Skrevet 12. juli 2007 17 år Hei. Vi satt her og diskuterte med noen kamerater hvor mye koster det å fly A320 og B737, og hvor mye fortjeneste per nm og per pax et selskap har. Vi ble aldri enige om ting så derfor spør jeg. 1. Hva er priser per liter JetA? Sånn i gjennomsniten: 2. Hvor mye bruker en A320 og en B737 per nm per pax? 3. Hvor mye fuel bruker en A320 og en B737 per nm per pax? 4. Hvis selskaper som easyjet, norwegian, sas osv. flyr, flyr de også noe cargo som de tjener penger på i såfall er det mye det er snakk om? 5. Alt dette over er rene verdier, men er det noen gjenomsitlig verdier på: 5a. Fortjeneste per nm per pax når selskapet bruker A320 og B737? 5b. Kostnader per nm per pax når selskapet bruker A320 og B737? Takk:)
Skrevet 13. juli 2007 17 år Kanskje denne skulle hvert i 'Pilotene svarer' forumet. 1. Kan tenke meg at JetA fuel er ganske dyrt. Spm fra meg og, hvor mye fuel bruker en Cessna C182 Skylane i forhold til en vanlig person bil?
Skrevet 13. juli 2007 17 år 4. Hvis selskaper som easyjet, Norwegian, sas osv. flyr, flyr de også noe cargo som de tjener penger på i såfall er det mye det er snakk om? Kommer helt ann på hvilket fly det er snakk om, men ja mange selskaper tar med små cargo i belly på rutene sine. SAS f.eks. som også eier SAS Cargo, sender all den lasten som får plass i belly på flyene sine, mens det da som er for stort, eller som er lastet på PMCer (eller lignende) som ikke får plass i de fleste pax fly, blir da sendt med truck. Hvor mye det er snakk om og hvor mye de tjener på det er veldig forskjellig, så det er ikke lett å gi deg noe generelt svar på hvor mye de tjener.
Skrevet 13. juli 2007 17 år 1. Det er enorme variasjoner i hva flyselskaper betaler for fuel. Kommer an på størrrelsen og hvor i verden du befinner deg. Tror f.eks BAW på Heathrow betaler kun 1-2 kr/liter. De bruker jo enorme mengeder der. Små selskaper må betale mye mer. 2.3. B737/A320 fly bruker rundt 0,5-0,6 liter/10km/passager i gjennomsnitt. Litt avhengig av hvor lang flyvningen er etc. Nye moderne fly som B777/787 kan komme helt ned i 0,3 liter pr mil pr passager. Hvis man sammenlikner med å kjøre bil, må man også huske på at fly flyr stort sett i en RETT linje og dermed blir avstanden kortere enn med bil. MVH M
Skrevet 13. juli 2007 17 år Men hvordan er forholdet mellom bil og småfly når det gjelder hvor mye fuel de forbrenner? Forbrenner småfly mer eller mindre?
Skrevet 13. juli 2007 17 år På Cruise bruker en C-172P ca. 25 liter i timen (100 LL fuel). Da flyr man ca. 180 km/t. En bil kan jo variere mye, akkurat som fly kan variere mye, men om man går ut ifra en vanlig 1,6 liter bensin bruker den kanskje 0,6 liter på mila. Kjører man på E-18 ligger man kanskje i 80 km/t, altså 8 mil på en time. Det er ca. 5 liter i timen.
Skrevet 14. juli 2007 17 år Forfatter Er en del avsporing her. Bare noen få som svarte på det jeg sporte om, resten er bare svada!
Skrevet 14. juli 2007 17 år Synes vel egentlig du har fått noen gode svar her, men det er en uting at folk stiller andre spørsmål i andre folks tråder. :whistle:
Skrevet 14. juli 2007 17 år Forfatter Hehe, var bare en liten komentar fra min side som skulle ikke virke støtende. :blush:
Skrevet 14. juli 2007 17 år Flyet jeg benytter er en c-150, bruker ca 18 l/t og har da ca 170 km/t. På en tur fra Hokksund til Narvik, har jeg ca 7 timers flyging. Blir da 130 liter på denne turen. Med bil er det ca 160 mil. Bilen bruker blyfri, 0,8 pr. mil. Bruker rundt 22 timer på denne turen. 100 LL betaler jeg ca 11 kr/l for, litt mindre enn gjennomsnitt bilbensin.... I tillegg må jeg ha minst 1 mellomlanding for refuel, startavgift fra 100.- og opp til 200 kroner..... Men selvsagt mye mer moromt å fly da...
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.