Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Jeg har vært så heldig at jeg har fått meg youke, men det er en ting som jeg lurere på når jeg fly prp fly. Den mitre spaken har jeg blitt fortalt at den vrir propelbladene. Den som jeg har merket er at turtalet forandrere seg.

Mitt spørsmål er som følger. Når bruker jeg den på lav turtall?

 

(Håper dere skjønner hva jeg prøver å spørre om)

 

Skrevet
  • Forfatter

Hvor jeg har forstått deg rett, så skal den være på fult under takeoff og dra den sakte bakover ved stigning og helt tilbake ved cruse?

 

Skrevet

Det er litt avhengig av hvilken type fly du flyr, men generelt er det fram (høyt turtall) for avgang og landing, mens man gjerne drar den tilbake for lavere turtall på cruise.

F.eks. på en C182 har du den helt fram på take-off ca. 2700 rpm og reduserer til kanskje 2500 rpm etter å ha tatt inn evt. flaps. hjul etc. På cruise vil du kanskje bruke 2400 eller 2300 rpm. Mens det er vanlig å gå til 2700 rpm igjen for landing. Finner sikkert endel artikler om slikt på nettet.

 

Tror ikke vi skal ta opp det med 1200 rpm for landing på Dashen igjen :D

 

Forøvrig er tallene på Q400 ca. 1070 rpm for take-off og evt landing. 900 eller 850 i climb og 850 for cruise og landing.

 

 

Skrevet

Dere bruker vell ikke 900 under landing?

I Widerøe var det en som over tourqet da de måtte ta en Go Around. De brukte 1050rpm. Derfor ble det forbudt i WIF.

Skrevet

Hehehe påan igjen? :-p

 

Tilbake til topic:

Dei fleste Constantspeed propellane vert sett til HIGH RPM for landing og takeoff. Men det kan variere ifrå flytype til flytype. For å finne nøyaktige RPM Settings for maskina du flyr, så må ein gå i POH'en og leite og lese. I flightsimtilfeller, manualen som følger med flyet.

 

Lykke til med yoken og flygninga.

Skrevet
Jo' date=' vi bruker normalt 900 under landing med mindre vi lander med Flap 35, flyr Cat II/III eller det er turbulent, kraftig og variabel vind. [/quote']

Ok..Ja der jo forskjell fra selskap til selskap ;)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …