KJ Skrevet 2. juli 2007 Skrevet 2. juli 2007 Da har jeg flytta abonnement på alt jeg hadde hos Telenor over til en annen leverandør. Noen flere som har gjort det. Siter
Karl R Pettersen Skrevet 2. juli 2007 Skrevet 2. juli 2007 For lenge siden. Har vel aldri hatt noe internett hos dem, og har likegodt fjerna fasttelefonen også. Innimellom dukker det opp diskusjoner som går på om de er monopolister, gir bra service, priser osv. Alltid for og imot, men kommer sjelden opp alle fadeser de faktisk har gjort. Telenor = norsk versjon av Sony! Siter
Rolf Arne Beck Skrevet 2. juli 2007 Skrevet 2. juli 2007 Mobil, fast telefon, internett??? Har Telenor mobil, men har ikke følt noen stor trangt til å bytte til noen andre... Siter
KJ Skrevet 2. juli 2007 Forfatter Skrevet 2. juli 2007 Jeg kjenner Telenor veldig godt, har jobbet som Bedriftskonsulent der i flere år. Drev stort sett med telefoni og pc. Hadde mange store kunder som Helse Sør, Statens Vegvesen osv... Jobber ikke der nå mer, takk for det. Men grunnen til at jeg flytter vekk fra Telenor er jo relatert til den saken om NIX og internett. Ikke minst det at de vil stenge ute internettsider som ikke betaler en vis sum penger. RAN spør du meg. Siter
AMO Skrevet 2. juli 2007 Skrevet 2. juli 2007 Men har du satt deg godt nok inn i saken, Knut? Hvis ikke Telenor tar betalt av de forskjellige nettsideleverandørene som Aftenposten f.eks., så er det jeg og du som må betale. Grunnen til at Telenor gikk ut av NIX-forhandlingene er at blant annet NRK har demonstrert problemet med å streame video i HD-kvalitet over nettet, nemlig at det ikke er kapasitet nok i nettet om det er flere og flere som begynner å benytte denne standarden. Det koster å kunne levere så mye nettkapasitet, og Telenor skal jo ikke ta prisen for at andre skal kunne streame HD-video. Da må de som vil streame HD-video betale ekstra for at de skal kunne få bruke mer av nettet, ellers må jeg og du betale for det. Sånn kommer det til å bli også, og så lenge video-leverandørene ikke betaler, så vil de ikke få streame HD-kvalitet over nettet avhengig av hvilken leverandør det er snakk om. Det er ikke snakk om å tjene mer penger, det er snakk om å ikke tape masse penger for at andre skal få melke av Telenors jur. Dette er ikke for å forsvare Telenor, for all del! Men jeg trodde også saken var slik du fremstiller den, men etter å ha satt meg inn i det i sinne over Telenor, fant jeg ut at saken er en helt annen. Siter
KJ Skrevet 2. juli 2007 Forfatter Skrevet 2. juli 2007 Største problemet med for liten kapasitet er vel heller de som driver med fildeling 24/7. Står å går hele dagen mens de er på jobb/skole. Med andre ord bruker all båndbredde. Så hvis flere i nabolaget gjør det, blir det jo bare ræva. Er nok flere en du vil tru. Og betaler de for 20mb eller mer, ja da kneler nettet ofte. Kobbernettet er utgått. Derfor skal Skagerak Energi i sammarbeid med Lyse, legge fiber i Tønsberg. Begynner først på Vear rett utenfor sentrum. Da kan dem sitte der med det helvetes kobbernettet sitt(som de tok over gratis av det norske folk/stat). Så hvis NRK vil begynne å streame i HD blir det lite i forhold. Dessuten tror jeg det må fiber til for å streame i HD. Er jo problemer allerede i dag med 890k hastighet, som er vanlig på NRK Nett-Tv. Siter
Andrew Thomsen Skrevet 2. juli 2007 Skrevet 2. juli 2007 I tillegg til å alltid ha vært arrogante, er Telenor i dag en gigant man burde stille spørsmål ved. De eier jo Canal Digital. Som selger en HDTV pakke der man må kjøpe all abonnemangene...for deretter å motta verdens mest patetiske HD tuner, som viser 5 HD kanaler greitt, mens vanlige digitalkanaler forfaller sterkt i kvalitet i forhold til STC-7000 jeg hadde før...samtidig som man mister EPG og en effektiv text TV. Plus at HD innholdet er svakt og sender ikke mer enn de selv har lyst til. Mange tider på døgnet er HD kanalen bare bullshit og reklame. Ren piratvirksomhet...og myndighetene i denne sammenheng må jo være kjøpt i nærmeste butikk for en billig penge. Og de som tror på Telenor sine argumenter er mildest talt naive. Siter
AMO Skrevet 2. juli 2007 Skrevet 2. juli 2007 Jeg er ikke naiv i denne saken, hvis det var meg du tenkte på? Isåfall, jeg fremlegger ikke argumentene til Telenor, jeg fremlegger sannheten slik den er. Dette kommer ikke fra Telenor. Det er sånn saken er. Hvis dere ikke tror det, så værsågod, kom med masse anklager som ikke stemmer overens med sakens virkelighet, men se gjerne på saken ellers, den er rimelig klar. Enten må nettleverandørene(les: VG, Aftenposten og alle andre slike) eller vi(kundene) betale for høyere nettstandard, ellers må man ty til siste mulighet som er å ikke ta i bruk HD eller Blu-ray på norske nettsider. Siter
Bjørn Erik Stensby Skrevet 3. juli 2007 Skrevet 3. juli 2007 Det er ikke Telenor som eier og driver NIX. Det blir drevet av universitetet i Oslo på non-profittbasis. Hvorfor skal Telenor begynne å bestemme hvem som får lov å benytte aksesspunktet som holder hele nettet sammen i Norge? Telenor er selv en stor innholdstjenesteyter, så det de argumenterer med holder ikke mål. Siter
AMO Skrevet 3. juli 2007 Skrevet 3. juli 2007 Telenor bestemmer ikke hvem som får lov å benytte hele aksesspunktet som holder nettet sammen i Norge. Telenor bestemmer hvor mye av sin nettkapasitet kundene deres får bruke. Og når kundene begynner å laste ned så mye informasjon som kreves for å se HD-video over stream fra andre innholdsleverandører at hele nettverket deres begynner å ta kvelden for godt, så er det jo en selvfølge at noe gjøres? Enten må kapasiteten økes, eller så må HD-streamer utelukkes for kundene, og hva tror du Telenor gjør? Jo, de sier det som det er, enten må innholdsleverandørene betale for økt kapasitet, ellers så må de stenges ute fra nettverket til Telenor. Å la bredbåndskundene betale mye mer i måneden for at noen av de skal få streame HD-video kommer ikke til å bli aktuelt, så da må noen andre betale. Telenor betaler ikke for at andre innholdsleverandører skal få bruke ekstremt mye av deres nett på å sende ut video til allmennheten. Og så lenge ingen rokker på seg og betaler, så vil nettet ha mye mer nedetid så lenge innholdsleverandørene får streame HD-video over Telenors nett, og andres nett forøvrig. Sakens kjerne er at nettets kapasitet må økes, og at noen må betale for det. Telenor betaler ikke for det, det er ikke de som streamer HD-video over nett. Med andre ord må noen andre betale, og når de ikke betaler, så må det settes begrensninger, ellers vil ikke Telenors bredbåndskunder ha noe bredbånd til slutt fordi det bare vil ligge nede kvalt av alt for mye trafikk. Dette er ikke argumenter Telenor bruker for å tjene mer penger, dette er sakens realitet, det er sånn det er i dag. Vent og se til de andre nettleverandørene som fortsatt er med i NIX-avtalen begynner å merke at HD-video blir mer utbredt enn dagens formater og de ikke har gjort noe med sin kapasitet, de kommer til å gå på en smell som vil koste mye mer enn for Telenor som faktisk er føre var. Jeg skjønner Telenor, jeg liker ikke det jeg leser, og jeg liker ikke Telenor, men man må innse realiteten. Kapasitet koster noe helt hinsides om den skal kunne takle HD-video over stream, og det vil nettleverandørene få merke nå om de fortsatt er med i NIX-avtalen. Siter
Jan Halsteinrud Brende Skrevet 3. juli 2007 Skrevet 3. juli 2007 Hehe...så Telenor hakke nok pæææng? :whistle: Jaja, da kan dem i alle fall for min del se langt og lenge etter å få mer når det nå kjøres kampanjer mot selskapet. Nettets kapasitet kan sikkert sponses på andre måter. Det er ei heller et spørsmål om å finne nye løsninger, enn nå nærmest presse ut kroner og øre av kunder (noe Telenor sikkert er norgesmester på..ehe). Er bare så vidt jeg tror på at Telenor ikke har råd til å øke kapasiteten, når dem går utenfor norges grenser med alle slags nye tjenester for polakker å hva det nå enn måtte være...og sikkert tjener et søkk med penger på det. Siter
Bjørn Erik Stensby Skrevet 3. juli 2007 Skrevet 3. juli 2007 Telenor sender selv HD-video via nettet. Anytime. Her er link, så kan du lese selv Aleksander. http://www.online.no/underholdning/20070615-hdfilm.html Siter
AMO Skrevet 3. juli 2007 Skrevet 3. juli 2007 Ja, jeg tviler ikke på det du sier, Bjørn. Men Telenor eier jo sitt eget nett og sin kapasitet, de kan jo gjøre det fordi det tjener deres eget selskap. Når det er noen andre derimot, blir det jo som å gi bort penger, hvis du skjønner hva jeg mener? Du kan slakte Telenor så mye du vil, det gjør meg ingenting, men prøv å se saken objektivt, ikke subjektivt mot Telenor. De har ikke gjort noe galt, de vil bare ikke gjøre dårlige forretninger samtidig som de kjemper for et prinsipp. At folk gjør så mye opprør som de gjør, viser jo bare at folk flest har et VG-perspektiv på saken, med andre ord har de ikke fått informasjon om slik saken er, bare slik VG greier å dramatisere den. Siter
Bjørn Erik Stensby Skrevet 3. juli 2007 Skrevet 3. juli 2007 Jeg har ikke lest et eneste ord om denne saken i VG. Det at Telenor også sender HD, bidrar jo også til tregere linjer som du fremstiller det. Det som irriterer meg, er at Telenor prøver å få kontroll over alt sammen. Alle internettleverandører som ikke har sitt eget nett, må jo betale Telenor for bruk av deres linjer og sentraler. Da mener jeg også at kundene til andre internettleverandører må få sende hva de vil på nett, men det er her Telenor vil ha betalt for dette. Det mener jeg blir galt. Telenor skal vel ikke ha betalt 2 ganger for en tjeneste? Jeg har selv Telenor, og har ikke tenkt å bytte enda. Må se an sakens utvikling. Men hvis jeg begynner å få problemer med å komme inn på sider jeg har vært på før, så vil jeg vurdere å bytte. Jeg slakter ikke Telenor på noen måte, men jeg synes de bør være mere ydmyke og samarbeide til det beste for internett. De har litt for stor makt etter min mening. Dette her kan diskuteres i det vide og brede, uten at vi blir enige. Siter
AMO Skrevet 3. juli 2007 Skrevet 3. juli 2007 Jeg sa ikke at du hadde lest om dette i VG Men jeg er enig, kunder av andre leverandører som leier nettkapasitet av Telenor skal ikke behøve å lide for at Telenor ikke vil tape penger. Jeg er helt enig, absolutt Men jeg vet ikke hvordan det blir sånn sett, det kan jo hende Telenor tar forbehold om det. Jeg tviler, men man kan jo aldri vite! Siter
KJ Skrevet 3. juli 2007 Forfatter Skrevet 3. juli 2007 Det blir ikke bedre kapasitet i nettet om noen betaler for å bruke mye båndbredde. Eneste forskjellen på før og nå er at Telenor tar betalt for visse tjenester. Siter
AMO Skrevet 3. juli 2007 Skrevet 3. juli 2007 De krever jo betaling for å få oppgradert kapasiteten og vedlikeholdt den. 70% av selskapers kostnader går til vedlikehold av IT-systemer, også hos Telenor. Dette koster, og det er derfor Telenor vil ha betaling. De vil ikke betale det selv ut av egen lomme. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.