Skrevet 7. juli 2007 17 år Ikke vet jeg, men Madrid Barajas har i hvertfall noen lange baner. 18R/36L er vel 4350m som ikke er så dårlig. Laget for hot and high
Skrevet 7. juli 2007 17 år Hvilke flyplasser i europa har de lengste rullebanene ?? Etter det jeg vet skal det være Istres - Le Tube (LFMI) i sør-Frankrike, en militær flyplass der Airbus gjerne gjennomfører mange av flighttestene, og brukes i tilfelle romfergen må ta en TAL (Trans-Atlantic Abort Landing, dvs avbryte før den når orbit.) TODA for RWY 33 på Istres er 4958 meter, bør være nok for de fleste. I tillegg har en Zaragoza AB i Spania, der den lengste rullebanen er på ca 4300meter, og denne brukes også i tilfelle romfergen må ta en TAL.
Skrevet 7. juli 2007 17 år Etter det jeg vet skal det være Istres - Le Tube (LFMI) i sør-Frankrike' date='[/quote']Korreksjon av meg selv! Vestre Russland er jo en del av Europa, og dermed blir Ulyanovsk - Vostochny International airport den lengste, med en rullebane på 5100x105 meter! Det bør i det minste være nok for de fleste...
Skrevet 7. juli 2007 17 år Kan jo slenge på enda et spørsmål da; hvor lang/hvor er den lengste rullebanen i VERDEN da?
Skrevet 7. juli 2007 17 år Ser ut som om det er en del forskjellige data på Istres. Kann også finne info som tilsier at flere rullebaner i Frankrike er lenger enn Istres, inklusive CDG. Siden du sier TODA er det vel også mulig at endel av den oppgitte lengden er clearway og ikke selve banen.
Skrevet 7. juli 2007 17 år http://thelongestlistofthelongeststuffatthelongestdomainnameatlonglast.com/long279.html Sjekk domenet :crazy:
Skrevet 7. juli 2007 17 år Kan jo slenge på enda et spørsmål da; hvor lang/hvor er den lengste rullebanen i VERDEN da? Det spørs hva du definerer som rullebane, om de er paved, altså har et solid banedekke, eller om en uttørket innsjø også kan regnes med;)
Skrevet 7. juli 2007 17 år Korreksjon av meg selv! Jisses, atter en korreksjon :crazy: Flyplassen Ramenskoye utenfor Moskva, som tilhører Gromov Flight Research Institute, har en betongrullebane på 5403 meter.
Skrevet 7. juli 2007 17 år Muroc Army Air Field has many long runways, the longest of which, KEDW, is the world's longest runway stretching a runaway 7.5 miles or 12.1 kilometers in length. Fra den siden jeg linka til i sta.
Skrevet 7. juli 2007 17 år Muroc Army Air Field has many long runways' date=' the longest of which, KEDW, is the world's longest runway stretching a runaway 7.5 miles or 12.1 kilometers in length. [/quote'] Fra den siden jeg linka til i sta. Er verdt å merke seg at ikke alle av disse 12.1 km er med fast banedekke (asfalt, betong,) mesteparten av denne rullebanen går på en uttørket innsjø. Og posten min over gjaldt den lengste i Europa
Skrevet 7. juli 2007 17 år Enn i Norge? Bodø kanskje??? Med den siste utvidelsen skal rullebanen i Bodø være lengst ja.
Skrevet 7. juli 2007 17 år Hvis Area 51 finnes da :whistle: Groom Lake er vel en inntørka innsjø det og, så det skal ikke være noe problem å lage lange rullebaner.
Skrevet 7. juli 2007 17 år Hva med Area 51' date=' er ikke den banen ganske lang? [/quote']Den totale lengden på den opprinnelige rullebanen er litt over syv km om jeg ikke husker helt feil, og deler av dette går på den uttørkete Groom Lake. Men denne rullebanen er ikke i bruk, den som er i bruk er litt over tre km lang. Hvis Area 51 finnes da :whistle: Groom Lake AFB finnes så absolutt Her: http://maps.google.com/
Skrevet 7. juli 2007 17 år Hvor lang er Bodø sin nå' date=' med militær-utvidelsen? [/quote']TODA på RWY 25 er 4191, hentet fra EN_AD_2_ENBO_2-1_en.pdf
Skrevet 7. juli 2007 17 år Nå er det vel aldri sagt offisielt at den finnes da Velg kart i stede for satelitt, og du vil se et grått hull
Skrevet 7. juli 2007 17 år Hvor lang er Bodø sin nå' date=' med militær-utvidelsen? [/quote']TODA på RWY 25 er 4191, hentet fra EN_AD_2_ENBO_2-1_en.pdf Utifra det du referer til er banen 2794m, at TODA er 4191 i retning 25 er uinteressant for selve banelengden.
Skrevet 7. juli 2007 17 år Jeg regner med TODA står for Take-Off Distance Available? Hvis ikke jeg tar skammelig feil... 4191 meter er jo heftig! Trodde ikke den var såpass lang.
Skrevet 7. juli 2007 17 år Det er korrekt, men det vil ikke si at banen er 4191m. I TODA kan du ha inkludert f.eks. clearway som kun behøver å være et hinderfritt område. Burde ikke være så vanskelig å få til på 25 i Bodø...
Skrevet 7. juli 2007 17 år Nå er det vel aldri sagt offisielt at den finnes da Jo. Ekspresident Bill Clinton underskrev på et dokument hvor USA vedgikk at Area 51, som basen kalles), eksisterer.
Skrevet 8. juli 2007 17 år Utifra det du referer til er banen 2794m' date=' at TODA er 4191 i retning 25 er uinteressant for selve banelengden. [/quote'] Det du påpeker er jo selvsagt korrekt, jeg brukte TODA dette da er den totale lengden på paved surface
Skrevet 8. juli 2007 17 år Det du påpeker er jo selvsagt korrekt' date=' jeg brukte TODA dette da er den totale lengden på paved surface [/quote'] Nei, TODA er ikke total lengde på paved surface. TODA på Bodø inkluderer høyst sannsynlig en lengre strekning med bla. vann noe som ikke jeg er interessert i å rulle på. Er jo mulig som div. bushpiloter har vist, men med et større fly ville det vært noe nytt :grin:
Skrevet 8. juli 2007 17 år Banen i Bodø var litt over 3000m husker ikke nøyaktig. Men jeg er ganske sikker på at de utvidet med 600m+300m overrun og da er jo ikke 4191 paved surface mye galt. Tror nok Michael har rett om lengden.
Skrevet 8. juli 2007 17 år Tror ikke det, nei. Dimensjonene for Bodø er 2794m + 900 meter, og den forlengelsen er kun ment for mil trafikk. "Declared distances" er regnet ut etter egne kriterier, f.eks er TODA for 25 4191m, men "bare" 3063m for 07. Ref: AIP AD ENBO Textpages. Mvh,
Skrevet 8. juli 2007 17 år Det er jo ikke værre enn at dere går inn på AIP AD Textpages for hver flyplass i Norge. Der finnes alt av info som er av interesse. http://80.203.214.34/norway_aip/150307/AIP/AD/ENBO/EN_AD_2_ENBO_en.pdf Edit: slått med 2 minutter...
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.