Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Jeg har akkuratt hatt besøk av en kamerat som ikke fikk logga på datamaskinen hans. Windows Vista aksepterte ikke passordet hans. Han påstod hardnakka at han ikke hadde glemt passordet sitt, og at han skrev det inn riktig, med små og store bokstaver.

Jeg kjøper ikke den så lett, og tror nok at han har glemt det. Det kan jo selvfølgelig skje at filen hvor passordet er lagret blir korupt, men jeg ser dette som svært lite sansynlig.

Er det noen her som har opplevd noe lignende? Erfaringer med windows som ikke aksepterer et passord du vet er riktig?

Skrevet

Da hadde det ikke vært mye til passord beskyttelse syns jeg :D

Formatere er den eneste løsningen jeg kan komme på. Hvis han har noen viktige filer, kan han koble harddisken til en annen pc og få tilgang til innholdet på harddisken uten å måtte logge seg inn (så vidt jeg vet):)

Skrevet

Hmmm vet ikke helt jeg, men en re-install er vel ikke nødvendig. Kjenner ikke Vista, men i XP så finnes det mange muligheter. Han kan først prøve å logge seg på som administrator, de fleste oppretter jo nå en egen bruker som de setter passord på uten å gjøre noe med admin brukeren... snakk om sikkerhet. Husker ikke om man så må starte i sikkerhets modus.

Videre fins det verktøy han kan boote fra på CD som kan resette passordet. Eventuelt kan han prøve å kjøre en repair på installasjonen sin, funker ikke det så er siste non-destruktiv mulighet å late som man skal kjøre en install og etter at man har valgt install første gangen og går videre og programmet sier at man allerede har en versjon også spør den om du vil reparere den, velg så det.

Re-insatll er kiipt og absolutt siste utvei, det er så utrolig mye som må legges på igjen.

Skrevet
  • Forfatter

Jada, i know. Brukte vel nøyaktig 5 minutter og resette passordet. 3 minutter på og laste ned oppdatering til et recovery program jeg kjøpte for noen år siden, 1 minutt til og svi boot cd, og 2 minutter på og resette passordet. Er ganske lett match.

Men jeg bare sliter litt med og tro at maskinen har endret passord av seg selv. I så fall må det jo nesten være et virus eller noe?

Skrevet

Det jeg husker, var at problemet startet allerede ved første boot. Etter at passord var satt opp. Passordet(på administratorkonto) bestod av tall og bokstaver. Dette var en helt fersk xp innstalasjon. Verken drivere eller annet, var på det tidspunktet lagt inn. Jeg er ganske sikker på at passordet ikke var glemt, da det var 2 stk som satte dette opp.

Skrevet
  • Forfatter

Jeg burde jo egentlig ha prøvd å cracket passordet, slik at jeg fant ut av hva passordet hans var i følge Windows. Da hadde jeg jo funnet ut om han hadde "glemt" passordet, eller om det hadde blitt fornadret. Men uansett skal folk være litt obs på at vist passordet er blitt forandret (spesielt admin pass) så kan det være et tein på at maskina er blitt hacket.

Edit: Einar, hadde du noen andre tegn en a-z og 1-9, som æ,ø,å eller punktum eller noe i passordet ditt?

Skrevet
  • Forfatter
Hmm... Foreslår forslaget mitt en gang til.. Boot ophcrackCDen.. Den tar da og bruker rainbow tables på passordt og du får da opp hva passordet er..

http://en.wikipedia.org/wiki/Ophcrack

Har du prøvd dette selv? Vet du hvor lang tid det bruker på en gjennomsnitts maskin på et gjennomsnitts passord? Jeg får prøve den neste gang. Tror jeg har den liggende et sted.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …