Skrevet 21. juli 2007 17 år Jeg har vært så heldig at jeg har fått meg youke, men det er en ting som jeg lurere på når jeg fly prp fly. Den mitre spaken har jeg blitt fortalt at den vrir propelbladene. Den som jeg har merket er at turtalet forandrere seg. Mitt spørsmål er som følger. Når bruker jeg den på lav turtall? (Håper dere skjønner hva jeg prøver å spørre om)
Skrevet 21. juli 2007 17 år Eksempel på dash: 1200 Rpm under take off landing. 1050 under climb og 900 på cruise og descend
Skrevet 21. juli 2007 17 år Forfatter Hvor jeg har forstått deg rett, så skal den være på fult under takeoff og dra den sakte bakover ved stigning og helt tilbake ved cruse?
Skrevet 21. juli 2007 17 år Det er litt avhengig av hvilken type fly du flyr, men generelt er det fram (høyt turtall) for avgang og landing, mens man gjerne drar den tilbake for lavere turtall på cruise. F.eks. på en C182 har du den helt fram på take-off ca. 2700 rpm og reduserer til kanskje 2500 rpm etter å ha tatt inn evt. flaps. hjul etc. På cruise vil du kanskje bruke 2400 eller 2300 rpm. Mens det er vanlig å gå til 2700 rpm igjen for landing. Finner sikkert endel artikler om slikt på nettet. Tror ikke vi skal ta opp det med 1200 rpm for landing på Dashen igjen Forøvrig er tallene på Q400 ca. 1070 rpm for take-off og evt landing. 900 eller 850 i climb og 850 for cruise og landing.
Skrevet 21. juli 2007 17 år Forfatter Da trur jeg har forstått det. Jeg har vist lært noe i dag også Takk for hjelpen. Da er opp og fly mere
Skrevet 21. juli 2007 17 år Tror ikke vi skal ta opp det med 1200 rpm for landing på Dashen igjen \\ Hehe..var det ikke 1050 rpm vi diskuterte? :grin:
Skrevet 21. juli 2007 17 år Dere bruker vell ikke 900 under landing? I Widerøe var det en som over tourqet da de måtte ta en Go Around. De brukte 1050rpm. Derfor ble det forbudt i WIF.
Skrevet 21. juli 2007 17 år Jo, vi bruker normalt 900 under landing med mindre vi lander med Flap 35, flyr Cat II/III eller det er turbulent, kraftig og variabel vind.
Skrevet 21. juli 2007 17 år Hehehe påan igjen? :-p Tilbake til topic: Dei fleste Constantspeed propellane vert sett til HIGH RPM for landing og takeoff. Men det kan variere ifrå flytype til flytype. For å finne nøyaktige RPM Settings for maskina du flyr, så må ein gå i POH'en og leite og lese. I flightsimtilfeller, manualen som følger med flyet. Lykke til med yoken og flygninga.
Skrevet 21. juli 2007 17 år Forfatter Skal det være lavt under landing? Hva da med takeoff og cruse da????
Skrevet 21. juli 2007 17 år Jo' date=' vi bruker normalt 900 under landing med mindre vi lander med Flap 35, flyr Cat II/III eller det er turbulent, kraftig og variabel vind. [/quote']Ok..Ja der jo forskjell fra selskap til selskap
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.