Steinar Grindstein Skrevet 23. juli 2007 Skrevet 23. juli 2007 Jeg er etter de siste mnd blitt mer å mer overbeist om at Norske banker misbrukker kredittvurderingstjenestene. Jeg har ettervert fått vite at så godt som alle norske banker som ikke kredittvurderer nye kunder ved åpning av kundeforholdet gjør en kreditvurdering av dem da kunden søker om minibankkort med visa på. Hallo da norske banker, dette er jo et vanlig debettkort uten noen form for kreditt. Etter det jeg har lest meg fram til fnnes det klare retningslinjer for bruk av kreditvurdering. Et av punktene er som følger. Kredittvurdering skal benyttes når det er vesentlig sannsynlig at kunde opparbeider seg et økonomisk mellomværende til tjenesteyter. Her følger en kopi av en mail jeg har sendt til kundeservice i Sparebanken1 Nordnorge. Hei. Fredag 20 Juli oppsøker jeg deres avdelingskontor på Sortland for å få utsted et betalingskort på min brukskonto. I utgangspunktet ønsket jeg meg et Sparebanken1 Visa Smartkort, da jeg i forbindelse med min hobby regelmessig kjøper nedlastbar programvare på internett som jeg er avhengig av i min hobby. Jeg får imidlertid beskjed om at skal du ha et slikt kort må vi kredittvurdere deg. I protest mot det jeg kaller missbruk av kredittopplysninger valgte jeg et annet kort intill vidre. Det som får meg til å reagere er at dere tilbyr tre forsjelige betalingskort/debetkort opp mot bruks/lønnskonto med akkurat de samme betingelsene for bruk, men at dere ved et av kortalternativet bruker kredittvurdering, mens på de to resterende kortene gjør dere ikke det. Har man først blitt kunde hos dere med bruks/lønnskonto så skal ALLE kunder få akkurat de samme kortalternativene uavhengig av om man har betalingsanmerkning eller ikke. Grunnet til at jeg hevder dette er et av punktene som er nevnt i vilkårene for elektroniske betaling/debettkort hos dere. Kortet gir kun bruksrett over midler som til en hver tid er tilgjengelig på konto. Kortet gir ikke rett til kreditt. Dermed er grunnlaget for å kredittvurdere bortfalt, og jeg anser denne form for kredittvurdering som missbruk av kredittvurderingsopplysninger. I vilkårene for bruk av kredittopplysninger heter det at slike opplysning skal benyttes der det er overhengende sannsynlig at det vil bli opparbeidet et økonomisk mellomværende i forbindelse med kundeforholdet. Ser da selvsagt bort ifra lån og kontokreditter. Det er ved slike henvendelser at kredittvurdering har en saklig begrunnelse for å bli foretatt. Det samme gjelder ved søknad om gullkort andre kredittgivende tjenester. Men opp mot et debetkort er det helt feil å bruke slike opplysninger da slike kort som nevnt ikke gir noen rett til kreditt. Vi som kunder skal ikke lide av eventuelle svakheter i systemene ved bruk av disse kortene, da det er bankenes ansvar å ha et system som til enhver tid er oppdatert og tilgjengelig ved bruk av kortet, samtidig som det er kortholders ansvar å passe på at det er dekning på konto. Et annet aktuelt tema er muligheten for å kunne overtrekke kontoen med et slikt kort. Da Visa (Norge) nå kun godtar elektroniske terminaler for bruk av visakort, og at det da blir foretatt dekningskontroll ved bruk av kortet. Dette være seg i foretninger, restauranter, cruiseferger og ved bruk på internett. Dette er også noe brukere av denne type kort har bekreftet for meg at i det øyeblikket kortet er brukt på en eller flere av disse bruksmåter er det aktuelle beløpet reservert på konto umiddelbart. De har også forsøkt å foreta varekjøp på visadelen uten at det har vert dekning på konto, og disse varekjøp har blitt avist av systemet. Det finnes i dag bare en bruksmåte som her har begrensning i dette, og det er om bord i tog og fly, hvor slik kontroll ikke blir tatt. Da bruk om bord i tog og fly ikke er noe hyppig foretredelse på årsbasis pr kortkunde er risikoen ved misbruk av dette systemet nesten lik null. Ved bruk i utlandet er det i enkelte land fortsatt vanlig å bruke den gamle manuelle metoden at de tar avtrykk av kortet å sender inn en blanket av avtrykket av kortet. Da det totale bruken i utlandet for et slikt kort utgjør bare en brøkdel av det totale kortbruken i løpe av året, er derfor risikoen minimal. Et annet moment er muligheten for å kunne overtrekke kontoen i norske minibanker. Der er risikoen lik for samtlige tre kort. Er systemet offline får man uansett ut penger uavhengig av korttypen man har. Et annet interesangt moment er de norske bankers iver etter å redusere mulighetene for de kundene som har vert uheldig å kommet inn i et ulende. I sverge for eksempel finnes det kun en form for debetkort knyttet opp mot bankkonto, og det er kort som er det samme som Sparebank1 Visa Smartkort, og der blir slike kort utsted automatisk uten noen form for kredittvurdering. Tilnermed den samme praksisen brukes i Danmark. Jeg ber dere være så snill gå foran med et godt eksempel å slutte å diskriminere allerede eksisterende kunder ved å gi en liten gruppe av dem reduserte muligheter får å kunne bruke sine egne penger ved å nekte å utstede den ene formen for debbetkort vist man har bet. anmerkning. Ønsker dere ikke å tilby denne korttypen til kunder med bet. anmerkning må det da være mulig å stoppe disse kundene alt ved opprettelsen av kundeforholdet ved at denne kredittsjekken blir foretatt når man henvender seg til dere for å få konto. Blant annet Landkreditt, Bank2 osv benytter denne praksisen. Men Ikke komme i ettertid å gi denne gruppen reduserte muligheter til å benytte sine egne penger når man vil, hvor man vil. Jeg imøteser en saklig å begrunnet tilbakemelding med utfyllende risikoanalyse for at banken vil tape penger på å gå bort ifra den nåværende praksis med diskriminering av eksiterende kunder. Med vennlig hilsen Steinar Grindstein Ca kl 14 idag motar jeg mail om at eposten vil bli behandlet fortløpende av kunderådgiver. Ca 2timer senere motar jeg ny epost ifra banksjefen på i banken her på Sortland der det står at han er borte ifra kontoret i en viss periode, men vil svare på hndvendelsen når han er tilbake. Stikker denne saken så dypt for banken at ikke kundesenteret kan behandle saken vidre? I såfall virker det på meg som at jeg har truffet et punkt som de åpenbart ikke kan forsvare sånn helt uten vidre. Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 23. juli 2007 Skrevet 23. juli 2007 Jeg syns vel egentlig at du gjør denne saken veldig mye større enn den trenger å være...hvorfor ikke bare la banken kjøre en kredittvurdering og bli ferdig med det? Siter
Steinar Grindstein Skrevet 23. juli 2007 Forfatter Skrevet 23. juli 2007 Vell! Koffør skal jeg å alle andre bankkunder godta at banker diskriminere sin kunder? Man kan faktisk kalle denne formen for kredittvurdering for trakasering, og hvem vil vel la seg trakasere? Har man først fått bli kunde i en bank, så skulle det være en slvfølge at kunden for det kortet han hun ønsker seg uten at banken i ettertid, og etter min menig urettmessig foretar kredittvurdering på en tjeneste som ikke er kredittgivende. Denne praksisen brukes i hele Sparebank1 Konsernet, Postbanken, Nordlandsbanken og en drøss av andre banker. Siter
Agnor Bertheussen Skrevet 23. juli 2007 Skrevet 23. juli 2007 En kredittvurdering gir en del statistisk informasjon om dine økonomiske forhold. Nøyaktig hva vet jeg ikke, men jeg får stadig beskjed fra Lindorff at forskjellige firmaer har "foretatt en kredittvurdering av dem". Har aldri egentlig hengt meg særlig opp i det. Er så heldig å ikke ha noe negativt registrert slik at det aldri har vært til noe hinder. For de som er så uheldig å ha noe negativt registrert kan jeg tenke meg at det er litt mere kjedelig. Kanskje det negative til og med er en saksbehandlingsfeil for alt man vet. Av kredittkortselskaper med god kundeservice vil jeg anbefale DnB Nor Kort, Cresco Finans og Statoil MasterCard. Har brukt alle tre og de har vært veldig hyggelige å gjøre med. Bruker alltid kredittkort når jeg er i utlandet. For det første får jeg gratis reiseforsikring på det ene kortetog det andre har gratis kjøpsforsikring (garanti mot ikke levert/defekt vare). Slik er man sikret når man er på reise og slipper å få kontoen tømt på grunn av at en morsom japaneser eller spanjol eller hvor man nå måtte være, finner på å misbruke VISA kortet. Hurra for MasterCard. VISA bruker jeg mindre og mindre. Siter
Stian Beinset Skrevet 23. juli 2007 Skrevet 23. juli 2007 Visa er jo et kredittkort, og hvis en terminal ikke har kontakt med banken så skal du kunne betale med visa, ellers er jo poenget helt borte. Og du kan kjøpe ting på Internett uten at du har et rødt øre i banken, Visa har ikke myndighet til å sjekke kontoen din, men de kan sjekk historikken din hos Visa. Derfor trenger de og vite hvordan økonomien din er, og om du er ryddig, det er egentlig for din egen beskyttelse. Jeg synes faktisk bankene er for dårlig til å sjekke kundenes økonomi. Folk jeg kjenner har sinnssyke lån og utsatt betaling på kredittkort, uten at de har økonomi til å betale det. Og det irriterer meg grønn når de da får enda mer forbruks lån, uten at banken bryr seg. :mad: Måtte bare får det ut Siter
Jan Erik Kristoffersen Skrevet 24. juli 2007 Skrevet 24. juli 2007 Skjønner ikke problemet. Til og med enkelte teleselskaper har kreditsjekk Siter
Steinar Grindstein Skrevet 24. juli 2007 Forfatter Skrevet 24. juli 2007 Nå må dere ikke blande kredittkort og debetkort! Et debetkort er et kort som kun gir deg råderett over tilgjengelige midler på din bankkonto. Så det finnes faktisk VISAkort som ikke gir deg kreditt. Teleselskaper som benytter kredittvurdering! Ja de gjør det, og der er det faktisk helt greit da man ved bruk av tjenesten opparbeider seg et økonomisk mellomværende til teleselskapet som faktureres i ettertid. Siter
Michelle Sandra Aitken Skrevet 24. juli 2007 Skrevet 24. juli 2007 Du tenker ikke heller på BankAccept nå? Mitt første bankkort når jeg kom hjem etter 6 år i USA var et debetkort, uten VISA på, kun BankAccept. Det kunne ikke brukes i utlandet (arrgghhh), men banken nektet meg kort med Visa/MC inntil jeg hadde betalt skatt i Norge i ett år. Det finnes debetkort med Visa, men det er det såkalte internasjonale kortet - som altså kan brukes i utlandet, og hvor det er mulighet til å benytte kredittdelen. Får du et debetkort med Visa på, kreves det kredittvurdering, noe som jeg synes er helt ok. Siter
Steinar Grindstein Skrevet 24. juli 2007 Forfatter Skrevet 24. juli 2007 Jeg tenker ikke på BankAccept. Men kan noe her fortelle hvor det står at et debettkort med visa på også har en kredittdel? Jeg sjekket nettopp fordelene for det kortet, og det framkommer ingen plasser at kortet inneholder en kredittdel. Se her: http://www.snn.no/weblink/felles/wlProdukter.nsf/produkter/NCQ232443snn?OpenDocument&mid=privat Et debettkort er et kort som er direkte knyttet til bankkonto der beløpet trekkes direkte av konto ved vært varekjøp. Et kredittkort derimot motar man en faktura for den siste mnds bruk som skal betales. Ved bruk av et debettkort med visa på vil man i 99% av tilfellende se at beløpet er reservert på konto umidelbart. I desember var jeg på julebord på båten til københavn. Ved bruk av slike kort der ble beløpet reservert umidellbart på konto, dette til tross for at dfds ikke har BankAccept terminaler ombord i sine båter, men kun visa mastercard og andre internationale betalingssystemer. Også i København ble beløpet reservert på konto umidelbart ved bruk av denne korttypen. Siter
Mathias Ganss Skrevet 24. juli 2007 Skrevet 24. juli 2007 Hei. Med et VISA-kort vil man kunne opparbeide seg en gjeld, uten problemer. Mange steder benyttes det offline terminaler, terminaler som ikke er koblet elektronisk opp mot bankene. Et eksempel er Peppes Pizza og lignende. Ved bestilling vil du bli bedt om å oppgi kortnummer og utløpsdato. Her sjekkes ikke kortet (med mindre det overstiger et visst beløp). Ordremottaker har muligheten til å ringe Teller og sjekke kortet der, men det gjøres normalt sett ikke, med mindre det foreligger mistanke om at det ikke er korteier som bruker kortet. VISA har også kort uten kortnummer, kalt VISA elektron. Dette er et rent debitkort, samme som BankAccept. Så, for å oppsummere, det stemmer ikke at man ikke kan opparbeide seg gjeld med et VISA-kort. Jeg regner med at det er derfor bankene kredittsjekker kundene. Mvh Mathias Tangvall Siter
Steinar Grindstein Skrevet 24. juli 2007 Forfatter Skrevet 24. juli 2007 Så, for å oppsummere, det stemmer ikke at man ikke kan opparbeide seg gjeld med et VISA-kort. Jeg regner med at det er derfor bankene kredittsjekker kundene. Ja jeg veit at enkelte steder benyttes offlineterminaler. Men her skal man jo huske på at kunden har et ansvar for å passe på at det er dekning på konto, noen annet er faktisk brudd på kortavtalen som man underskriver når man bestiller kortet i banken. På en annen side blir det stadig færre offlineterminaler. Målet til VISA er at alle brukersteder skal ha onlineterminaler får størst mulig sikerhet. Siter
Mathias Ganss Skrevet 24. juli 2007 Skrevet 24. juli 2007 Joda, kunden har et ansvar for å ha dekning. Samme ansvaret som kunden har for å betale kredittkortregningen når den kommer. Det er jo nettopp derfor de kredittsjekker, for å se om kunden er til å stole på og har ansvarsfølelse. Det blir færre og færre offlineterminaler, men de kommer aldri til å forsvinne før man får et helt nytt sett å betale på. Derfor, så lenge man har muligheten for å sette seg i gjeld, forstår jeg veldig godt at bankene sjekker deg. Mathias Siter
Hans Olav Sørensen Skrevet 25. juli 2007 Skrevet 25. juli 2007 Jeg kan gå i en Taxi her i Vesterålen, hvor du også bor Steinar, og kjøre til Tromsø uten å ha dekning på kortet mitt å dermed ha opparbeidet meg en gjeld til min bank på rundt regnet 7000! Et fåtall av Taxiene her i Vesterålen har onlineforbindelse med banken, og så lenge kortet har merket VISA på seg, så er de nødt til å ta det! For å gardere seg mot at du ikke vil betale den regningen i ettertid, så bør vel en kredittvurdering være på sin plass før du får tilgang til et slikt kort eller........? Jeg har selv tapt rundt 50 storinger på at ikke forarbeidet ved kredittsjekk ble gjort grundig nok, så den praksisen som er i dag støtter jeg fullt ut! At noen en eller annen gang føler seg tråkket litt på tærne, det mener jeg vi får leve med så lenge det kan være med på å redusere mulighetene for at en eller annen taper penger på noen få uærlige sjeler! Vær oppmerksom på at ethvert tap på lik linje med forsikringssvindel, det er vi alle sammen med på å betale for enten vi er medskyldige eller ikke! Siter
Steinar Grindstein Skrevet 26. juli 2007 Forfatter Skrevet 26. juli 2007 Et fåtall av Taxiene her i Vesterålen har onlineforbindelse med banken, og så lenge kortet har merket VISA på seg, så er de nødt til å ta det! Mulig dette gjelder Hadsel. Men alle biler til Sortland Taxi er utstyrt med Bank Accept terminaler Et VISA-kort er i prinsippet alltid et kredittkort, ettersom det kan brukes uten sjekk opp mot konto. Da skulle i prinsippet alle debettkort ha de samme retningslinjer for å bli utstedt da men i enkelte situasjoner får tilgang til penger man ikke har med et helt vanlig nasjonalt minibankkort. For er minibankksystemet offline kan man ta ut inntil 9900 som er max beløpsgrense uten å ha et øre på konto. Er bare en go mnd sia dama mi fikk tilbud om å ta ut det beløpet til tross for at hun hadde bare noen kronestykker på konto. Så selv ikke Bank Acces er 100% sikkert, og her må jo bankene stole på at kunden enten har så gå oversikt over kontobeholdningen, eller så må banken stole på at kunden dekker inn transaksjonen vist kunden overtrekker med en feiltagelse. Tenker da selvsagt ikke på beløp på flere tusen men med noen hundrelapper. Har man ca 100kr på konto, og ikke venter inn penger å får tilbud om å ta ut 9000kr så burde man skjønne at det er en feil med systemet. Men så har man jo den lille gruppen som med fult overlegg tar ut om så 9900 selv om de vet at man ikke har de pengene. Uten å vite det 100% sikkert, har du vel en kreditt på ca. 10.000,- med et VISA-/bankaxept-kort Ifølge vilkårene for kortet gir kortet ikke rett til kreditt. Kreditten i dette tilfelle må være innvilget på konto, og ikke i kortet. For å gardere seg mot at du ikke vil betale den regningen i ettertid, så bør vel en kredittvurdering være på sin plass før du får tilgang til et slikt kort eller........? Jo hadde det vert et ypotetisk mulighet for at jeg i det heletatt skulle finne på å ta taxi til Tromsø så, og enda mere reelt at jeg bestiller taxi som har base 3mil unna min hjemlige taxi som har onlineterminal. Da jeg ikke fant på slike stunt den tiden jeg var ute på byen ofte og var ofte på fest, så er nok sannsynligheta for at jeg gjør det nå enda mindre nå som jeg smaker alkohol max 4 ganger i året, og da ofte i store selskaper, der alkohol blir intatt med måtehold. Siter
Lars Chr. Hansen Skrevet 26. juli 2007 Skrevet 26. juli 2007 Et fåtall av Taxiene her i Vesterålen har onlineforbindelse med banken' date=' og så lenge kortet har merket VISA på seg, så er de nødt til å ta det! [/quote'] Mulig dette gjelder Hadsel. Men alle biler til Sortland Taxi er utstyrt med Bank Accept terminaler Så man taster altså koden når man betaler med kort i en taxi fra Sortland Taxi? Siter
Steinar Grindstein Skrevet 26. juli 2007 Forfatter Skrevet 26. juli 2007 Ja, og man kan bruke vanlige minibankkort som ikke fungerer i utlandet. Sortland Taxi har hatt dette nå i over et år. Siter
Steinar Grindstein Skrevet 26. juli 2007 Forfatter Skrevet 26. juli 2007 Et VISA-kort er i prinsippet alltid et kredittkort, ettersom det kan brukes uten sjekk opp mot konto. Men når du betaler i en butikk som er online, benyttes bankaxept-delen - altså debet-kort. Dette gjøres fordi brukerstedene må betale temmelig mye for at du som kunde skal kunne bruke VISA (ca. 5% av kjøpesummen, om jeg ikke husker feil). Vidar. Der tar du faktisk feil. I Danmark fungerer ikke bankaxept-delen, så der slår visa delen inn. Det samme gjelder ombord i DFDS. Men uansett blir beløpet reservert på konto umidelbart. Hvor er kreditten? I norge har man reserveløsning på bankaxept-delen. Ved bruk av det har jeg opplevd at det har godt over 3 uker før beløpet har vert synlig i nettbanken enten i form av reservasjon eller at det er trekt av konto. Snakker da om kort som kun har hatt bankaxept-delen. Bruk av denne reserveløsninga har jeg opplevd på denne typen debbetkort med visa på, som på debbetkort uten visa eller visa electron. Men her er det derimot snakk om kreditt. Eller er det ikke det? I allefall blir ikke beløpet reservert på konto umidelbart. Har en følelse av at bankene lar en liten gruppe av sine kunder lide for at den ene delen i kortet lar deg foreta varekjøp uten dekningskontrol, dette til tross for at teknologien er der, men bankene og visa kvier seg til og kreve at brukerstedene skal bytte til onlineterminaler, gudene vet hvorfor. Med et unntakk da, og det er England. Der har bankene og visa godt ilag og nå har de innført et nytt chip og pin system. Dette systemet krever onlinekontroll etter hva jeg har lest. Men sammtidig har bankene i norge og BBS ikke en fullgod reserveløsning for bankaxept systemet som gjør at ved bruk av dette blir beløpet reservert umidellbart. Å for ikke å glømme når minibanksystemene er offline da, da kan man jo uansett debettkorttype ta ut det som er max tilgjengelig i korte uavhengig av hva kontoen sier. Nei man snakker om å gi med den ene neven å ta tebake med den andre neven holdning. Til slutt tar jeg med dette hentet ifra datatilsynet. Hvem har tilgang til mine kredittopplysninger?For å kredittvurdere noen må man ha et saklig behov for slike opplysinger. Som hovedregel skal det foreligge en kredittsituasjon. I all den informasjon jeg har funnet om denne typen kort skal det ikke innebære en kredittsituasjon. SÅ kan man selsagt spørre seg hva de definerer som en kredittsituasjon. Er det en tjeneste som under normalt bruk gir kreditt, eller er det i en situasjon at en eller annen smarting velger å bryte kortavtalen på en to ukers luxusferie på ei øy der kun strykgjærnvisan som brukes? Dere husker vel den manuele metoden? Siter
Toril Madsen Skrevet 26. juli 2007 Skrevet 26. juli 2007 Jeg har et slikt visa kort som du snakker om Steinar, og der blir kortet sjekket mot hva jeg har på konto og ikke i mot en kreditt grense, kortet fungerer som et debitt kort i norge og de steder som er online mot sjekking. I de andre tilfellene så fungerer kortet som et "kvasi kreditt" kort, et godt eksempel er parkering på Gardermoen hvor det tar uker før det kommer inn på kontoen, men reservasjonen går mot min konto med en gang. Dette visa kortet fungerer ikke om jeg ikke har dekning på kontoen, muligens det gjør det i noen tilfeller som jeg ikke er klar over. Det er også derfor man også bruker et debitt (mastercard) kort ved reiser i utlandet. Siter
Mathias Ganss Skrevet 26. juli 2007 Skrevet 26. juli 2007 Har dette kortet du snakker om et VISA kortnummer, altså et 16 siffret kortnummer som begynner på 4 (oftest 4925, 4569 eller 4106) og en firesiffret utløpsdato? Dersom det har det er det ikke noe å krangle om, da kan det fungere som et kredittkort. Mvh Mathias Siter
Toril Madsen Skrevet 27. juli 2007 Skrevet 27. juli 2007 Mathias, det er ikke så enkelt, selv om det har alle de nummerene som du sier, såbetyr det kun at kortet er gyldig og at det har tilgang til VISA sitt nettverk, det betyr ikke at det er et kredittkort. Og jeg vet at når kontoen er tom så får jeg ikke brukt kortet. Jeg kjenner rettighetene og muligheten på mitt kort, det finnes ikke noe kreditt grense, og det trekkes automatisk på min konto fortløpende, ikke noe regning i slutten av måneden. Det er markedsført som et bankkort og ikke et kredittkort. Siter
Thomas Gundersen Skrevet 27. juli 2007 Skrevet 27. juli 2007 Hvor vanskelig er det å forstå at eg kort som kan brukes utenom onlineterminaler kan overtrekkes? Beløpet vil bli trukket fra din konto selv om du ikke har penger på konto. Din saldo blir da negativ. For at banken skal slippe for mye misbruk av dette blir det foretatt en kredittvurdering. Siter
Steinar Grindstein Skrevet 27. juli 2007 Forfatter Skrevet 27. juli 2007 Hvor vanskelig er det å forstå at eg kort som kan brukes utenom onlineterminaler kan overtrekkes? Beløpet vil bli trukket fra din konto selv om du ikke har penger på konto. Din saldo blir da negativ. For at banken skal slippe for mye misbruk av dette blir det foretatt en kredittvurdering. Men har du tenk på at det er fult mulig å ta ut 9900 på et vanlig minibankkort uten visa med null på konto? Med tanke på at den muligheten er til stede så burde jo bankene ha kredittvurdert alle brukere av debettkort med eller uten visa. Eller er det noe der du ikke forstår? minus 9900 i form av et uttak i minibank er like mye et overtrekk som det vil være å gå på peppes å betale med visan som det ikke er penger på om det stemmer at peppes ikke har onlinekontrol. Det er markedsført som et bankkort og ikke et kredittkort. Nemmelig, og i markedsføringa av kortet i min bank står det ingen steder at kortet krever kredittvurdering. I grunn merkelig at det ikke står. Kan det skyldes at banken i denne situasjonen veit at de streker bruken av kredittvurderinga for langt? Siter
Thomas Gundersen Skrevet 27. juli 2007 Skrevet 27. juli 2007 Men har du tenk på at det er fult mulig å ta ut 9900 på et vanlig minibankkort uten visa med null på konto? Det går ikke med mitt i alle fall, selv med visa Siter
Hans Olav Sørensen Skrevet 27. juli 2007 Skrevet 27. juli 2007 Ikke på mitt heller selv om jeg har en høyere limit, med Visa også! :cry: For å si det sånn, har ikke minibanken online forbindelse med din bank så får du ikke ut penger uansett hvilket kort du har! Men dersom du har et kort med Visamerket på, så får du handlet på kreditt selv om du ikke har avtale om kreditt med banken din dersom brukerstedet ikke har onlineterminal men aksepterer Visa! Kredittvurderingen bør vel da være helt på sin plass etter min mening! Steinar: PS: Det stemmer som du sier at Sortland Taxi har onlineforbindelse på sine biler, men i Hadsel er det for øyeblikket tilfellet for kun 1 bil! I de 7 andre bilene kan du betale med kort uten dekning på konto så fremt ikke kortet er Visa Elektron! Siter
Steinar Grindstein Skrevet 28. juli 2007 Forfatter Skrevet 28. juli 2007 For å si det sånn, har ikke minibanken online forbindelse med din bank så får du ikke ut penger uansett hvilket kort du har! Det er faktisk feil. Jeg har selv opplevd å få tilbud om å ta ut inntil 9900 uten å ha dekning på konto. Kjæresten min opplevde det samme i juni mnd, å det samme gjorde lillebror. Så hvor du har det at det ikke går vet ikke jeg. De siste to eksemplene er ca en mnd gammel eller nyere. Jeg opplevde dette før jul. Jeg å å min kjereste hadde ikke kort med visa på. Lillebror hadde kort med visa electron. Siter
AMO Skrevet 28. juli 2007 Skrevet 28. juli 2007 Det er som du sier, Steinar. For å teste det kan dere forsøke å teipe over halve magnetstripen(usikker på om det er overdelen eller underdelen) og se, det funker som rakker'n! Ikke at jeg har prøvd, men jeg har en venninne som lever på det trikset :crazy: Siter
Stian Beinset Skrevet 28. juli 2007 Skrevet 28. juli 2007 Mathias' date=' det er ikke så enkelt, selv om det har alle de nummerene som du sier, såbetyr det kun at kortet er gyldig og at det har tilgang til VISA sitt nettverk, det betyr ikke at det er et kredittkort. Og jeg vet at når kontoen er tom så får jeg ikke brukt kortet. Jeg kjenner rettighetene og muligheten på mitt kort, det finnes ikke noe kreditt grense, og det trekkes automatisk på min konto fortløpende, ikke noe regning i slutten av måneden. Det er markedsført som et bankkort og ikke et kredittkort. [/quote'] Spørs hva du mener med når du "bruker" kortet. Hvis du taster koden så går det på bank axept, hvis du signerer så er det Visa. Har du prøvd å betale varer over Internett? Da skal du kunne betale en vare med 0 kr på kontoen, det går ihvertfall på mitt bankkort. Eneste gang du bruker koden på Visa i Norge er hvis du må bruke brikken oppå bankkortet, da må du stikke den ned i en leser oppå terminalen. Man kan også overtrekke kontoen med bank axept, men det spørs hvor god tillit banken har til deg. De som overtrekker ofte og aldri har penger får heller ikke ta ut mer når de har 0. Siter
Mathias Ganss Skrevet 28. juli 2007 Skrevet 28. juli 2007 Mathias' date=' det er ikke så enkelt, selv om det har alle de nummerene som du sier, såbetyr det kun at kortet er gyldig og at det har tilgang til VISA sitt nettverk, det betyr ikke at det er et kredittkort. Og jeg vet at når kontoen er tom så får jeg ikke brukt kortet.[/quote'] Jo det er akkurat så enkelt det er! Du trenger ikke å ha et øre på konto. Dersom du har kortnummer og utløpsdato på kortet kan du overtrekke det uendelig på offlineterminaler. Jeg jobber selv i en bedrift der vi er plaget av dette. Og tro meg, dette kan jeg. Mathias Siter
Tom Knudsen Skrevet 28. juli 2007 Skrevet 28. juli 2007 Synes det hele er greit jeg.. Det som der i mot blir feil er at forsikringsselskap bruker kreditt sjekk for å nekte eller ikke nekte folk å tegne forsikring. Stakkars da den karen som har betalingsanmerkninger - Wips ingen bilforsikring og dermed ikke noe bilkjøp eller sykkel kjøp. Det er missbruk det Siter
Steinar Grindstein Skrevet 28. juli 2007 Forfatter Skrevet 28. juli 2007 Jeg jobber selv i en bedrift der vi er plaget av dette. Viss denne bedriften du jobber i er så plaget med det som du sier, hvorfor går da ikke bedriften til en anskaffelse av onlineterminal? Da er dere kvit det problemet. Man kan også overtrekke kontoen med bank axept, men det spørs hvor god tillit banken har til deg. De som overtrekker ofte og aldri har penger får heller ikke ta ut mer når de har 0. Å da spør jeg igjen, hvorfor blir da ikke alle som skal ha minibankkort med bank axept kredittvurdert da? Merkelig at i det ene øyeblikket stoler de såpass mye på deg at du får et kort som du kan overtrekke kontoen med i en minibank med opp mot 10000, men samtidig vil ikke banken uten vidre gi den samme personen et kort som kan brukes på nette osv. Jeg har enda ikke sett et varekjøp med et visakort på nette der det ikke var penger disponibelt har blitt godkjent. Alle som jeg har snakket med uten unntak sier at de ikke har fått handlett på internett vist de ikke har penger disponibelt på kontoen. Selvsagt kan det finnes noen tvilsomme sider sm ikke tarr dekningskontroll. Selv tidligere ansatte i bank stusser veldig da jeg sa til dem at bankene nå har begynt å kredittvurdere alle som vil ha debettkort med visa på. De har reagert med, ka e det du sier, slike kort er ikke et kredittkort, men et debettkort og skal ikke kredittvurderes. I utgangspunktet er ingen form for debettkort en kredittsittuasjon da det ikke er inngådt avtale om kreditt ved anskaffelsen av kortet. Kortutsteder har virkemidler de kan bruke om det viser seg at kortholder ikke holder seg til kortavtalen. Kjenner til et par eksempler der personer uten betanmerkning har fått minibankkort, og missbrukt det. Den praksisen bankene bruker ideg er laget for å skyve fra seg ansvaret for et manglende onlinesystem i enkelte siuasjoner over på en liten gruppe kunder. Og for det banken veit kan en kunde med 2 betalingsanmerkninger passe kort bruken sin like bra som en uten anmerkninger, og kansje til og med bedre. Og hvem reiser på lange utenlandsopphold uten penger på konto? Tom: Jeg er enig med deg, og datatilsynet har gitt flere forsikringsselskaper pålegg om å endre sine rutiner da en forsikring ikke er en kredittsituasjon. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.