Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Satt og surfet litt på dagbladet.no i stad, og kom over denne artikkelen, om norske Kristian Olai Gundersen som sitter i kø i New York for å kjøpe iPhone når den slippes. I utgangspunktet ser jeg ikke noe galt i å sitte i kø for å være tidlig ute med å få tak i et nytt produkt, men vi snakker her om et produkt med utdatert teknologi, og som han ikke får brukt i Norge, så med andre ord kjøper han seg en (meget) dyr brevvekt...

Jeg syns jeg hører Mac ditt og Mac datt overalt for tida...selvfølgelig i tillegg til de andre produktene til Apple som iPod, iPhone osv., er Apple på god vei til å bli et motefenomen? Jeg kan forstå at folk kjøper Mac pga. programvare osv., men jeg har ikke noe tro på at folk kjøper ting som iPhone på noe som helst annet grunnlag enn Apple-navnet.

Skrevet

Han Kristian Olai er litt merkelig. Han er en kjenning fra mac1.no. Han begynte å sutre når han fikk ny jobb forid han ikke fikk den nyeste Mac Pro, men måtte jobbe på en "Jævlig Treg iMac Core2Duo 2GB RAM".

Det er ikke mange som han... Han er vel litt sånn "Ååååå, Jeg MÅ ha det nyeste, for da kan jeg gå rundt å vise det til alle jeg møter, se jeg har iPhone!"

Skrevet
...men vi snakker her om et produkt med utdatert teknologi' date=' og som han ikke får brukt i Norge, så med andre ord kjøper han seg en (meget) dyr brevvekt...

[/quote']

Så ikke noe blant spesifikasjonene i første øyekast som skulle tilsi at den ikke er kompatibel med mobilnettet her hjemme?

Skrevet

Jeg har finlest infoen om IPhone, og jeg er for å si det utrolig mildt totalt uimponert. Oi, har den touchscreen? Vel, den mangler det meste annet uansett, så jeg tror heller jeg holder meg til HTC'en min. Den kan jeg også synkronisere og ha pushmail på, i tillegg til alt det andre jeg ikke kan ha på Iphone.

Og med tanke på at ryktet på gata er at OS'et på Iphone tar opp ca. 700mb av diskplassen på den.....vel. Bloatware, noen?

Mac har fint design. Det skal de ha. Jeg så en Macbook Pro her i fjor, og reint designmessig så er siklefaktoren høy. Steike bra skjerm har den også. Men, og jeg snakker rent personlig her nå, når OS'et og systemet er TOTALT uegnet til det jeg gjør til daglig, så er det hinsides idiotisk for meg å hive ut mer enn det dobbelte for en Mac som det jeg trenger å betale for en helt ålreit Intel/Windowsmaskin. Som jeg faktisk kan få gjort jobben min på.

Skrevet

Apple's produkter har da vært et lite motefenomen i en del år nå, i form av iPod :)

Men det er tydelig at forbrukerne er nysgjerrige på hva slags andre dingser Apple kan tilby!

Skrevet
Jeg syns jeg hører Mac ditt og Mac datt overalt for tida...selvfølgelig i tillegg til de andre produktene til Apple som iPod' date=' iPhone osv., er Apple på god vei til å bli et motefenomen? Jeg kan forstå at folk kjøper Mac pga. programvare osv., men jeg har ikke noe tro på at folk kjøper ting som iPhone på noe som helst annet grunnlag enn Apple-navnet. [/quote']

Enig, jeg mener at det i stor grad er et motefenomen, mange kjøper seg feks iPod fordi de har hørt navnet og synes den ser fancy ut, selvom det kanskje finnes produkter som enten er bedre, billigere eller har bedre varighet der ute på markedet.

Ja, Apple er gode på design, og på flere produkter har de flere innovative løsninger, men er produktene så mye bedre at de fortjener all denne omtalen? Ikke i mine øyne.

I jobben jeg har ved siden av studiene kommer det stadig inn folk med Mac, da gjerne jenter, der grunnen til at de kjøpte Mac var at den så pen ut, samt at så mange av de andre rundt dem hadde Mac. Ikke skjønner de seg på OS X, og mange av dem ender opp med å legge inn windows xp.

Folk skal gjerne få kjøpe det de ønsker, men det hadde vært fint om de hadde lært seg å bruke produktet og at de på forhånd hadde satt seg inn i hva det var de skulle kjøpe.

Enkelte Mac-brukere vil jeg omtale med betegnelsen trendhorer. Ja, det er kanskje en stygg beskrivelse, men jeg synes at den er passende fordi enkelte kjøper Apple av samme grunn som andre kjøper visse klesmerker.

Skrevet

Helt sant det du sier! Jeg begynte med Mac lenge før Intel-bølgen og har merka at det er en haug med jenter som spør. "Åååh, hvordan gjør jeg det, hvordan gjør jeg sånn?" De skjønner ikke en dritt av OS X, men likevel skal de ha den.

Skrevet

Hva gjør det da? Er det så galt at folk kjøper seg et produkt med et operativsystem de ikke kan? Da er du også en trendhore. Du begynte med Mac og OS som følger med en gang i tiden, og da kunne du det garantert ikke. Da er jo du også en trendhore, samme hva. Akkurat som ethvert menneske. Det å si at man er en trendhore fordi man begynte med en ting lenge før alle andre, så kan du like gjerne si at Einstein var en trendhore innen kjemi eller hva det var han drev med. Å komme og si indirekte at det er latterlig at jenter kjøper Mac og spør om hjelp fordi de ikke kan det er jo å skyte seg selv i foten fordi du selv har vært der en gang. Da er det i hvertfall lavmål å kritisere andre for det. De må da lære seg det de også.

Skrevet

Aleksander, det jeg mente var at det var mange som kjøpte Mac fordi de synes den var så søt....

Jeg kjøpte Mac fordi jeg brukte det på et kurs og merket at det var mye bedre arbeidsflyt for meg på den. Jeg var også drittlei av en windwosmaskin som krasjet hele tiden...

Trond, Infocare er ikke akkurat kjent for å ha god service, hverken i butikk eller verksted. Men skal du dra fram alle dårlige eksempel? Folk snakker ikke på et supportforum om ting som fungerer smertefritt, så om det virker som om mange som har problemer, så må du jo tenkte på at det er mange som ikke har det også.

Jeg har ikke hatt noen problemer som ikke er selvforskyldte og den maskinen her er snart 2 år gammel.

Skrevet

Teknologisk er jo iPhone ikke imponerende en plass. Den har jo ikke MMS en gang!

Og jeg er litt skeptisk til batterilevetiden. For å ta et eksempel; Nokias N80 med en 2,4" skjerm med oppløsning 352x416 piksler SLUKER strøm (derfor den skjermen ble vraket, og Nokia har gått tilbake til 320x240 på alle mobilene). Og da skulle jeg ikke tro iPhones 3,5" med 480x320 er bedre.

Designet er jo helt deilig, det må jeg innrømme... Men når den er så hinsides overpriset, stort sett kun pga. navnet og en fancy touchscreen, er det ikke verdt det. Ikke for meg iallefall.

Skrevet

Ja, og det er jeg enig i, det er det mange som gjør, og derfor er jeg enig i aliaset "trendhore". Men det er jo ikke nødvendigvis negativt, er det det?

Men som du selv sier, du prøvde en Mac og kunne ingenting, men kjøpte deg en og lærte deg den. Det er jo det disse jentene som spør deg om hjelp gjør. De vil jo bare lære seg å løse problemet de har de også, akkurat som enhver annen Mac og PC-bruker :)

Skrevet

Grunnen til at MMS er tatt bort er fordi at MMS er det nesten ingen i USA som bruker, der bruker man epost. JEg bruker heller aldri MMS på min telefon, så det er ikke avgjørende for om jeg skulle kjøpt den.

Det er heller ikke vanlig Touchscreen, noe som heter Multitouch, det var det systemet som ble skrytt om til himmelen når Microsoft annonserte sin Sruface... Bortsett fra at de kaller det Multi-Touch.

Sett deg litt inn i fuksjonene før du skyter? Ok?

Det er det samme med Sony Ericsson mobiler også, kxxxi, i står for international, I Kina heter den kxxxC og har forskjellige funksjoner og GUI.

Skrevet

Jeg er fullt klar over alt du sier om funksjonene, og jeg har faktisk satt meg ganske godt inn i dem. Det er jo ikke noe vits i å rippe den fullstendig for funksjoner før den lanseres, bare fordi flertallet ikke bruker MMS, eller for den saks skyld, videoinnspilling som heller ikke telefonen støtter? Er jo helt LATTERLIG elendig at den ikke har mulighet for videoinnspilling en gang! Jeg bruker også lite MMS, men skikkelig greit å ha de gangene jeg trenger det. Jeg er 100% sikker på at iPhone mister mange potensielle kunder bare fordi de har utelatt alt for mange funksjoner.

Og den multitouch skjermen, det er nok ytterst sjeldent du trenger å bruke mange fingrer samtidig på en skjerm. Jeg klarer ikke å tenke meg en situasjon faktisk...

Hvorfor har den egentlig ikke 3G? Er det lite utbygd 3G-nett i USA? Da kan jeg skjønne det, men hvis det er god dekning er det få unnskyldninger å kun legge til EDGE, som har en makshastighet på ca. 200 kb/s i motsetning til UMTS/3G med ca. det dobbelte. HSDPA som kalles 3,5G har teoretisk hastighet på 3,6 MBit/s, men HSDPA er igjen ganske nytt og lite utbredt.

Så å kun få EDGE når man kjøper en såpass dyr telefon føler jeg det hadde vært ekstremt lite valuta for pengene.

Tør ikke tenke på hva prisen blir her i Europa når den kommer med 3G...

Skrevet
Ja' date=' og det er jeg enig i, det er det mange som gjør, og derfor er jeg enig i aliaset "trendhore". Men det er jo ikke nødvendigvis negativt, er det det?[/quote']

Som Olaf sier, så var bruken av trendhore rettet til de som kjøper Mac/iPod el. bare fordi den er pen/søt/kul/bling osv., og da spesielt de som kjøper det uten å vite så mye om produktet utover utseendet. En må heve et øyebryn når folk lurer på hvorfor det ikke ser ut som Windows når de starter den opp Macen sin for første gang, da begynner en å lure på hvor kritiske vedkommende er når de kjøper noe. Det blir som med mora til en kompis av meg da de skulle kjøpe bil - hun ville ha Mercedes. Hvorfor? Fordi den hadde en stjerne...

Skrevet

Jeg kjøpte min første PC fordi jeg ville lære...uansett OS eller merke. Trend og moter er noe jeg alltid har ledd av forøvrig...og følger ikke med på slikt i det hele tatt. Er kun interessert i kalde fakta og gode spesifikasjoner...hva produktet heter eller salgstall er meg knekkende likegyldig. Dere kan bare tro meg med en gang...folk jeg kjenner er konstant forundret at jeg ikke har peil på bilmerker eller andre typiske gutteting. Men jeg har da en liten stereo som koster minst like mye som en ny bil, men også der er utseende eller merke uinteressant. Og jeg er aldri opptatt av at jeg for guds skyld må vise den frem. For my ears only...eller venner i godt selskap. Bryr meg kun om lyden, og handler deretter. Jeg kjøper kun produkter basert på anbefalinger fra folk jeg kjenner, og basert på gode tester. Aldri på grunnlag av dustete moterapporter og fancy utseende. Dog har jeg en viss overbærenhet med det motsatte kjønn; de kjøper ofte ting av helt andre grunner enn det vi menn gjør. I den sammeheng å protestere holder jeg meg (umm stort sett) unna.

Ja og så var det jo ordet "trendhore". Jeg mener det ordet er negativt. Ikke det å bruke ordet, men å være det ordet innebærer. Det vil si å blindt kjøpe ting basert på reklame, salgstall og trend...hvilket er å være bevisstløs - fra et maskulint synspunt. (Ehh, kanskje bare fra mitt synspunkt...er jo noen av oss gutta som også er "trendhorer")...

Skrevet

Nå må folk åpne øynene her litt da.

iPhone er ikke beregnet på en 60 år gammel dame som skal ringe til barnebarna sine en gang i måneden, og heller ikke på den 80 år gamle bibliotekaren.

Dette er en telefon for de mellom 20 og 40 år, som trenger tilgang til email, kalender og musikk mens de er borte fra kontoret.

iPhone har alt dette, og har et genialt grensesnitt.

Dessuten:

http://www.signonsandiego.com/news/business/20070629-9999-1b29iphone.html

Skrevet

Og muligheten til å sjekke mail, kalender og høre på musikk har du med alle andre nyere mobiltelefoner også...telefoner som i tillegg har muligheter for 3G, MMS osv. Kjøper du en iPhone så betaler du først og fremst for Apple-navnet, at du får med en liten klump med utdatert teknologi på kjøpet får man heller se på som en bonus.

iPhone er i mine øyne beregnet på "moteriktige" folk fra vesten, hovedsaklig amerikanere (siden den ikke er tilgjengelig i europa ennå).

Skrevet

3G er ikke utbredt i USA, så det er bare unødvendig å ha med på den amerikanske modellen.

Dessuten bruker nesten INGEN MMS i USA, så det er unødvendig.

Det er forresten veldig få telefoner i dag som har samme funksjonene til iPhone pakket inn i en så lekker pakke.

Brukervennligheten er på topp, synkronisering mellom Macen og iPhonen er perfekt, og coverflow og videomuligheter er genialt.

iPhone er et bra produkt, tilpasset det amerikanske markedet.

Når den kommer til Europa vil den være tilpasset oss, og vårt bruksmønster.

Skrevet

Vi som sitter her på dette forumet er vel en ansamlig av personer med over gjennomsnittet greie på data o.l., så det er ganske lett å glemme at brorparten av befolkningen og personene som skal ha seg en datamaskin ser etter litt andre ting enn de tingene vi her ser etter. Jeg må si at Apple har en egen evne til å pakke sine produkter inn i et ytre som enkelt og greit er mer tiltalende enn noe annet i samme nivå. Og om det er nok for noen så kan nok de ferreste argumentere mot at de får et knakende bra produkt. Om noen er villige til å betale litt mer for det, so be it.

Jeg er selv Mac-bruker, dels pga. OS, dels pga. design og løsninger. Når jeg designer og lager websider er det rett og slett så utrolig mye mer inspirerende å sitte på en Mac, løsningene og ideene popper opp mye lettere enn på en Windowsmaskin, uansett om jeg sitter i Photoshop eller Illustrator og lager grafikk, eller sitter i Dreamweaver og skriver PHP. Hele opplevelsen er faktisk så sømløs og strømlinjeformet som Apple skal ha det til, og det gjør at produktiviteten min blomstrer. Aldri neonsinne har jeg støtt på et problem med en Mac.

Og ikke nok med det, en av de maskinene jeg jobber på er snart 8 år gammel, og kjører nyeste OS, programmer, f.eks. nye Adobe CS3 og alt dette fører med seg uten et eneste problem. Du skal lete svært lenge for å finne en Windowsmaskin som gjør det samme. Så de som sier at Apple og Mac med Mac OS X er et motefenomen og kun det, de vet ikke hva de snakker om. Apple sine produkter er produkter av meget høy kvalitet. Kvalitet koster.

Skrevet

Godt poeng. Nå er ikke jeg noen kjenner av MAC...men har lenge hatt en mistanke om at mens Win folket er opptatt av å vedlikeholde OS og laste ned patcher samt studere SDK`er skrevet av folk som tydeligvis er fra en annen planet enn Jorden...er kanskje MAC brukere i full jobb i stedet.

Skrevet

Jeg er mac bruker på tiende året, i min bransje som er film/tv produksjon/etterarbeid har Mac opparbeidet seg en portefølje av programmer og arbeidsflyt som er fullstendig overlegent tilsvarende på PC, når det gjelder de dagligdagse tingene tror jeg det er mer hip som hap hva man har (snakker da om internett, mail, musikk mm.)

Som pro bruker av mac er jeg litt irritert både på ipod og iphone, rett og slett fordi Apple bruker så mye ressurser på disse produktene (naturlig nok), skulle gjerne sett de samme ressursene brukt i toppsegmentet til Apple.

Jeg kan ikke forestille meg en arbeidsdag uten Mac... (eller fridag for den sags skyld...)

Skrevet

Som windowsbruker, og som admin for noe sånt som 500 windowssystemer (servere, arbeidsstasjoner, laptops, mobiltelefoner og håndholdte enheter), så kan jeg si at jeg faktisk bruker veldig LITE tid på å vedlikeholde systemene. Hvorfor skulle jeg, når vi har et godt system på plass for å håndtere dette automatisk?

Samt at å sitte og si at Mac-brukere ikke har problemer er å skyte seg selv i foten. Greit nok, kanskje ikke Apple gir ut softwarepatcher like ofte som Microsoft gjør det. Jeg stoler personlig, både som bruker og systemadmin, mere på Lillemyke enn på Eple-Jobs akkurat der. Det at man gir ut patcher for systemene sine er ikke en dårlig ting, og jeg skulle ønske alle Mac-fanatikere og Linux-jihad'ere snart klarte å fatte det poenget. Det finnes ikke et ENESTE software-produkt uten feil på markedet, og ALLE softwaresystemer har bugs, sikkerhetshull og brølere av varierende format, uansett hvor dyrt det er eller hvem som produserer det eller formålet (F/A-22's softwarebug, som slo ut Nav, Comms og Fuelindikatorer totalt når flyene kryssa datolinja, noen?). At utviklerne faktisk innrømer at ja, produktet vårt er ikke feilfritt er faktisk bedre enn å sitte på sin høye hest og si at det ikke finnes hull i f.eks. Mac. Finnes ikke Virus for Mac? Yupp, de finnes. Problemet er bare at med en så overlegen markedsandel som Windows har, så er det mer morro å snørre 15000 windowssystemer enn å snørre 150 Mac-burker.

Å si at Mac er et motefenomen er også ganske på trynet. Mac har eksistert i varierende former i noe sånt som en 30 - 40 år nå, og de blir bedre til sitt bruk for hver generasjon som går. Kommer MacOS noensinne til å overgå Windowsplattform på skrivebordet til vanlige brukere? Neppe, i likhet med at Linux neppe kommer til å gjøre det. Til det er Mac og Linux rett og slett for lite utbredt, litt for sært og litt for dyrt (og ja, selv om Linux er gratis, så er det alt annet enn gratis med tanke på konsulenttimer og arbeidstimer med tanke på drifting og konfigurering). Mac har alltid vært overlegne på bildebehandling/grafisk produksjon. Period. Overlegenheten begynner å bli mindre, men den er der fortsatt. Og den kommer neppe til å bli borte med det første, mye også på grunn av at grafikere generelt sett er en veldig bakvendt og tradisjonalistisk gjeng (tro meg, etter å ha jobbet opp mot slike i halvannet år før jeg byttet jobb, så vet jeg dette. Ve den som våger å foreslå forandringer for den gjengen).

Når alt dette er sagt, så vil jeg si at fenomenet iPhone etter min mening er et motefenomen. Med mindre Apple legger til funksjonene som folk her i Europa vil ha, også for oss duster her i Norge, så vil iPhone havne i samme rekke som Prada-telefonen til LG og Blackberry: For dyr, for dårlig specs, for sært. Noen vil fortsatt kjøpe den og da også mye på grunn av merket og motefenomen/gimmic/dingse-faktoren, men jeg har mine seriøse tvil på at den blir noen storselger.

Bortsett fra blant Mac-folk/Apple-fanatikerne, såklart. ;)

Skrevet

Fra en annen planet:

I jobbsammenheng...ville jeg helst ikke hatt Win der jeg jobber. For de er så patetisk avhengig av nett at det er til å grine av. Hvordan det er med Mac vet jeg ikke. Men uansett om vi snakker om Mac eller Win...hva skjer den dagen nettet er nede? Jeg irriterer meg stadig vekk over alle de som preiker som prester om trådløse nettverk...og at hele livet snart skal være avhengig av det. Javel Så en vakker dag slår lynet ned. Ikke alltid at man mister strømmen samtidig som nettet. Så la oss si at lys og varme har man, men uff...nettet er nede. Og plutselig (om alle "fremitdsspåerne" får det som de vil)..virker ikke noe i huset...annnet enn lys og varme. Svært mange vil da bli lammet...vant til å jobbe på nett og slikt. Og verst: Kjøleskapet bestiller ikke lenger øllet automatisk. *Krise* :grin:

Spøk til side. Der jeg jobber (på et skip der kontrollrom og maskiner går via en liten coax kontra metertykke kabelbunter), bruker vi Unix. Alt annet hadde ikke gått. Joda, vi har internet av og til...men ofte er nettet vekk når man seiler world-wide. Da trenger man et OS som ikke må oppdateres i hjel...og som surrer og går likevel. Det er Unix (senere versjoner også kalt Linux.) Generelt nettverk ellers ombord er basert på WinXP. Fint...for da kan jeg tukle med gmax på fritiden. Til å styre maskineriet derimot...heller jeg mer mot Unix. Ofte ender det opp med "hands on" uansett.

Skrevet

Igjen er jeg enig med deg, Andrew. I miljøer der det bokstavelig talt er livsviktig/kritisk at man har en oppetid på så tett opptil 100% (noe som forøvrig ikke er fysisk mulig), så er det kun spesialiserte systemer som gjelder. Med andre ord så snakker man Unix og Unixvarianter (linux-flavors osv), eller hvis man VIRKELIG har syke krav til oppetid: HP NonStop (gamle Tandem NonStop). Windows og Mac i et driftsmiljø på slike steder (kontrollsystemer til f.eks. skip, luftrom, kraftverk osv) vil være russisk roulett med automatgevær.

Skrevet

Mange bra innlegg her.

Men først vil jeg presisere at det IKKE finnes virus til Mac.

Et virus skal installere seg selv, spre seg selv og gjøre noe skade, uten at brukeren vet om det.

På Mac må du skrive inn passord for en del større oppgaver, så virus er faktisk umulig.

Men jeg sier ikke at det ikke finnes slemme programmer som gjør andre ting enn de skal. :)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...