Skrevet 24. juli 2007 17 år Det er bra det gikk fint med warbird'en... vi har dessverre ikke motorveier på Hamar
Skrevet 24. juli 2007 17 år Strålende gjort av piloten. Ikke mange stedene det der går i Norge, vi har jo altfor små veier. Jeg har forøvrig hørt folk som har gitt tips om å lande imot kjøreretning, for da kan trafikken se at du kommer. Og har du ikke fått høre eller erfare noe annet, så kan det kanskje virke logisk. Men dette er livsfarlig, for trafikken har ikke sjans til å se når du kommer. Og ser noen deg, så ser garantert ikke alle deg. Og de rekker heller ikke å stoppe. Lander du med trafikken, har du mest sannsynlig lik eller mindre fart enn trafikken. Da kjører de som ikke har sett deg bare videre, og de du har flydd over ser deg og får god tid til å stoppe. Forøvrig står det i boken at det er veldig lite ønskelig å lande på motorvei, selv hadde jeg nesten valgt vannet framfor motorveien om jeg var alene i flyet, da jeg ihvertfall ikke hadde utsatt andre for særlig fare. Denne landingen er ikke så gali heller: Link Noen her på forumet som har hatt en nødlanding, eller en førevarslanding?
Skrevet 24. juli 2007 17 år Flott utført landing det der ja. Eg for min del hadde nok valgt å heller lande på eit jorde, eller steile flyet ut i toppen av eit tre og la vengene ta støyten enn å lande på ein motorvei. Når eg ser kor lite observante bilistar er for anna BILtrafikk så tvilar eg sterkt på at dei hadde registrert det om eg kom med eit fly innover.
Skrevet 24. juli 2007 17 år For rundt 15-16 år siden nødlandet det en Cessna 172 på Bispeveien i Vestfold grunnet tom for fuel mener jeg å huske.
Skrevet 24. juli 2007 17 år Noen her på forumet som har hatt en nødlanding, eller en førevarslanding? Seilfly har ikke motor (de aller fleste i alle fall). Jeg har vel foretatt førevarslandinger siden 1996 -Men etter en liten birdstrike landet jeg umiddelbart for å sjekke hvordan det hadde gått med den stakkars svalen! Vest for Mjøsa 2006, på Bøverbru. Det var null skade på flyet, så den traff trolig vingen på oversiden eller så traff en skroget. Det vites ikke hvordan det gikk med pippippen, men pippippen min (flyet altså) gikk det bra med!
Skrevet 24. juli 2007 17 år Martin: Man får lära sig på flygskolan att landa MED trafiken. Ang videoklippet: http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/07/24/507011.html Jag undrar varför polisen springer fram till den vita bilen på slutet ? hmm..
Skrevet 24. juli 2007 17 år Han viste vel ikke hva tilstanden til piloten var. Det kunne like godt være en medisinsk årsak til at piloten måtte nødlande, som om det skulle være motorproblemer Jeg hadde vel landet på en motorvei, hvis trafikken var såpass liten at jeg kunne med høy sannsynlighet greie å lande uten å treffe noen. Men er det tilfeldigvis et flatt og fint jorde rett ved siden, så er jo det mye bedre. Og jeg hadde nok landet med trafikken.
Skrevet 24. juli 2007 17 år Martin: Man får lära sig på flygskolan att landa MED trafiken. Timmy, du må jo lese alt jeg skriver da Torstein; i boken min står det at man ikke må finne på å prøve å steile rett over tretoppene. Jeg har også hørt noen som mener man burde gjøre det, men det er jo litt farlig om man steiler og er for høyt da, da går man jo med nesa først rett ned mellom trærne. Er det ikke like greit å bare holde litt pitch opp med så lav fart som mulig, slik som man gjør ved nødlanding i vannet?
Skrevet 25. juli 2007 17 år Heisann, jeg er i Wisconsin for øyeblikket, og var ikke langt unna der det skjedde. Ble veldig overrasket da jeg hørte om det. Flyet skulle vel til et fly-show så vidt jeg vet, men fikk trøbbel underveis. Veldig kul film! Jeg skal forøvrig kanskje til det flyshowet, og har med kameraet! Så jeg får håpe flyet kommer seg helt frem til showet så jeg får knipset det litt! :grin: Elias.
Skrevet 25. juli 2007 17 år Martin: Man får lära sig på flygskolan att landa MED trafiken. Timmy' date=' du må jo lese alt jeg skriver da Torstein; i boken min står det at man ikke må finne på å prøve å steile rett over tretoppene. Jeg har også hørt noen som mener man burde gjøre det, men det er jo litt farlig om man steiler og er for høyt da, da går man jo med nesa først rett ned mellom trærne. Er det ikke like greit å bare holde litt pitch opp med så lav fart som mulig, slik som man gjør ved nødlanding i vannet? [/quote'] Joda boka seier at du skal lande på motorveg. Men om det eg meinte var om ein fekk motorproblem og det einaste alternativet utanom tretoppane var ein sterkt trafikkert veg der trafikken står i kø for å komme fram så ville eg ha steila i tretoppane. Er tross alt ein betre sjans enn å lande på ein lastebil.
Skrevet 26. juli 2007 17 år For rundt 15-16 år siden nødlandet det en Cessna 172 på Bispeveien i Vestfold grunnet tom for fuel mener jeg å huske. Jeg husker også den episoden. Og tar jeg ikke feil, fikk de fylt fuel på flyet etterpå, politiet stengte av veien og flyet tok av igjen!
Skrevet 27. juli 2007 17 år Der kjørte eg jammen meg for et par dager siden! Noen andre her inne som var på EAA Airventure i Oshkosh? Strålende flyshow!
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.