Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

ok.

Et annet spørsmål.

Hvis man har installert ett spill på lovlig hvis og mister cd'n som kreves for å kjøre spillet, er det da lov å bruke crack?

EDIT:

Sindre Grut Hilstad: jeg har ikke prøvd å kontakte utvikleren eller utgiveren.

Enda et spørsmål.

Etter at man har kjøpt en ting, i dette tilfellet et spill, har man ikke lov å gjøre hva man vil med den siden den tilhører deg?

Skrevet

Det pleier å stå i de fleste EULA at man har lov til å ta inntil èn backup-CD av produktet du har kjøpt.

Da utrolig mange spill har kopisperre (les - noen få kilobyte med kopisperredata e.l.) ikke lar seg kopiere, tvinges man så og si til å ty til mer eller mindre ulovlige kanaler for å få lagd seg en backup-CD.

Jeg er ikke grønn på data - men det å duplisere en CD/DVD med en eller annen form for kopisperre har jeg nada peiling på - så da er det kjekt å f.eks. ha en no-cd patch/crack som gjør at jeg ikke sliter på plata mer enn overhodet nødvendig - som f.eks. ved installasjon..

PS! No-CD-crackgreier pleier å gjøre at man ikke får spilt over nett, om du er av den typen.. Selv storkoser jeg meg med å spille f.eks. Battlefield 2 i LAN - skamgøy! :)

Skrevet

Enda et spørsmål.

Etter at man har kjøpt en ting' date=' i dette tilfellet et spill, har man ikke lov å gjøre hva man vil med den siden den tilhører deg? [/quote']

Når du kjøper et spill, i likhet med en musikkCD, et softwareprodukt eller en film, så kjøper du egentlig kun bruksrett, ikke eierskap. Du eier mediet som programmet/spillet/musikken/filmen ligger på (CD/DVD-plata), men ikke materialet PÅ den. Vesentlig forskjell. Med andre ord, om du har kjøpt et spill, mister CD'en og så laster det ned på nytt, så har du per definisjon brutt både EULA'en (med mindre det er snakk om open-source/GNU-ting), samt norsk lov.

Når det gjelder cracks, så er det mer iffent. Det spørs hva formålet med cracken er. Er det for å omgå kopibeskyttelse eller andre former for opphavsrettsbeskyttelse, så bryter du igjen EULA'en og mest antakelig også norsk lov.

Skrevet

Takker for alle svar til nå.

Er litt klarere for meg når det gjelder kopibeskyttelse og nedlastinger av spill som koster penger.

Med f.eks FSX som ikke trenger DVD for å spilles, er det ikke enklere å lage en ulovlig kopi av denne? Eller merker Microsoft at det blir brukt to med den samme serialen? (Serialen blir jo lagret i "dlxkey (old).txt" i root mappa til FSX)

Skrevet
Takker for alle svar til nå.

Er litt klarere for meg når det gjelder kopibeskyttelse og nedlastinger av spill som koster penger.

Med f.eks FSX som ikke trenger DVD for å spilles' date=' er det ikke enklere å lage en ulovlig kopi av denne? Eller merker Microsoft at det blir brukt to med den samme serialen? (Serialen blir jo lagret i "dlxkey (old).txt" i root mappa til FSX) [/b']

nei, den var god du... (forresten så veit jeg ikke svar på noen av spørsmåla så langt :P)

Skrevet

Må også huske på at kopibeskyttelsen på FSX tar et "bilde" av hardwaren din når du registrerer det, videre har den en slags poengskala ettersom du skifter ut komponenter og reinstallerer. Skifter du F.eks. hovedkort tolker FSX det som om at du har kjøpt ny maskin og du vil ikke få godkjent innstallasjonen, uten en telefon til MS med en hvit løgn om at du hadde terminal krasj på Hovedkort og måtte bytte :)

Korriger meg hvis jeg tar feil :D

Skrevet
Du kan ikke installere FSX uendlig mange ganger' date=' med samme serial. Er det fem ganger som er satt til maks? [/quote']

Hmm er ikke helt enig der, har installert fsx i alle fall 10 ganger og vær gang blir serial godkjent oss ms.

Skrevet

Det stemmer ikke helt.

Installerte FSX på maskinen til en kamerat og aktiverte fsx via internett og det fungerte fint.

Har ikke prøvd å spille online med han enda da, så informasjonen din kan stemme delvis. Kan hende at fsx oppdager at det allerede blir brukt den serial key'n på den serveren.

Jeg og broren min har en del problemer med det på med andre online spill, hvis en av oss lager en LAN-server så kommer ikke den andre inn og får en melding om at den serialen allerede er i bruk på den serveren, dette skjer også hvis vi prøver å joine en internett server, da kommer ikke nr.2 av oss inn på serveren.

Skrevet

Jeg og broren min har en del problemer med det på med andre online spill, hvis en av oss lager en LAN-server så kommer ikke den andre inn og får en melding om at den serialen allerede er i bruk på den serveren, dette skjer også hvis vi prøver å joine en internett server, da kommer ikke nr.2 av oss inn på serveren.

Da bruker dere samme key.Altså samme FSX på begge maskiner. :confused:

Skrevet
Jeg og broren min har en del problemer med det på med andre online spill' date=' hvis en av oss lager en LAN-server så kommer ikke den andre inn og får en melding om at den serialen allerede er i bruk på den serveren, dette skjer også hvis vi prøver å joine en internett server, da kommer ikke nr.2 av oss inn på serveren.

[/quote']

Da bruker dere samme key.Altså samme FSX på begge maskiner. :confused:

Det andre avsnittet som du har sitert omhandler andre online spill enn fsx. Du har helt rett, vi bruker samme serial key, glemte å skrive det. Jeg har ikke testet dette med fsx enda. Som sagt i resten av innlegget du ikke har sitert så har jeg bare installert fsx på maskinen til en kamerat, ikke på broren min sin, og jeg og kameraten har ikke testa å spille online med fsx sammen enda.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...