Skrevet 28. juni 2007 17 år Da har jeg hatt en fridag og har "kjedet" meg litt med skiftende vær. Dette har resultert i at jeg tok fram litt optikk fra 900kr til 10 000kr og kamera fra 5500kr til 23000kr og sammenlignet resultatene de forskjellige kombinasjonene ga. Følgende utstyr ble brukt: Canon EOS 400D Canon EOS 5D Canon EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 Canon EF 50mm F/1.8 Canon EF 24-70 F/2.8 L USM Andre tekniske ting: - Stativ, vater i blitsskoen, speillås og selvutløser/trådutløser ble brukt på alle opptak som forsikring om skarpest mulig bilder. - ISO 100 på alle opptak med hvitballanse egendefinert til det aktuelle opptaksstedet. - To utsnitt er tatt. Ett i midten av bildet og ett helt ut mot kantene av bildet. - Vignetteringen (lystapet) er det som gir noe lysere og mørkere bilder (typisk største blenderåpning) - INGEN form for oppskarping er gjort. Jeg har brukt Bibble og har tatt direkte utsnitt fra RAW-filene og konvertert rett til JPG. Dette for å vise svakhetene til objektivene. "Ferdigbehandlede" bilder fra RAW er LANGT skarpere!! - Bildene er tatt fra største blenderåpning og ned til F/8.0. Dette resulterer i følgende blenderåpninger på objektivene: 18-55/3.5-5.6 = F/5.6 -> F/8.0 50/1.8 = F/1.8 -> F/8.0 24-70/2.8 = F/2.8 -> F/8.0 [size:14pt]Canon EOS 5D - 50mm F/1.8 vs 24-70mm F/2.8 L USM[/size] Som vi ser er 50mm'en brukbar i sentrum av bildet på de to største blenderåpningene og tar seg raskt opp på F/2.8. Canon 24-70 L USM er skarp helt åpen. Jeg synes også 24-70 kanskje har en bitteliten ledelse på de øvrige blenderåpningene. Dette er et ekstremt eksempel på hva objektiver presterer HELT ytterst i bildeflaten - det er her de optiske feilene _nådeløst_ blir blottet frem av mitt Canon 5D med fullformatbrikke! Som man kan se har ikke 50mm god oppløsningsevne (les: skarphet) på blender F/1.8 eller F/2.0 og sammenligner man mot Canon 24-70s største blenderåpning på F/2.8 så er det i klart favør 24-70. På blender F/4.0 har 50mm tatt igjen noe av forspranget og man må helt ned til F/5.6 og videre før objektivene er like. [size:14pt]Canon EOS 400D - 50mm F/1.8 vs 24-70mm F/2.8 L USM vs 18-55mm F/3.5-5.6[/size] Testen med 400D og objektivene ga meg et par overraskelser jeg ikke hadde trodd på forhånd. Etter 5D brutale blottlegning av optiske svakheter var ikke dette jeg hadde forventet meg når jeg så bildene fra de forskjellige objektivene. Jeg måtte ta to runder med 50mm'en for å fastslå av dette ikke var fokusfeil og det var ikke det. Oppløsningsevnen/skarpheten (bruk hvilket ord du vil) på 50mm'en er rett og slett langt under pari av hva jeg forventer av et slikt objektiv på et kamera med 1,6 ganger mindre bildebrikke enn mitt fullformat 5D. 24-70 kruser pent alene på toppen med skarpt resultat gjennom F/2.8 og ned til F/8.0. Det som er overraskende er oppløsningsevnen/skarpheten til kit-objektivet 18-55 sammenlignet med 50mm. Faktisk er objektivet nesten like skarpt som 24-70 på F/8.0. Overraskende!! Igjen skuffer 50mm (dessverre!) på de største blenderåpningene. Igjen ved blender F/4.0 er resultatene OK. 24-70 forbedres litt fra F/2.8 til F/4.0 og er veldig skarp ellers. 18-55 overrasker meg igjen og jeg klarer ikke helt bestemme meg om jeg vil kåre den til 2. eller 3.plass i denne testen. Jeg er svært overrasket. Nesten litt for overraskende og jeg har egentlig lyst til å gjøre en test på nytt. Jeg er vant til 5D og dens utrolige egenskaper for små detaljer og gnistrende resultater. Har sett tilbake på tiden jeg gjorde tester med Nikon D70, D200 og 18-70 objektivet og jeg må bare si at 5D er en _helt_ annen verden hva angår detaljer og generell skarphet. Den store sensoren blottlegger feil i optikken, men tilfører også betydelige fordeler. Fordelen med dyrere optikk kontra billig optikk er ikke bare generelt høyere lysstyrke, men først og fremst langt skarpere bilder på de større blenderåpninger. Skal legge ut noen bilder med 24-70 objektivet etterpå så får dere se hva skarphet er. Håper dere forstår noe av det jeg skriver her og at "noe" gir mening. Jeg er ennå litt confused! Rune
Skrevet 3. juli 2007 17 år Dette er gull! Jammen bra at noen orker å gjøre slike ting! Meget takknemmelig for at du tok deg tiden til dette! Veldig overrasket over hvor tidligere vi ser skarphet i 24-70 kontra 50 fast.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.