Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det som får en liten gruppe mennesker som er overivrig etter å vise bilen sin å drive å kjøre i ring i bygater til fulstendig å gå til lovløse tilstander pga av et miljøfremmende tiltak som å lage 100meter gågate?

Selv har jeg svert lite tilovers for mennesker som bruker timesvis på ettermiddags og kveldstid til å kjøre i ring nede i sentrumsgater for å vise fram bilen og svir gummi fordi at de "TRUR" det er tøft. Er bare tre uker siden en slik kar skulle gjøre et stønt nede i ei gate på Sortland. Resultat. Indratt førerkort, totalvraka en sportsbil med over 500 hester samt store skader på en parkert bil.

Bruk heller tiden å penger på mere fornuftige ting en å bruke bensin og penger på tul som til syvende å sist kommer i retur som forurensing.

Skrevet

Fullstendig enig med deg i denne saken! Har veldig lite til overs for rånere. Syns det er utrolig harry rett og slett. Da mener jeg dem som slurer og spinner i gatene, bråker og tuter osv... Er jo ikke alle som er sånn. Folk må gjerne ha bil som hobby, men man behøver jo ikke blafre det opp i trynet på alle og enhver! Håper ikke bystyret gir etter for de skrudde rånerne som lager opprør og brenner bildekk for å få vilja si...

Legger ved en artig australsk reklame ang. råning :grin:

BKmkIP1GCkw

Skrevet
Selv har jeg svert lite tilovers for mennesker som bruker timesvis på ettermiddags og kveldstid til å kjøre i ring nede i sentrumsgater for å vise fram bilen og svir gummi fordi at de "TRUR" det er tøft. Er bare tre uker siden en slik kar skulle gjøre et stønt nede i ei gate på Sortland. Resultat. Indratt førerkort' date=' totalvraka en sportsbil med over 500 hester samt store skader på en parkert bil.[/quote']

Hvorfor har du svært lite til overs for folk som har bil som hobby, og vil vise frem bilene sine? ikke det at jeg er noe særlig rånete mer. men det er slettest ikke alle som ruser og raser å tror de er tøff. så jeg synes ikke at du skal skjære alle sammen under en kniv. Hvorfor flyr du? jo... fordi du synes det er morsomt, og det er noe du vil. men samme faen, det forurenser jo det å.

At en kar kjøpte en sportsbil med 500 hester, og totalhavarerte den kan skje "hvem som helst". for alt jeg vet, så kan jeg totalhavarere Passaten når jeg skal på jobb i natt. uhell skjer u know.

Men jeg sympatiserer ikke med alle rånere på notodden. det er helt unødvenig å sette ting i fyr å flammer for å fremme en sak. men for å se ting fra ett annet perspektiv, så har jo notodden vært norges råne by #1.

Hva er din definisjon på en råner? for det hender en sjelden gang et jeg råner litt i byen, men vil de si da at du har svært lite til overs for meg?

Skrevet
- Vi stiller opp her hver natt frem til første oktober' date=' da prøveordningen med stenging av Storgata opphører[/quote']

Den uttalelsen sier vel egentlig sitt om hvaslags folk disse rånerene er, hvilke normale mennesker som arbeider eller går på skole har vel tid, eller overskudd til å kjøre rundt i Notodden og lage kvalm hver natt i flere måneder?

Har fint lite til overs for rånekulturen, så om flere byer eller bygder velger å følge Notodden sitt eksempel og stenge de mest brukte "rånestedene" så ser jeg på det som utelukkende positivt. Så får de heller sutre og grine så mye de bare orker over at folk ikke orker å høre på den råttene technoen fra Volvoene deres til alle døgnets tider.

Sitatet er fra denne artikkelen.

Skrevet
Hva er det som får en liten gruppe mennesker som er overivrig etter å vise bilen sin å drive å kjøre i ring i bygater til fulstendig å gå til lovløse tilstander pga av et miljøfremmende tiltak som å lage 100meter gågate?

Fordi de er lei av å bli tråkka på av systemet? Syns det er bra at noen faktisk tør å vise sin avsky selv om det virker drastisk. Lurer på om de fikk ett alternativt tilbud til "råningen" sin? Vekk fra bebyggelse for å unngå å forstyrre allmenheten osv. Tipper de fleste kjenner svaret. Er verken for eller imot "rånere" som sådan, men jeg er positiv til at det endelig er noen som sier fra at nok er nok!

Men kanskje er jeg alene på dette forumet om akkurat det..... På tide med litt franske tilstander her.

Skrevet

Fordi de er lei av å bli tråkka på av systemet?

Lei av å bli tråkka på av systemet?!!

Nå er det vel rånerne som selv tråkker på systemet så det holder, med å kjøre fort fort, kjøre uansvarlig, forstyrre forbipaserende med høy musikk, forstyrre andre billister med høy musikk osv osv...

Veldig mye av det de gjør er faktisk ulovlig, så at Notodden velger å stenge 100m med vei for at stedet kanskje skal få et litt bedre rykte, og at Notodden kanskje skal bli litt mere attraktivt er vel ikke så veldig ille...

Skrevet

Den mest overbevisende aksjonen rånerne kunne foretatt seg er nok en underskriftskampanje, det vil jo også vise hvor mange som faktisk er positive til å ha de der.

Når de heller lager bråk og terroriserer bygda, er det ikke utenkelig at de allerede vet hva resultatet av en underskriftkampanje ville vært..

"Hei, vi lurte på om du ville støtte vår sak om å få kommunen til å la oss spille drittmusikk og svi gummi på kveldene, i den nye gågata.."

Skrevet

"Hei, vi lurte på om du ville støtte vår sak om å få kommunen til å la oss spille drittmusikk og svi gummi på kveldene, i den nye gågata.."

Hadde noe kommet på døren min å sagt akkuratt det der, hadde jeg pinade skrevet under :P

Men alvorlig, syns jeg råning er en uting... Sikkert gøy for de som driver med det, men for de som må se, og høre på det, helst ufrivillig, er det noe f***skap...

Skrevet

Kanskje det ikke kun er råninga, men også den andre gjennomgangstrafikken i gata, som gjorde at de satt i verk dette tiltaket. Jeg er sikker på at de som råner, eller loder, i Narvik, vil gjøre noe ala det samme. Det er alt for mange Volvo 240'er her i byen, direkte importert fra Fauske. Hvis noen av dere hadde sett det samme som meg på natta, ville dere også blitt med på gågate fra rundkjøriga og opp til Grand. Hvor mange som gjør stunts som f.eks. å bytte kjørefil mens man møter hverandre og å dunke musikk igjennom gatene på natterstid, og i tillegg har ei fart som man vanligvis har over Gratangsfjellet og på motorveier, har jeg mistet tallet på, men det er mange gjengangere. Er jeg lei av det? Ja. Mange loder også på ettermiddagen/tidlig kveld, og da er det gjerne fortsatt små barn i gatene. Den farta som holdes da, er uholdbar.

Jeg tror jeg har gjort det klart hvilket ståsted jeg har ang. saken på Notodden, men for å stadfeste det for de som ikke forstod det: jeg er i mot ALT som heter for råneaktivitet i byer generelt. Å vise fram bilene er en ting, men det de gjør er ikke å vise dem fram. De tøffer seg og tror de er King Kong. De forstår ikke konsekvensene av sine handlinger. Derfor bør det forbys!

Skrevet
Jeg skjønner liksom helt hvorfor de skal ta tak i problemet nå? Råning/ragging eller hva enn du vil kalle det har jo eksistert i tiår.

Hvorfor nå?

Kanskje folk rett og slett er lei, kanskje Notodden er lei av å være verdens rånerhovedstad, eller kanskje rett og slett Notodden som sted har mer brukt for ei gågate enn et sted hvor rånere på trygd kan sjekke opp 13 åringer og spole opp dekkene på den slitne Volvoen deres. Det finnes jo haugevis med grunner til å kvitte seg med dette tullet, som f.eks grunnene som Eirik Mikal nevner.

Skrevet

Hvorfor har du svært lite til overs for folk som har bil som hobby, og vil vise frem bilene sine? ikke det at jeg er noe særlig rånete mer. men det er slettest ikke alle som ruser og raser å tror de er tøff. så jeg synes ikke at du skal skjære alle sammen under en kniv. Hvorfor flyr du? jo... fordi du synes det er morsomt, og det er noe du vil. men samme [*********], det forurenser jo det å.

Det at de har bil som hobby er helt greit, men det er måten de dyrker hobbyen på jeg missliker. Kan du si meg hva som er så stas å komme susende nedover et torg i 30 40 km i timen å snu bilen 180grader med brekket, for så å stile seg opp å spille høy musikk å sitte der å se tøff ut? Vil de vise fram bilene sine finnes det langt bedre tiltak en å drive å kjøre opp å ned gjennom sentrumsgater på kveldstid. Hva med å søke om tillatelse til å få bruke en større parkeringsplass en lørdags formidagg eller en ettermidag i ny å ned, der de kan stille seg opp å vise fram bilene sine til dem som er interesert i å se på dem? Ja jeg flyr på pcn. Men til en vesentlig forsjell iforhold til råning er ikke det til almen forstyrelse. Hvorvidt det er like forurensende, ja jeg tviler virkelig på at min PC slipper ut like mye avgasser som en råner gjør i løpe av ei uke. Jeg bruker bil stort sett kun i arbeidssammenheng å når det er nødvendig ærender som tilser at bil er fornuftig å bruke. Men å drive å kjøre gatelangs kun får å kjøre å vise fram bilen holder jeg meg for gå til å gjøre.

At en kar kjøpte en sportsbil med 500 hester, og totalhavarerte den kan skje "hvem som helst". for alt jeg vet, så kan jeg totalhavarere Passaten når jeg skal på jobb i natt. uhell skjer u know.

Ja uhell kan skje hvem som helst det. Men i dette konkrette tillfellet stilte han seg opp i ei gate å skulle få bilen til å spinne på tør asfalt, misttet kontrollen å braste rett inn i en parkert bil. Han flyttet faktisk den parkerte billen nesten inn i veggen på banken. Det er forsjell på et uhell å total mangel på fornuft mellom ørene.

Hva er din definisjon på en råner? for det hender en sjelden gang et jeg råner litt i byen, men vil de si da at du har svært lite til overs for meg?

Det å ta seg en runde igjenom byen i ny å ned er helt greit. Men det å drive å kjøre opp å ned i sentrumsgater i timesvis flere kvalder i uka med tilhørende forsøk på å vise kor tøff man er med for eksempel å svi så mye gummi at halve byen er røyklagt er noe helt annet som jeg ikke synes skal være aksebtabel måte å dyrke en hobby på. Vil de drive med slike aktiviteter for de komme seg inn på et lukket anlegg som er ment for bilsport, og ikke nede i sentrumsgater.

Skrevet

Når er det ingen som direkte knytter den brannen til "rånerene" da. De sier selv de ikke har noe med den å gjøre. Politiet sier også at de ikke ser noen grunn til å umiddelbart knytte den brannen til "rånemiljøet".

Problemet nå er jo at du kan gjøre hva f... du vil i Notodden og "rånerene" får skylda for det ;) En smule korttenkt av dem som gjerne vil gi et positivt bilde av seg selv og miljøet.

Skrevet

Nå er det ikke direkte brannen jeg tenkte på i denne, men selve oppstyret rundt.

De har jo ene og alene satt igang dette oppstyret med å brenne bildekk herje og bråke samt skrike til pressen over at 100 meter at gata er stengt. Når de også lover at de skal stille opp hver natt frem til Oktober kan man jo selv begynne å lure på dem.

Jeg skjønner at ungdommen har lyst på en hobby, men er det virkelig en hobby å sitte hele natta på en bensinstasjon og svi gummi?

De frykter svenske rånere vil lage enda mer bråk i Notodden i kveld.

Rånernes talsmann sier at han har mistet styring over aksjonen.

Ja det kan man trygt si at han har.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg i at de har seg selv å takke for hvordan ting har utviklet seg der oppe.

Hvorvidt "råning" er en hobby eller ikke skal jeg ikke si noe om da det er mye rare hobbyer rundtomkring. Mange av oss her inne utøver vel en litt sær hobby f.eks.

Skrevet

Hvorfor nevnes det i hver bidige tråd her at rånere svir gummi og sladder over alt? Det er langt ifra alle som gjør dette. Mange er glad i hobbyen sin, og trives kanskje i det sosiale miljøet rundt akkurat biler. Jeg ønsker ikke å forsvare råning på noen måte, jeg bare legger frem mitt synspunkt, og synes det er litt dumt at man tar flesteparten i et jafs her.

Skrevet

De fleste rånerne som kjører på natta gjør nettopp det som du sier de ikke gjør. Jeg opplever det hver eneste gang jeg kjører ettermiddagsskift på drosja. Ikke alle gjør det, nei, men majoriteten gjør det, ihvertfall her. Jeg prøver på ingen måte å skjære alle over en kam, men det er vanskelig å skille ut de som kjører lovlig, da de vanligvis menger seg med de som ikke gjør det.

Men til en annen ting. Det å råne generelt sett er harry syns jeg. Hva er poenget med å ta en gammel Volvo 240 eller andre gamle biler, og style dem opp? Ser ikke helt poenget med det. Kanskje enkelte synes det er fett, men jeg er så absolutt ikke av den oppfatninga. Og når man i tillegg har et effektanlegg på enkelte av dem som gjør at de vekker en hel bydel bare ved å akselerere, da synes jeg det er for mye av det gode!

Skrevet

Hvorvidt "råning" er en hobby eller ikke skal jeg ikke si noe om da det er mye rare hobbyer rundtomkring. Mange av oss her inne utøver vel en litt sær hobby f.eks.

Du er nok inne på noe her Espen. Kanskje en "100-metersskogen råne-simulator" kunne kunne vært ett alternativ, med Tigergutt-biler og fete Ole-Brumm dekk til. Lukten av honning ville og å være å foretrekke fremfor svidd gummi. :)

Skrevet

Jeg er forsåvidt enig med de fleste her inne. de som er farligst i trafikken, er nettopp gutter på 18 - 19år som nettopp har fått lappen og kjører rundt i gamle trafikkfarlige biler. men jeg syns at det er litt kvasst å skjære ALLE rånere under en kniv. men når jeg ser en ungdomsbil komme i 90 km`t gjennom byen, da får jeg ett mindre aggresjons problem.

men bare så ingen her inne missforsto meg. jeg børner ikke, jeg står ikke timesvis i byen uttenfor SAS hotellet, og jeg kjører hvertfall ikke en sur gammel opp-hora Volvo 240. men jeg spiller pop-musikk ;) jo høyere, jo bedre... eneste forskjellen på meg og en råner der. er at i min bil, så høres faktisk musikken bedre inni bilen, enn på utsiden.

Skrevet

Er så mye en kan klage over her i verden...

Rånere, bønder som lukter, bråkete bikkjer, naboens trær... osv. :D

For min del har jeg ikke noe imot rånere bare dem slutter å tøye grenser, når det fort kan sette andres liv i fare. :/

Foresten så kan også kommunene gjøre mer for at rånere har et sted å være. Men så fort en kommune planlegger å legge en rallybane et sted så er det nye klager som kommer inn til sentralbordet. :grin:

"Taste of Norway maybe" ;)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...