kan mottas. Her 'jukser' jeg og bruker GPS distanse isteden. FS bug. Finnes en del bra tutorials på nettet om disse. Siter
Vidar Tilrem Skrevet 27. juni 2001 Forfatter Skrevet 27. juni 2001 Takk for gode svar! Er ARC-innflyging en mye utbredt innflygingsprosedyre, eller forekommer det mer sjeldent? Jeg har i hvert fall fått noe å bryne meg på! [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Siter
Karl R Pettersen Skrevet 28. juni 2001 Skrevet 28. juni 2001 Er vel forholdsvis utbredt, men 'tipper' at vektorering til finale er mer vanlig, spesiellt på travle flyplasser. Større arc'er tar jo evigheter å gjennomføre [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.