Geir Teigo Skrevet 12. juni 2007 Skrevet 12. juni 2007 Sitter på balkongen og ser på "dramaet". http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article1833365.ece Siter
Andreas Ommundsen Skrevet 12. juni 2007 Skrevet 12. juni 2007 Er det MULIG? Nettopp kommet ut etter restaurering for over 50 millioner kroner og dokk i over ett og et halvt år... Får bare håpe de klarer å berge henne uten problemer. Siter
Hans Christian Lindgren Skrevet 12. juni 2007 Skrevet 12. juni 2007 Og en kaptein som ikke ville ha hjelp da..Hverken fra politi eller andre redningsmannskaper. Siter
Geir Teigo Skrevet 13. juni 2007 Forfatter Skrevet 13. juni 2007 Klart han ikke vil ha hjelp. Hvis man berger en båt, kan man kreve en sum som tilsvarer en viss prosentandel av båten eller hvordan det er. Etter § 30 fastsettes bergerens bergelønn i samsvar med sedvane eller til det som anses rimelig. Bergelønn må i henhold til første ledd annet punktum ikke overstige verdien av det bergede, og det vil derfor i de fleste tilfeller være bruksverdien av det bergede som må legges til grunn. Er berget redskap uten verdi på grunn av dens beskaffenhet, vil det heller ikke foreligge grunnlag for bergelønn. Dette samsvarer med sjøloven § 445 første ledd. Etter rettspraksis har man ikke rett til bergelønn før det foreligger en bergingssituasjon. I RG 1962 s. 521 legger Hålogaland lagmannsrett til grunn at garnlenken må være løsgjort fra fartøyet før det foreligger en bergingssituasjon. Er altså en lovfastsatt "finnerlønn" dette her Siter
AMO Skrevet 13. juni 2007 Skrevet 13. juni 2007 Du sa det selv: Etter § 30 fastsettes bergerens bergelønn i samsvar med sedvane eller til det som anses rimelig. Bergelønn må i henhold til første ledd annet punktum ikke overstige verdien av det bergede, og det vil derfor i de fleste tilfeller være bruksverdien av det bergede som må legges til grunn. Er berget redskap uten verdi på grunn av dens beskaffenhet, vil det heller ikke foreligge grunnlag for bergelønn. Dette samsvarer med sjøloven § 445 første ledd. Etter rettspraksis har man ikke rett til bergelønn før det foreligger en bergingssituasjon. I RG 1962 s. 521 legger Hålogaland lagmannsrett til grunn at garnlenken må være løsgjort fra fartøyet før det foreligger en bergingssituasjon. Kapteinens beskaffenhet av berget var ved å selv sette det på grunn. Med andre ord ville han mest sannsynlig ikke fått bergelønn for å redde skipet selv fordi det var hans feil at skipet havnet der i det hele tatt. Siter
Geir Teigo Skrevet 13. juni 2007 Forfatter Skrevet 13. juni 2007 Kjørte forbi tidligere i dag, og skuta lå der fortsatt. Jeg trodde først det måtte være skjedd noe med ror eller motor, men det viste seg at det var god gammaldags feilmanøvrering. Hvordan en skipper kan tro at en skute har noe på innsiden av den fyrlykten å gjøre, er for meg helt ubegripelig. Siter
AMO Skrevet 13. juni 2007 Skrevet 13. juni 2007 Hehe, jeg reagerte på det jeg også da jeg leste om det tidligere i dag! Jeg har aldri ført en båt noe mer enn én gang, og da en liten cabincruiser, men det sa seg veldig godt selv hvilken side av fyrlykten den skuta skulle Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.