Skrevet 27. juni 2007 17 år Hei. Jeg lurte på hva som bestemmer hva sags reg nr. et fly skal ha? eks. LN-KKY til norwegian. Er det noen logisk kode basert på fly selskap, europa del osv?
Skrevet 27. juni 2007 17 år Alle luftfartøy registrert i Norges luftfartøyregister har prefikset LN-. Dette viser at fartøyet er av norsk nasjonalitet. Etter prefikset følger et suffiks på tre bokstaver. Den første bokstaven i suffikset betegner i noen tilfeller luftfartøykategori. Disse bokstavene/kategoriene er: LN-C__: Ballonger LN-G__: Seilfly LN-O__: Helikoptre LN-Y__: Mikrofly. Registrering av mikrofly håndteres av Norsk Aero Klubb (NAK). Luftfartøy i kategorien motordrevne fly, benytter øvrige bokstavkombinasjoner i suffikset. Bokstavene Æ, Ø og Å benyttes ikke som registreringsbokstaver. På grunn av likhet med radiokallesignaler kan heller ikke følgende kombinasjoner benyttes: LN-SOS, LN-PAN og LN-XXX. Selskapene velger selv hva de skal registrere flyene sine som etter "LN"-delen som sier at flyet er fra Norge. Hvordan de bestemmer de resterende i de ulike selskapene vet jeg ikke
Skrevet 27. juni 2007 17 år LN-S** betyr at det er et gammelt Braathens 737-200/767-200. LN-B** betyr at det er et gammelt Braathens 737-400/737-500. LN-T** betyr at det er et gammelt Braathens 737-700. LN-WD* Widerøe Dash 8 Q400 LN-WF* Widerøe Dash 8 300 LN-WI* Widerøe Dash 8 100 (LN-ILS = Widerøe DHC-8 100, tidligere eid av luftfartsverket. Beholdt registreringa) Right?
Skrevet 27. juni 2007 17 år LN-S** betyr at det er et gammelt Braathens 737-200/767-200. Ehh... LN-SFT' date=' LN-SNI, LN-SJT, LN-SVZ, LN-SUX, LN-SUZ, LN-SVO, LN-SUS, LN-SAP, LN-SAU, LN-SUV, LN-SFK, LN-SUU, LN-SAC, LN-SAI... Need i go on? LN-B** betyr at det er et gammelt Braathens 737-400/737-500. Ehh... LN-BDG, LN-BII, LN-BIF, LN-BFV, LN-BDM, LN-BMV, LN-BEN, LN- BIN, LN-BGQ, LN-BGE, LN-BAK, LN-BTS, LN-BBU, LN-BAT, LN-BGT... Need i go on? LN-T** betyr at det er et gammelt Braathens 737-700. Ehh... LN-TEX, LN-TEK, LN-TWL, LN-TFM, LN-TEP, LN-TSK, LN-TEZ, LN-TOS, LN-TFU, LN-TSL, LN-TRG, LN-TVI, LN-TFW, LN-TFD, LN-TSB... Need i go on? Right? Nei... Som du ser, så har jeg listet opp 15 fly i hver "kategori" som faller utenfor, og det er fler...
Skrevet 27. juni 2007 17 år Takk for at du er så jævelig hyggelig Kenneth. Setter stor pris på det. LN-TU* = Braathens 737 LN-BR*/BU* = Braathens 735/4 LN-SU* = Braathens 732/762
Skrevet 27. juni 2007 17 år LN-SU* = Braathens 732 Ehh... LN-SFT, LN-SNI, LN-SJT, LN-SVZ, LN-SUX, LN-SUZ, LN-SVO, LN-SUS, LN-SAP, LN-SAU, LN-SUV, LN-SFK, LN-SUU, LN-SAC, LN-SAI... Need i go on? Tror nok fortsatt du må finpusse den teorien litt
Skrevet 27. juni 2007 17 år Det er på grunn av at de bruker reg. nr på nytt, ettersom flyene er borte.. Så ikke se på LN-SU* som 732/762 i dag..
Skrevet 27. juni 2007 17 år Jeg mener også det Gert Andreas, at Braathens B737 400/500 starter på BU eller BR.. Å de B737-700/800 starter på TU/RP/RR/RC Mener og ha hørt det av en flyger som jobber i selskapet, samme gjelder med Widerøe: Dash 8-Q400=WD* Dash 8-300= WF* Dash 8-100= WI*
Skrevet 27. juni 2007 17 år Er svært enig med deg her Gert. Kenneths innlegg er (totalt) unødvendig med den måten det er skrevet på - jævlig krasst og nedsettende - en ny hersketeknikk? Det har vi sett flere ganger før her på forumet og det nytter bare ikke. Mulig Kenneth ser det fra en helt annen side, men likevel. Forumet blir ikke bedre av slike "angrep" på hverandre. Er det så forbanna ille at noen ikke har HELT rett - ta deg en pause i sommerværet og nyt den varme årstiden. Et forum er ikke til for å få ut sine negative sider - tvert i mot!
Skrevet 27. juni 2007 17 år LN-SU* = Braathens 732 Ehh... LN-SFT' date=' LN-SNI, LN-SJT, LN-SVZ, [b']LN-SUX[/b], LN-SUZ, LN-SVO, LN-SUS, LN-SAP, LN-SAU, LN-SUV, LN-SFK, LN-SUU, LN-SAC, LN-SAI... Need i go on? Tror nok fortsatt du må finpusse den teorien litt Tror jeg ikke.. De registreringene er idag brukt på helt andre fly enn pensjonerte BU-maskiner...
Skrevet 27. juni 2007 17 år LN-SU* = Braathens 732 Ehh... LN-SFT' date=' LN-SNI, LN-SJT, LN-SVZ, [b']LN-SUX[/b], LN-SUZ, LN-SVO, LN-SUS, LN-SAP, LN-SAU, LN-SUV, LN-SFK, LN-SUU, LN-SAC, LN-SAI... Need i go on? Tror nok fortsatt du må finpusse den teorien litt Tror jeg ikke.. De registreringene er idag brukt på helt andre fly enn pensjonerte BU-maskiner... Nå var det teorien til Gert jeg refererte til da, selv om det kom litt dårlig fram Men den stemmer vel ganske greit om man snur den litt og sier at alle Braathens 732 har hatt LN-SU*. Eller, SUX var jo en Fokker Fellowship da den gikk hos Braathens..
Skrevet 27. juni 2007 17 år -så var Braathens-eventyret ute. Unnskyld for at tråden ble ødelagt, men jeg håper at du lærte litt da hvert fall
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.