Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heyhey!

Jeg skriver dette for å få ut litt damp, og samtidig for å få noen synspunkter på saken..

Jeg jobber altså i en butikk, nærmere bestemt RIMI Ulset, i Åsane, utenfor Bergen. Jeg er låseansvarlig på heltid, jobber 5-6 dager i uken. Lønninga er på 112,48 i timen. Jeg har en del utvidet ansvar, og er faktisk, etter butikksjefen, den med mest ansvar. Jeg elsker jobben min mer enn noe annet, prioriterer den alltid framfor alt, deriblant venner og familie. Tilbringer en del av fritiden min der også, er ofte jeg blir igjen 2 timer etter stengetid for å rydde og styre på.

Det jeg skal fram til her, er egentlig hvor mye jobben min betyr for meg...

Så, hvorfor kan ingen ha respekt for dette? Seeste igår så snakket jeg med en veninne som begynte å mase om at hun fikk 17.000 utbetalt i måneden, og syns dette var lite.. Jeg får 13.000, og er strålende fornøyd med det... Men jeg lot nå det passere... Når hun begynner å mase om jeg KUN har tenkt å være hos RIMI, og ikke kan fatte at jeg vil, denne er fin folkens, KASTE VEKK LIVET MITT PÅ Å DRIVE BUTIKK... Da ble jeg ganske irritert...

Hva er det med folk? Går det ikke ann å bare respektere folks meninger og hva de gjør? Man skal selvfølgelig få lov å si at dette syns man er litt dyrgt, du har masse potensial osv men det får nå være grenser?!

Hva mener dere? Bør ikke ens nærmeste venner ha respekt for hva man gjør med livet sitt?

Skrevet

Jo, er enig med deg der!

Har vært borti liknene problem når det kommer til hobbyer, "kaste vekk livet" på ditt og datt. :crazy: Har du funnet noe du liker og trives med, hva er da problemet?

PS!

Må bare spørre. Går du forsatt med en sopp oppå hatten? Og hva var det med en sopp og et gresk bryllup? (hvis du husker Peppes for et par år siden). ;) :grin:

Skrevet

Nei, Geir, Soppen møtte sitt tragiske endelikt for noen år siden når hunden min, Bornemarkens Classi Claver, fant ut at den måtte smakes på ;) Var bare meg som prøvde å lure dere litt mener jeg å huske :)

Skrevet

ææeehhh...112 kroner i timen for såpass mye anvsvar(tar utgangspunkt i det du sier) Rovdrift kaller jeg det....jeg hadde mer enn deg da jeg jobbet på Rimi på videregående....og d var i 1994 som ekstrahjelp.....nei, dette ville ikke jeg akseptert. Flott at du har arbeidsmoral, men lønna står ikke i stil til jobben du utfører.....

Skrevet

Er enig med Vidar og synes lønna var litt lav. Men når det er sagt, er jeg faktisk av den oppfatning at det faktum at man LIKER jobben sin er ofte minst like mye og i enkelte tilfeller MER verdt enn pengene man får. Innenfor visse grenser, såklart.

Det er alltid noen som vil mene noe om hva man gjør til daglig. Jeg fikk for eksempel høre det fra Fatter's at jeg kasta bort livet mitt som supportkonsulent/Nettverksadmin. Såklart, han er jo på et FULLSTENDIG annet eksistensplan enn oss andre samt halvpsykopat, så akkurat hva han sier driter jeg helt og fullt i. Å "kaste bort livet sitt med å drive en butikk" er vel faktisk ikke å kaste bort livet i det hele tatt, men snarere en jobb der man møter nye mennesker hele tida, samt lærer seg å håndtere mennesker i ulike situasjoner på godt og vondt. Hylende unger, foreldre som gir beng i om ungen leker luftvernsirene på speed, folk som oppholder resten av køen med å telle ut en og en mynt (eldre mennesker = morro i kø), personer som stjeler, og folk det rett og slett bare rabler totalt for av ingen verdens grunn. Alle er mennesker man møter når man jobber i butikk.

Helsike, om det er en yrkesgruppe som generelt burde hatt en medalje, så er det nettopp de som jobber i dagligvarebutikkene.

Skrevet

Jeg fikk akkurat samme lefsa servert hos en kjenning. Jeg er taxisjåfør på heltid i Narvik, og stortrives med det. Det er mange jeg kjenner som aldri kunne ha blitt det pga toleranse ovenfor fulle folk osv.

Jeg satt hos denne karen en kveld og så en god film med mat og drikke til selvfølgelig. Da filmen var ferdig, kom vi i prat. Da spurte han meg om jeg ikke kunne tenke meg å få noe ut av livet mitt med en høyere utdannelse. Jeg svarte han at den eneste utdanninga jeg kunne ha tenkt meg å utføre, er å gjennomgå kurs for klasse D, noe jeg også har gjort. "Men du kunne ikke ha tenkt å få noe ut av livet ditt da?" spurte han meg. Jeg svarte at det gjør jeg så absolutt nå. Da fikk jeg til svar: "jaja, noen må jo gjøre det også", og måten han sa det på fikk det til å høres ut som at det er en neandertalerjobb å kjøre drosje/buss!!!

Jeg digger det med kundekontakt, samt det å kunne håndtere dem, tverre kunder og samarbeidsvillige kunder. Det er det som gjør jobben så spennende; du vet aldri hvem du kjører neste gang! Dessuten er det et pluss at jeg er meget glad i å kjøre bil. Kunne jeg tenkt å bytte yrkesgruppe? ALDRI!!!

Stå på, Thomas og gjør det du trives med! Det er ingenting som er bedre enn det! :)

Skrevet

Å jobbe i butikk er både en meget bra jobb og å kaste bort livet sitt, helt avhengi av hva man gjør, hva man vil og hva man ønsker seg. For de som går og suller i en butikk og gjør så lite som mulig og viker unna ansvar, de kaster bort livet sitt. Men de som deg, som gjør en jobb de kan være stolte av og som yter i jobben sin har ikke noe å skamme seg over.Slike som deg når langt og kan fort ende opp som butikk sjef.

I min nærbutikk så er det faktisk en av de unge som nå er har blitt butikksjef, han er ung, dyktig og står på. Vi som bor i området er veldig begeistret for han og han nyter stor respekt fra alle oss faste kunder. Han som egentlig eier butikken har flytta til heimbygda og kunne ha latt sin sønn overta (han gjorde vel det litt i begynnelsen) men det varte ikke lenge. Jeg og alle de andre ante klart på forhånd hvem som ville bli den nye sjefen, for de som yter ekstra og har yrkesstolthet de når langt.

Det høres ut på meg som om du er samme typen, og det er kanskje derfor også at ikke lønna står i helt i forhold til det du gjør, fordi du yter så mye mer enn det som er forventet av deg. Hvis du har en skikkelig sjef så vil det avspeile seg i fremtiden med høyere lønn. For alle som driver butikk vet at det er vanskeligf å få tak i skikkelige ansatte som ikke sluntre unna og *giiisp* stjeler. Muligens tyveri ikke er utbredt i dagligvare, men i andre butikker er det jo de ansatte om står for over halvparten av tyveriene, kanskje det har endret seg nå etter at vi fikk disse bandene fra utlandet. Sorry ble litt OT der.

Skrevet

Butikkjobbar og andre "lavstatus" jobbar er vel dei viktigaste jobbane i samfunnet.

Prøv å steng butikkane og drosjene, og stopp søppelkøyringa.

Då ser ein kor avhengige ein er av dei.

Nei, heldigvis er det nokon som ikkje tenker kun karriere, men som har ein jobb som dei likar og yter god service i :)

Skrevet

Tror ikke jeg ville satt jobben forran familie og kjæreste og sånn. Men ville nok utført den i hht avtale med arbeidsgiver. 112 kr timen var kanskje litt i minste laget høres det ut som. Ellers er det jo veldig fint at du trives på jobb. Det gjør jeg også, og merker det, ved at den ekstra timen etter kl 16 går like lett unna som den første. Eller la oss si den andre. Den første er oppvåkningsfase ;)

Skrevet

jeg er så enig så enig med Knut Arne. Husker før i tiden da man ikke måtte ha papir på at man var kompetent til og jobbe med ditt og datt. Og den tiden da Norske folk kunne få hyre på Norske skip, men nå må man være chief eller capt for og jobbe på skipa, ellers må man være fra philipinene. er så forb...a irritert på at det er en masse Arbeidsledige som går rundt og kan både ditt og datt, men må ha papir på at man kan det. Jeg søkte en gang jobb på et renholds byrå bare for og prøve, men hvem fikk jobben jo en polakk ARGH. det går rett nedenom og hjem med dette landet.

Skrevet
Muligens tyveri ikke er utbredt i dagligvare' date=' men i andre butikker er det jo de ansatte om står for over halvparten av tyveriene[/quote']

Har selv jobbet som både ass. butikksjef og daglig leder i en av de største kjedene, og innenfor detaljhandel/dagligvarer er det desverre SVÆRT mange ansatte som underslår/nasker osv. Spesiellt i storbyene, er dette desverre et kjempeproblem - mye fordi butikkyrket er ekstra "lavstatus" i de større byene enn på mindre steder.

Skrevet
Muligens tyveri ikke er utbredt i dagligvare' date=' men i andre butikker er det jo de ansatte om står for over halvparten av tyveriene[/quote']

Har selv jobbet som både ass. butikksjef og daglig leder i en av de største kjedene, og innenfor detaljhandel/dagligvarer er det desverre SVÆRT mange ansatte som underslår/nasker osv. Spesiellt i storbyene, er dette desverre et kjempeproblem - mye fordi butikkyrket er ekstra "lavstatus" i de større byene enn på mindre steder.

Dette henger nok også sammen med det urimelige lave lønnsnivået i denne yrkesgeuppen.

Er litt interessant å se at eierene til de store matkjedene er milliardærer mens de ansatte knapt har råd til å kjøpe mat. Burde kanskje være en tankevekker for næringslivet.

Skrevet
Jeg fikk akkurat samme lefsa servert hos en kjenning. Jeg er taxisjåfør på heltid i Narvik' date=' og stortrives med det. Det er mange jeg kjenner som aldri kunne ha blitt det pga toleranse ovenfor fulle folk osv.

Jeg satt hos denne karen en kveld og så en god film med mat og drikke til selvfølgelig. Da filmen var ferdig, kom vi i prat. Da spurte han meg om jeg ikke kunne tenke meg å få noe ut av livet mitt med en høyere utdannelse. Jeg svarte han at den eneste utdanninga jeg kunne ha tenkt meg å utføre, er å gjennomgå kurs for klasse D, noe jeg også har gjort. "Men du kunne ikke ha tenkt å få noe ut av livet ditt da?" spurte han meg. Jeg svarte at det gjør jeg så absolutt nå. Da fikk jeg til svar: "jaja, noen må jo gjøre det også", og måten han sa det på fikk det til å høres ut som at det er en neandertalerjobb å kjøre drosje/buss!!!

Jeg digger det med kundekontakt, samt det å kunne håndtere dem, tverre kunder og samarbeidsvillige kunder. Det er det som gjør jobben så spennende; du vet aldri hvem du kjører neste gang! Dessuten er det et pluss at jeg er meget glad i å kjøre bil. Kunne jeg tenkt å bytte yrkesgruppe? ALDRI!!![/quote']

Det er tydeligvis veldig mange der ute som ikke har forstått hvor godt man faktisk kan tjene på å kjøre taxi, ihvertfall hvis man driver for seg selv. Faren min driver et lite taxifirma, og for å si det sånn; jeg hadde tjent mye mer om jeg hadde kjøpt meg en bil og begynnt å kjøre taxi på heltid enn det jeg kommer til å gjøre når jeg er ferdig med bachelorgraden min i informatikk neste år (hvis man skal gå utifra hva som er normal lønn for en nyutdannet "itmann"). Men jeg er helt enig i at det er viktig å ha en jobb man kan trives med, og derfor kommer jeg aldri til å kjøre taxi på heltid, da jeg syns det er alltfor stressende og slitsomt.

Skrevet

Det blir så utrolig dumt å tenke at "den og den" jobben er lavstatus osv. Ville ikke vært advokat f.eks. Tror ikke jeg hadde trivdes selv om lønna er skyhøy. Som lege, kanskje, men har egentlig ikke peiling på hva det går ut på. Untatt at de sitter i hvit frakk skrevs over deg på en rund liten trillestol og kiker deg i øret og halsen og ber deg si; aaaa =) Har sikkert flere arbeidsoppgaver enn det til og med også for alt det jeg vet. Der er jo også lønna høy, men arbeidsmengden også nokså høy har jeg hørt.

Ville kanskje vært snekker jeg. Det er en ting jeg faktisk har lyst til å bli. Har ikke peiling på åssen "statusen" er der og hvordan de blir ansett. Man kunne pussa opp huset til seg selv og vennene sine for en utrolig billig penge (kun material) i alle fall. Synes det virker morsomt med husoppussing / ombygging osv.

Flyger: Ja, faktisk. Det har jeg glemt. Jeg ville vært flyger hvis jeg kunne. Helst på jet. Fordi det virker veldig teknisk og kult. Liker tekniske ting. Flyger er egentlig avanserte bussjåfører så jeg synes virkelig bussjåfører faktisk burde få et realt lønnshopp og statushopp. 99% av bussjåførene jeg har prata med virker veldig oppegående og orienterte. Langt mer enn meg selv vil jeg si..:)

Skrevet

Synes du skal være stolt av jobben din jeg, du har noe som ikke alle har, ansvarsfølelse for jobben din, og med det kan du komme langt. Alle yrker må bemannes for at hjulene skal gå rundt i samfunnet, noen liker det og noen liker datt, men alle er i og for seg viktige.

Skrevet
ææeehhh...112 kroner i timen for såpass mye anvsvar(tar utgangspunkt i det du sier) Rovdrift kaller jeg det....jeg hadde mer enn deg da jeg jobbet på Rimi på videregående....og d var i 1994 som ekstrahjelp.....nei' date=' dette ville ikke jeg akseptert. Flott at du har arbeidsmoral, men lønna står ikke i stil til jobben du utfører..... [/quote']

Etter ett bestemt klokkeslett får du gjerne bedre betalt for ubekvemt arbeidstid også. Samboeren min har tilsvarende jobb på Rema, lønn og ansvar som deg, og jeg vet hun tjener opp i mot 180 pr. på bestemte tidspunkt og dager.

Synes absolutt ikke det er noe galt i å jobbe på Rema. Jeg jobber selv hos Spaceworld, er fast ansatt og jobber fulltid hver dag. Lønnen min ligger på 120. Jeg bryr meg ikke så mye om hva andre synes om akkurat det. Jeg stortrives i jobben min i spill- og filmjungelen, men vet også med meg selv at dette ikke er noe jeg skal gjøre resten av livet. Dette er bare et springbrett og tidsfordriv for min del, da jeg skal studere eiendomsmegling ved Bi til høsten. Så, det spiller ingen rolle hva du driver med, så lenge du trives med det. Enkelt og greit.

Skrevet

Jeg har akkurat tatt steget inn i arbeidslivet, og har stort sett det samme ansvaret som trådstarter på en kiosk. De første dagene følte jeg at jeg virkelig dreiv med noe meningsløst og uviktig, men de siste ukene har det virkelig demra for meg at det jeg gjør faktisk er veldig viktig for ganske mange, og at det faktisk finnes mennesker som bygger opp hverdagsrutinene sine rundt det daglige besøket på kiosken, der de kjøper tobakk, tipping eller blader.

Det at jeg allerede har 120 i timen pluss et latterlig høyt helgetillegg og enormt hyggelige sjefer og kolleger er jo bare en bonus på toppen av det hele.

Så ikke kom og fortell meg at jeg er en taper som jobber på kiosk! Jeg tjener bedre enn folk på min alder som gjør ting som blir sett på som mye mer "ordentlige" jobber, og jeg trives kanongodt.

Skrevet

Hallo igjen godt folk! Skriver dette faktisk i lunsjen min, på jobben!

Har lest alt som er skrevet her i tråden og er veldig enig med så godt som alt :) Jeg mener det at dersom man trives, og erfornøyd med arbeidsmiljø og lønn, så bør man gi f*** i hva folk syns, selv om det er ganske surt å høre slikt fra sine nærmeste venner.. Hun er forøvrig redd for å snakke med meg nå virker det som, tror hun skjønner at hun sa noe galt...

Det er har vært litt fokus på lønn i tråden ser jeg... Lønn er vel det aller siste jeg tenker på når jeg er på jobb. Jeg nektet faktisk å ta imot lønn for 5 timers arbeids idag, for noe jeg gjorde sist uke som en tjeneste for sjefen min, ikke for pengene... UB-tillegg har jeg, dette kommer på 21,- etter klokka 16, 42,- etter klokka 20. I helgene er det 42,- etter 16, 84 etter 18. Sånn ca hvertfall... Siste uke og denne er det bare meg og sjefen min av ansvarshavende på jobb, så derfor jobber jeg KUN senvakter disse to ukene (etter eget ønske). Når man legger til UB og regner ut gjennomsnittet av hva jeg har i timen disse to ukene, kommer det nesten på 130,- i timen.. DET er jeg VELDIG fornøyd med :)

Skrevet

Veldig flott, jeg sluttet i Nordsjøen hvor jeg tjente godt med penger og jobber nå som avd.leder i Elkjøp.

Selv om lønnen ikke kan måles, så trives jeg bedre der må jeg innrømme. Ser ikke noe negativt med å jobbe i butikk, men skulle likt å høre synpunktene til de som faktisk ikke gjør det.

Husk butikk og selger yrket er ikke for alle..

Uansett rang i samfunnet må alle sammen på dass å gjøre samme dritt jobben. Eneste forskjellen er om du driter på porselen eller gull. Du er like lettet når jobben er gjort..

:)

Skrevet

Jeg jobber frilans, og gjør sjelden jobber for mindre enn 2500,-/dag...! Fint og flott forsåvidt, men usikkerheten om hvor mange jobber jeg får halt inn pr måned kan være litt vrang innimellom den og.. På gode månender med feks 20 jobber så lever man jo et godt liv, men andre måneder sitter man kanskje igjen med en stusselig jobb i uka - og da er det ikke like fett!

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...