Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fløy med Eurocypria her for noen uker siden, flightnr: ECA989, callsign: Eurocypria 989.

Skrevet

Bare så det er sagt, du det behøver det ikke engang være noen sammenheng mellom rutenr. og callsign. Man bruker også bokstaver og tall i kombinasjon som ikke har noe med rutenr. å gjøre. I Norge er det ikke noe stort problem, men lenger nede i Europa er det vanlig å gjøre det slik. F.eks. kan rutenr. være 577, mens callsign er 1GP.

Skrevet

Jeg vet faktisk ikke. Mulig callsign deles ut av Eurocontrol slik at man i større grad skal unngå misforståelser på radioen. Det er ofte nok at det blir litt rot når det er to forholdsvis like på frekvensen. Ang. rutenr. så har selskapenen forskjellig måter å gjøre det på. Hos oss er alle 9XX innlandruter, 14XX er normalt teknisk eller ferryflight osv.

Skrevet

Vet ikke om du bare kommer med en tilleggsopplysning sånn generelt eller om du reffererer til mitt innlegg. Jeg snakker i vertfall ikke om CNO079 eller CNO709 da dette var en Real Life experience og jeg ikke akkurat flyr for CNO enda ;)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...