Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Jada folkens. Legger ut enda en liten kjedelig test av et objektiv jeg har hatt en stund nå. Er på ferie og det er begrenset for hva jeg orker å gjøre med disse testene, men slenger i hvertfall ut noen bilder tatt med objektivet og et par andre småsaker.

Litt info om objektivet:

Navn: Canon EF 24-70mm F/2.8 L USM

Pris: Ca 11 000kr

Vekt: Ca 1kg med hood

Dimensjoner: Alt for stor, vekker mye oppsikt. Ca størrelse som 70-200/F2.8 uten hood.

Et lite bilde av objektivet sammen med to andre objektiver fra en tidligere test:

50-2470-1855.jpg

Skarpheten til objektivet har jeg lite å utsette på. På et 400D knuser den stort sett alt av konkurrerende optikk i samme klasse og selv på mitt 5D er deb skarp fra største blender på alle brennviddene objektivet tilbyr. Vignettering er absolutt et minimalt problem synes jeg. Det lille som er av vignettering forsvinner så fort jeg åpner Camera Raw eller annen RAW-software. Her en liten sammenligning på F/2.8 og F/8.0:

F/2.8

_MG_0807.jpg

F/8.0

_MG_0809.jpg

Skarpheten er det ingenting å utsette på. Har tatt et par kjappe utsnitt som tilsvarer omtrent 10% av bildefilen og har ikke skarpet opp bildet.

F/2.8

_MG_0807_crop.jpg

F/8.0

_MG_0809_crop.jpg

Bokeh er svært behagelig på på alle brennviddene. Stor sirkulær F/2.8 blenderåpning sørger for helt nydelige bakgrunner ute av fokus og smått opphissende tendenser blant oss "fotofreaker". Her er et eksempel på 35mm og F/2.8 med fokusavstand på ca 70cm.

_MG_0735.jpg

Til slutt noen bilder tatt med objektivet:

_MG_0728.jpg

_MG_0769.jpg

_MG_1363.jpg

_MG_1368.jpg

_MG_1457.jpg

_MG_1465.jpg

Rune

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …