Oystein Thomassen Skrevet 11. juni 2001 Skrevet 11. juni 2001 Hei, jeg er 15 år og går i 9. klasse, snart må jeg velge hvilken linje jeg skal ta etter ungdomskolen. Jeg har lyst til å bli flygeleder eller pilot. Noen som vet hvilken linje jeg må velge da ? Siter
Odd Vegard Kandal Skrevet 11. juni 2001 Skrevet 11. juni 2001 Hei. Jeg er like gammel som deg og har tenkt på flykaptein/pilot. Du må ta almenfag på videregående og andre året må du ta 2fy og 2mx. [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Siter
mwalther Skrevet 11. juni 2001 Skrevet 11. juni 2001 Jeg er 17 og skal begynne i 2. klasse til høsten hvor jeg tar IB (internasjonalt baccalauriate linje) på engelsk hvor jeg tar avansert mattematikk og fysikk. Skulle holde det [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Jeg er ikke HELT SIKKER på om jeg vil bli pilot eller gjøre noe annet, men jeg holder veiene åpne [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Har dere tenkt å gå den sivilie eller den militære veien? markus Siter
Odd Vegard Kandal Skrevet 11. juni 2001 Skrevet 11. juni 2001 Jeg får,.. se må se hva som blir billigest. [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] Det er jo kjempe dyrt å bli pilot [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] [ 11-06-2001: Endret av: Odd Vegard Kandal ] Siter
Tore Rasch-Olsen Skrevet 11. juni 2001 Skrevet 11. juni 2001 I Luftforsvaret er det gratis.... Men da må du være litt "oppegående". [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Siter
Kenneth Vika Skrevet 11. juni 2001 Skrevet 11. juni 2001 quote: Opprinnelig postet av mwalther: Jeg er 17 og skal begynne i 2. klasse til høsten hvor jeg tar IB (internasjonalt baccalauriate linje) på engelsk hvor jeg tar avansert mattematikk og fysikk. Skulle holde det [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Jeg er ikke HELT SIKKER på om jeg vil bli pilot eller gjøre noe annet, men jeg holder veiene åpne [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Har dere tenkt å gå den sivilie eller den militære veien? markus Artig, jeg begynner i 3IB til høsten. Kenneth Siter
Christopher Eriksen Skrevet 11. juni 2001 Skrevet 11. juni 2001 quote: Opprinnelig postet av Odd Vegard Kandal: Du må ta almenfag på videregående og andre året må du ta 2fy og 2mx. [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Du må ikke ha 2FY og 2MX for å utdanne deg til pilot (sivilt), det er bare NAC/SAS som krever det. Andre norske flyskoler som f.eks. Agderfly krever ikke videregående skole engang [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] Heller ikke Braathens eller Widerøe krever pr. i dag noen fag fra videregående ved ansettelse, men nå som SAS sannsynligvis overtar Braathens etterhvert kan det jo hende at dette forandres snart. Det kan derimot være lurt for de fleste å ha et lite innblikk i fysikk og matematikk [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Til flygeleder kreves 2MX/2MY eller 3ENG (engelsk). [ 11-06-2001: Endret av: Christopher Eriksen ] Siter
Karl Andreas Olssøn Skrevet 11. juni 2001 Skrevet 11. juni 2001 quote: Tidligere postet av Kjersti Melling fra; Piloten svarer: .....fordypning i matematikk og fysikk er en stor fordel når du skal begynne på trafikkflygerutdanningen. Mange flyskoler vil - når de nye europeiske sertifikatreglene implementeres i Norge 01.07.01 KREVE at du har fordypning i disse fagene....... Så det kan være en fordel ettervært når JAR - reglene trer ikraft... Stå på folkens, vi skal nok klare å nå målene våres [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Siter
Odd Vegard Kandal Skrevet 11. juni 2001 Skrevet 11. juni 2001 Opprinnelig postet av Christopher Eriksen:Du må ikke ha 2FY og 2MX for å utdanne deg til pilot (sivilt), det er bare NAC/SAS som krever det. Sorry så på NAC og SAS sidene... [image]images/icons/tongue.gif" border="0[/image] Siter
Christer Havnø Skrevet 12. juni 2001 Skrevet 12. juni 2001 NB NB NB!! Jeg hadde også tenkt å utdanne meg til pilot, jeg er 17 nå, men så for sikkerhetsskyld tok jeg en fargesynstest, og gjett hva!! Jeg er Rød/Grønn fargesvak, artig ikke sant!! Så jeg råder dere til å ta en synstest før dere velger skole!! Du kan bli flyger dersom dersom du bruker bilder, men du kan ikke bli flyger dersom du er fargesvak, det eneste jeg kan ta er PPL! Så skjekk for å være sikker! Mvh Christer F Havnø Siter
Martin Kaareng Skrevet 12. juni 2001 Skrevet 12. juni 2001 Christer, Jeg er også rød/grønn 'fargeblind'. 12% av menn er det. Reglene utelukker meg fra å bli pilot i Norge eller under de nye JAR reglene som kommer snart. Men, jeg vil bli flyger og gir ikke opp så lett. Jeg har undersøkt dette lenge. Jeg har funnet frem til to ting jeg kan gjøre: 1. Fly i USA hvor man kan få dispensasjon etter man har bevist at man ser 'aviation' red/green/white. 2. Flytte til Australia hvor fargesynet ikke betyr noe. Her kan man ta CPL uten å bevise at man ser farger. Grunnen til dette er at det har vært en lang debatt der om fargesynssvake ikke får samme utbytte av fargene på instrumenter i cockpit. Konklusjonen var at oss fargeblinde faktisk får like stort utbytte av fargene kodingen i cockpit, som en person som ser normalt. Det er kanskje litt drastisk å flytte ut av landet for en jobb, men har du flydilla så gjør du hva du kan! Martin Siter
Henrik Wingerei Skrevet 12. juni 2001 Skrevet 12. juni 2001 Heisann, heisann. Når det gjelder fargeblindhet. Vet noen om man kan blir flyveleder selv om man er fargeblind? mvh Henrik Wingerei Siter
Tom Strøm Skrevet 12. juni 2001 Skrevet 12. juni 2001 Nei dessverre så kan man nok ikke bli flygeleder heller her i Norge hvis man er fargeblind. Jeg har nok sjekket den muligheten ja! For å komme inn på opptaksprøvene til Luftfartsverket kreves det "normalt" fargesyn Så det blir nok bare PPL på meg også [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Siter
Christer Havnø Skrevet 12. juni 2001 Skrevet 12. juni 2001 quote: 1. Fly i USA hvor man kan få dispensasjon etter man har bevist at man ser 'aviation' red/green/white. 2. Flytte til Australia hvor fargesynet ikke betyr noe. Her kan man ta CPL uten å bevise at man ser farger. Grunnen til dette er at det har vært en lang debatt der om fargesynssvake ikke får samme utbytte av fargene på instrumenter i cockpit. Konklusjonen var at oss fargeblinde faktisk får like stort utbytte av fargene kodingen i cockpit, som en person som ser normalt. Det er kanskje litt drastisk å flytte ut av landet for en jobb, men har du flydilla så gjør du hva du kan! Martin takker for tipsene Siter
Oystein Thomassen Skrevet 12. juni 2001 Forfatter Skrevet 12. juni 2001 Er det ingen som helst sjangs for oss som bruker briller til å bli pilot i Norge ? Siter
Stian Vaaden Skrevet 12. juni 2001 Skrevet 12. juni 2001 Du kommer ikke inn i luftforsvaret med briller nei.. Men sivil flyger kan du bli. kravet for trafikkflygersertifikat er vel max +/- 3. Siter
Gjest Skrevet 12. juni 2001 Skrevet 12. juni 2001 Jeg vil anbefale dem som har tenkt å søke Luftforsvaret om å utsette det et år. Snakket med Kommandør for Lutstridskreftene i Sør Norge, og han mente at det var de sivile flyskolene som ville være mest aktuelle dersom man ville bli flyver i løpet av de neste årene. Jeg kjenner en del som faktisk har blitt kasta ut av skolen etter at dem kom inn på grunn av overbemanning. Så la ikke dette ta i motet fra dere som vil søke på flyskole. Det er en stor verden der ute folkens!! Siter
Gjest Skrevet 12. juni 2001 Skrevet 12. juni 2001 Jeg vil bare si at dagens skolesystem er helt totalt uingelligent! les mine meninger på http://www.hva-er-skole.hjem.as"'>http://www.hva-er-skole.hjem.as" TARGET=_blank>http://www.hva-er-skole.hjem.as Siter
Alexander Skrevet 13. juni 2001 Skrevet 13. juni 2001 Heisann! Til dere som vil søke LFS(Luftforsvarets Flygeskole) så er kravet til utdanning at du har studiekompetanse. Ingen krav til MX eller FY, men det er en fordel. Og når det gjelder rykter om fremtiden så er det mye som er ute og går... ta de med en klype salt. Jeg er elev på LFS og vi har graduering i morgen =), anbefaler på det sterkeste å søke Luftforsvaret. Slik vi har fått det servert så ser ikke fremtiden så mørk ut som mange skal ha det til!! [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Tips til fremtidige flyelever: Fly mye flightsim for å komme inn i treminologi, prosedyrer, kartlesing osv. Hvis du har en del timer på sim kan du mye mer enn du aner. En annen ting å vurdere er seilflyging, det har vært til MEGET stor hjelp! Da er det mye lettere å følge progresjonen her oppe! Lykke til, mvh F/E Carl Normann Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.