Geir Saksvold Skrevet 22. juni 2001 Skrevet 22. juni 2001 Har gått til anskaffelse av lufthavn-kart, hvor enkelte VOR-approacher er lagt opp slik at man flyr over flyplassens VOR, og flyr 9 nautiske mil ut fra denne på en kurs som er ca. 160 grader til forskjell fra rullebanens retning, altså den jeg skal lande på. F.eks: Rullebanens retning 348, ut fra flyplassens VOR 147, etter 9 NM-346 mot flyplassens VOR. Da lurer jeg på...kan man ha en så stor bankangle når man skal vende mot denne rullebanen? Max IAS gjennom denne "svingen" skal være 185KT og jeg har prøvd med bl. a. 737, men autopiloten fikser overhodet ikke denne turn'n. Ved å gjøre det manuelt, å press den ytterligere, vil jo flyet komme inn i en stall eller hva? Det blir videre oppgitt at dette er en Cat C-approach hvilket jeg tror er fly som 737. Håper noen skjønner hva jeg mener da! mvh Geir Siter
Anders Presterud Skrevet 22. juni 2001 Skrevet 22. juni 2001 Hei! Hvis du skriver hvilken flyplass og approach det gjelder er det sikkert enklere for folk å hjelpe deg! [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Mvh Anders Siter
john lysebraate Skrevet 22. juni 2001 Skrevet 22. juni 2001 Jeg forstår at du snakker om en vor app. med outbound course på 147 grader og inbound 348 grader. Forutsatt at det ikke er kraftig vind og at du svinger til høyre bør du klare det med litt under 20 grader bank. Siter
Stellan Hilmerby Skrevet 22. juni 2001 Skrevet 22. juni 2001 Tyvärr är det så i FS att svängarna tar för lång tid. Även om planet lutar med 25-30º så svänger det inte tillräckligt räknat i grader/sekund. Svängen är ca 50% för svag och det gör att normala procedurer blir för snäva i FS. Detta är mycket svårt att ändra på, ett otal tips finns på diverse forum, men ingen har hittat rätt. Felet ligger i airfilerna och i MS grundprogrammering. Ett riktigt flygplan svänger dessutom bättre om man tar ut klaff och reducerar farten. I FS minskar ofta lutningen om man gör det samma dvs svängradien blir konstant. Det enda är att hoppas på FS2002, men tyvärr verkar det mest bli grafiska uppdateringar. Har ännu inte sett någon diskussion om prestanda och aerodynamik, vilket vore mycket bättre än all grafisk noja. Min egen DC9 panel svänger något bättre, men på bekostnad av hasigheten i ingången i sväng. A/P lutar omkull lite för snabbt, men det är något man får ta för att få fler grader/sekund. Stellan Siter
john lysebraate Skrevet 22. juni 2001 Skrevet 22. juni 2001 Rate of turn er avhengig av bank angle og speed.Som en guide kan du ved f.eks en speed på 200 knts. bruke en bank angle på 20 grader, ved en speed på 250 kts. en angle på 25 grader o.s.v.Dette ble undervist i forsvaret på 50 tallet og jeg har med hell brukt det også siden. Turn and bank instr. var i alle fall tidligere ikke gode å fly på. Siter
Geir Saksvold Skrevet 22. juni 2001 Forfatter Skrevet 22. juni 2001 Til opplysning er det Ioannis Kapodistrias (Korfu)lufthavn jeg har brukt som eksempel, men jeg tror nok ikke dette er spesielt for denne flyplassen. Jeg tror nok dette meget mulig har noe med hva Stellan sier! Hilsen GS Siter
john lysebraate Skrevet 24. juni 2001 Skrevet 24. juni 2001 Som du selv skriver er dette en ganske så normal V.O.R. app og det er det en app. der turn in starter på 9 nm. og svingen in krever ca. 200 grader. Stellan skriver at sim.fly ikke svinger med korrekt rate of turn og det er vel riktig uten at jeg har merket meg det, I alle fall har jeg forsøkt innflygingen uten problem med msfs, b-737 med speed 190 kts.Kanskje flytter du heading bug til inbound heading før flyet har svingt så langt at mindre enn 180 grader gjenstår? Ikke vet jeg , men forsøk igjen og pass på at flyet ikke reverserer sving retning.Jeg har som sagt forsøkt flere ganger og da med autopilot i heading mode. vgh. John. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.