Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Klart han ikke vil ha hjelp. Hvis man berger en båt, kan man kreve en sum som tilsvarer en viss prosentandel av båten eller hvordan det er.

 

Etter § 30 fastsettes bergerens bergelønn i samsvar med sedvane eller til det som anses rimelig. Bergelønn må i henhold til første ledd annet punktum ikke overstige verdien av det bergede, og det vil derfor i de fleste tilfeller være bruksverdien av det bergede som må legges til grunn. Er berget redskap uten verdi på grunn av dens beskaffenhet, vil det heller ikke foreligge grunnlag for bergelønn. Dette samsvarer med sjøloven § 445 første ledd. Etter rettspraksis har man ikke rett til bergelønn før det foreligger en bergingssituasjon. I RG 1962 s. 521 legger Hålogaland lagmannsrett til grunn at garnlenken må være løsgjort fra fartøyet før det foreligger en bergingssituasjon.

 

 

Er altså en lovfastsatt "finnerlønn" dette her

Skrevet

Du sa det selv:

 

Etter § 30 fastsettes bergerens bergelønn i samsvar med sedvane eller til det som anses rimelig. Bergelønn må i henhold til første ledd annet punktum ikke overstige verdien av det bergede, og det vil derfor i de fleste tilfeller være bruksverdien av det bergede som må legges til grunn. Er berget redskap uten verdi på grunn av dens beskaffenhet, vil det heller ikke foreligge grunnlag for bergelønn. Dette samsvarer med sjøloven § 445 første ledd. Etter rettspraksis har man ikke rett til bergelønn før det foreligger en bergingssituasjon. I RG 1962 s. 521 legger Hålogaland lagmannsrett til grunn at garnlenken må være løsgjort fra fartøyet før det foreligger en bergingssituasjon.

 

Kapteinens beskaffenhet av berget var ved å selv sette det på grunn. Med andre ord ville han mest sannsynlig ikke fått bergelønn for å redde skipet selv fordi det var hans feil at skipet havnet der i det hele tatt.

Skrevet

Kjørte forbi tidligere i dag, og skuta lå der fortsatt.

Jeg trodde først det måtte være skjedd noe med ror eller motor, men det viste seg at det var god gammaldags feilmanøvrering.

Hvordan en skipper kan tro at en skute har noe på innsiden av den fyrlykten å gjøre, er for meg helt ubegripelig.

Skrevet

Hehe, jeg reagerte på det jeg også da jeg leste om det tidligere i dag!

Jeg har aldri ført en båt noe mer enn én gang, og da en liten cabincruiser, men det sa seg veldig godt selv hvilken side av fyrlykten den skuta skulle :)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...