Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg mener bankene misbruker kredittvurdering!

Jeg kjenner en som søkte på konto hos skandiabanken, han fikk konto, men da han skulle søke om debetkort til kontoen sin, så fikk han avslag fordi han hadde en betalingsanmerkning på ca 2000 kroner.

Han fikk lønn på kontoen der å han fikk IKKE ut pengene fordi han ikke hadde minibankkort til banken! Med det så sa han opp kontoforholdet sitt der på grunn av dette.

Så gikk han til SpareBanken1 NordNorge å vips der fikk han både vanlig debetkort uten VISA og ett med VISA han var så strålende fornøyd med kundeforholdet sitt der.

Så jeg mener at MANGE banker misbruker kredittvurderingen, de taper også kunder på det at de tar en kredittsjekk. Er det noen som har havnet litt på kjøret, med betaling så er det umulig å få en bankkonto til seg.

De misbruker den så godt at det er ikke sant!

Skrevet
Men har du tenk på at det er fult mulig å ta ut 9900 på et vanlig minibankkort uten visa med null på konto?

Det går ikke med mitt i alle fall' date=' selv med visa ;) [/quote']

Jeg har heller ikke opplevd det å ta ut penger uten dekning på kontoen.

Jo jeg har opplevd det en gang i sverige, med VISA da tok jeg ut 3000 kroner uten dekning på konto(Som jeg ikke visste at det bare var 32 kroner på)

Men her i Norge går det ikke på mitt kort.

Skrevet

Viss denne bedriften du jobber i er så plaget med det som du sier' date=' hvorfor går da ikke bedriften til en anskaffelse av onlineterminal? Da er dere kvit det problemet. [/quote']

For det første så koster en onlineterminal ganske så mye, og for det andre så er det ikke nødvendigvis bedre enn en offlineterminal for oss. Ved offlineterminaler har vi alltid kortnummer og utløpsdato, slik at vi får våre penger uansett.

Mvh

Mathias

Skrevet

Ved onlineterminal vil dere også få pengene deres vist transaksjonen blir godkjent, så jeg kjønner egentlig ikke problemmet ved å bytte vist man skal se bort ifra kostnadene ved anskaffelse av en slik terminal da. Og ved en onlineterminal får dere en transaksjonskode som referanse vist beløpet mot formodning ikke skulle komme inn, noe som hender av å til, selv med bank axept systemet.

Skrevet

Da må du tenke deg om litt hardere. La meg ta Peppes f.eks. Dersom en kunde ringer inn og bestiller en pizza så skjer følgende;

Offlineterminal: Kunden oppgir kortnr og utløpsdato, beløpet reserveres på konto, pizzan lages og leveres.

Onlineterminal: Pizzan lages og leveres. Ved leveringen drar kunden kortet og får kortet avslått. Maten er laget. Det koster penger å lage mat. Dersom kunden ikke kan betale, så får ikke Peppes noen penger. Ergo penger ut av vinduet.

Ser du nå et problem knyttet til onlineterminaler?

Skrevet

Ja i slike situasjoner så ser jeg det. Men sammtidig la jeg merke til en ting.

Offlineterminal: Kunden oppgir kortnr og utløpsdato, beløpet reserveres på konto

Beløpet reserveres på konto ved bestilling. Vil det si at vist man ringer å bestiller pizza hos peppes, så blir det foretatt onlinekontroll ved bestilling? Kan umulig tenke meg at slik du beskriver det så blir beløpet reservert uten at det er dekning for det. I såfall er systemet som brukes insides all fornuft, og burde verdt forbudt om systemet kan gå inn å reservere penger på en konto det ikke er penger på. Det samme gjelder om man har et kredittkort med en vis grense på. Vist systemet kan gå inn å reservere penger på et kredittkort selv om grensen er nådd er det et sinssykt dårlig system som brukes.

Ved reservasjon blir pengene låst inntil visa i dette tilfelle har motatt lappen med kundens signatur på. Signaturen erstater koden i enkelte tilfeller, til å med for visa electron. koden er en digtal signatur som bekrefter at det er kortets eier som bruker det. I allefall skal det være det, da det kun er kortets eier som skal kjenne koden.

Skrevet

Jo, dersom ordremottaker ønsker kan han/hun reservere beløpet på konto ved å ringe Teller. Dersom kortet sjekkes på Teller får man det enten godkjent (og får en autorisasjonskode), eller avslått, eller man får vite at kortet er sperret og må inndras. Får man det godtkjent reserveres beløpet. Poenget mitt er det at om man ikke sjekker kortet, men bare sender inn regningen/fakturaen vil den enten trekkes rett fra konto, eller om det ikke er penger, bli liggende å vente til det kommer penger og da trekkes umiddelbart. Men det er helt korrekt som du sier, at dersom det ikke er penger på konto så får man det heller ikke godtkjent (med mindre det fåreligger kreditt).

Jeg sa aldri at det blir reservert et beløp på konto selv om det ikke er penger på kortet. Jeg må allikevel innrømme at man kanskje kunne tolke min forrige post dithen. Som sagt, penger på konto+teller=autorisasjon, mens ingen penger på konto+teller=avslag

Mathias

Skrevet

Da fikk jeg avklaring på den i allefall.

Men med tanke på at jeg personlig foretreker dolly dimpels sin pizza, og ikke har verken Dolly Dimpels eller peppes i noe nermere en ca 2 timers køring tar jeg egentlig den delen med knusende ro. Faktisk kjenner jeg ikke til et eneste serveringssted på Sortland som benytter oflinetermnial. Samtlige etter det jeg vet er knytta opp mot bank accept.

Skrevet
Jeg kan gå i en Taxi her i Vesterålen' date=' hvor du også bor Steinar, og kjøre til Tromsø uten å ha dekning på kortet mitt å dermed ha opparbeidet meg en gjeld til min bank på rundt regnet 7000!

Et fåtall av Taxiene her i Vesterålen har onlineforbindelse med banken, og så lenge kortet har merket VISA på seg, så er de nødt til å ta det![/quote']

Du tar så skammelig feil! Vi har heller ikke online-terminaler her i Narvik, men det betyr ikke at vi ikke kan sjekke opp om kortet er gyldig eler ikke. Vi har et nummer vi ringer, en såkalt autorisasjonstelefon, hvis vi skal kjøre en tur som koster over 700 spenn på Visa, 1000 spenn på MasterCard. Det har hendt at kunden ikke har dekning på konto, og da nekter vi den betalingsmetoden, evt. å kjøre dem. Så du kan ikke kjøre til Tromsø, Bodø eller Narvik og tro at de må akseptere Visakortet what-so-ever. Hvis jeg er i tvil, så ber jeg kundene om å ta ut penger eller om å få kortet før turen starter. Men hvis det er en forretningsmann, noe jeg som sjåfør klarer å se med en gang, så bruker jeg som regel å la det gå igjennom. De har vanligvis gullkantede kredittkort, gjerne i en kortstokk.

Skrevet

Jeg har nå vert i kontakt med banken i denne saken, og der fikk jeg høre at de vurderer klagen min i sammråd med bankens advokat. Vist bankene har alt på sitt tørre burde det vel streng tatt ikke være nædvendig å få en advokat til å se på klagen, eller hva? Jeg er lovet å få endelig svar innen ca en til to uker.

Skrevet
Nå må dere ikke blande kredittkort og debetkort! Et debetkort er et kort som kun gir deg råderett over tilgjengelige midler på din bankkonto. Så det finnes faktisk VISAkort som ikke gir deg kreditt.

Bra jeg kikket litt først, ellers hadde jeg garantert skrevet dette om igjen:-) Helt riktig. jeg har IKKE kreditt på mitt VISA-kort. (Har ikke søkt, men kan få inntil 25.000 etter det jeg forstår.Men har ikke behov for det, eller råd til det.)

Skrevet
Ja' date=' jeg mener bankene misbruker kredittvurdering!

Jeg kjenner en som søkte på konto hos skandiabanken, han fikk konto, men da han skulle søke om debetkort til kontoen sin, så fikk han avslag fordi han hadde en betalingsanmerkning på ca 2000 kroner.

[/quote']

Du glemmer å nevne at Sjkandiabanken er en ren nettbastert bank, og derfor må være MYE mer nøye med utstedelse? Skandiabanken har i dag minimalt med kunder, fordi de krver at man setter inn 15.000 kr når man åpner en konto hos dem. DET er eneste grunn til at jeg fortsatt finner meg i litt høye gebyrer hos Sparebank 1 MidtNorge enda. rett og slett fordi jeg ikke gidder det styret med å sette inn 15.000 kr på en konto KUN for å få opprettet kontoen. Denne praksisen gjør at mange med meg velger å styre klar av skandiabanken. Logisk nok har det også større risiko ang regningsbetaling hvis man har en bank som kun er internettbasert,da man ved feks kabelbrudd o.l, må bruke eksterne banker for å håndtere regninger, noe som ALLTID resulterer i store gebyrer.

men... dette er kun MINE synspunkter da...

Nå reiser jeg sydover til Asker for å overvære Rygge Airshow 2007. Håper å treffe mange av dere. Har en sort arbeidsjakke med en rød "remove before flight-Nøkkelring festet i ene hempa på jakka og bukse i norsk skogskamuflasje :cool: bare å komme bort å hilse på meg. Lover å ikke bite. :grin:

Happy stevne folks.

Noen som har noen radiofrekvenser ang stevnet, så send de til meg på PM...

Skrevet

Att man inte ORKAR sätta in pengar på ett konto för att få billigare kort och gratis tjänster när man har kortet ?!

Skulle tro att 80% av de på vår avdelning har Skandiabanken, just för att det är bra nätbank, gratis tjänster, snabb service om man behöver det, både telefon och email.

Dessutom, om dom får fler kunder så kanske dom efter ett tag sänker den där 15000kr gränsen.

[size:8pt] Jaaaadååå... jag vet att dom kan ta avgiften på växlingskursen och andra saker, men titta på hemsidan så ser ni att Skandiabanken t.ex har 3% ränta på lönekonto, medans andra banker har 1,25-2,75% ränta + avgifter och % i utlandet om man använder kortet där[/size]

Skrevet

En annen hyggelig ting med skandiabanken er at de utbetaler renter hver måned, og det har jeg ikke vært borti hos andre banker.

På toppen av alt er det gratis å overføre penger til utlandet, og det gjør de med en hyggelig vekslingskurs. For meg som ofte sender penger ut av landet betyr det mye. Jeg gjorde et regnestykke i fjor og kom til at jeg sparte mellom 10 og 15 tusen kroner i forhold til "gammelbanken" med sin vekslingskurs og uhyrlige gebyrer på overførsel til utland. Det er godt betalt for å gjøre jobben sjøl!!

Skrevet

Huff ja, overførsel er bare svindyrt. Selv har jeg bl.a. DnBNOR i Norge (og Nordea som bank i Sverige), og ved overførsel fra min konto i Norge til den i Sverige - skal DnBNOR Kr: 30,00.- samt at Nordea i Sverige tar hele SEK: 60 for å motta pengene! Ingen tvil om at de tjener godt på dette!

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...