Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

God kveld.

Jeg skal til USA på ferie i år, hvor jeg har blitt fristet å kjøpe nytt kamera der. Pr. i dag har jeg Canon 350, og har et sterkt ønske om å kjøpe Nikon D40 eller D80, i USA. Sistenevnt er selvsagt det mest aktuelle.

Prisen er egentlig det som avgjør. Men spørsmålet mitt går som følger: Er det noe jeg bør være klar over ved kjøp av kamera i USA?

Jeg tenker ikke på garanti osv.. men er det noe annet?

Om noen andre har erfaringer, kom med innspill.. :)

Mvh

Bjørn Erik

Skrevet

Først af alt. Du har et Canon EOS 350D, men vil gerne skifte til Nikon D80?

Hvorfor ikke købe et godt Canon-objektiv i stedet for?

Skrevet
  • Forfatter

For å slippe ditt spørsmål fra andre: Jeg har av ingen interesse planer om å beholde Canon 350. Med andre ord, kameraet er allerede solgt.

Så.. det må bli D80. Denne gang kjører jeg for Nikon, da jeg liker dette bedre enn Canon.

Skrevet

Som Rune sier så er det vel 115V-lader til det meste elektronisk utstyr man får kjøpt i statene. Finnes overganger, men det er veldig upraktisk. Skal du kjøpe kamerating der kan du jo kjøpe et objektiv, og bruke det som kikkert eller noe annet lurt til du har fått kjøpt kamerahuset :P

Skrevet
Engelsk manual' date=' 115v-lader(?) og overhodet ingen reklamasjon/garantirett i Norge/Europa. [/quote']

Tull og fanteri. Det er null problem å få levert utstyret med europeeisk standard. Da jeg kjøpte 30D kunne jeg velge hvilken plugg jeg ville ha på laderen.

Når det gjelder garanti så koster det litt, men har man certificate så har det ikke noe å si om man bor i Sibir eller Chicago.

Jeg anbefaler igjen på det sterkeste, BH Photo/Video om du skal handle kamerautstyr i USA.

Skrevet
  • Forfatter

Tusen takk for svar.

Dette med lader, engelsk manual og garanti, har ikke noe betydning. Engelsk manual med engelsk firmware på kameraet vil jeg helst da(da jeg finner dette mest praktisk) og laderen fikser vi lett..

En venn av meg kjøpte D70s i fjor fra Ebay faktisk, fikset laderen rett og slett med en ny plugg..

Da lurte jeg på noe annet i samme slengen.. :)

Hva ville dere anbefalt av D40 eller D80, til en som aldri har brukt Nikon utstyr før? Altså, overgang til D40/D80 fra Canon 350..

En av de største ulempene jeg fant ved D40, var den relativt trege autofokusen. Noe pga den ikke har innebygt autofokus motor i huset, men i objektivet.. og da blir jeg også avhengig av AF-S objektiver.. som også er en annen ulempe.

Edit:

http://www.bhphotovideo.com/c/product/484235-REG/Nikon_9425_D80_SLR_Digital_Camera.html

Er dette en bra pris?

Skrevet

Har kjøpt et par kameraer i USA, og jeg har ikke hatt noen problem med det. Måtte bytte plugg på laderen til det ene, men det var ikke noen stor sak. I værste fall får man jo kjøpt omformere fra 110V-220V ganske billig.

Sett bort fra garantien, har jeg ingen betenkeligheter med å kjøpe kamera der igjen.

Skrevet

Du har allerede erfaring med DSLR fra Canon, så lad være med at købe Nikon D40. Det har godt nok mange megapixels og tager også vældig fine billeder, men det er i bund og grund et "point&shoot-SLR", altså med kun de allermest nødvendige funktioner.

Skrevet

Når det gjelder garanti så koster det litt, men har man certificate så har det ikke noe å si om man bor i Sibir eller Chicago.

Her tar du nok dessverre helt feil Thomas. Hverken Nikon eller Canon i Norge eller i Europa for den del reparerer IKKE kamerahus som er kjøpt utenfor EUs grenser. Optikk derimot går så lenge du har en fullstendig kvittering med fullt produktnavn, serienummer og ellers kontaktinformasjon til butikken du kjøpte det i fra. Prater du om MACK-garanti (som jeg tror du gjør) så er det en helt annen sak ja...

D40(x)** er ikke tregere enn noe annet Nikon dSLR i denne klassen (D70(s), D50, D80, D100). Har selv prøvd kameraet en del med "litt hvassere" optikk som AF-S 17-35mm F/2.8, AF-S 70-200mm F/2.8 VR og AF-S 300mm F/2.8 VR. Mine erfaringer tilsier at kameraet med AF-S objektiver er minst like raskt som storebror D80 - SVÆRT raskt.

** D40 og D40x er like utenom 6 vs. 10 mpix og ISO 200-3200 vs 100-3200.

At D40's manglende AF-motor (skrumotor sådan) skal gjøre autofokus for tregt for din del så må du ta en titt på Nikon D80's kit-objektiv AF-S 18-135mm. Dette objektivet er like raskt (tregt hvis jeg må si det rett ut) som kit-objektivet til D40(x). Skal du satse på skikkelig optikk fra første stund så kjøper du det Nikon-huset du ønsker og klasker på en AF-S 18-70mm.

Det er både skarpt fra kant til kant fra 18 til 70mm. Relativt OK lysstyrke, bra byggekvalitet ("værsikret") og ikke minst meget bra AF-hastighet. Objektiver i proffklassen slik som AF-S 17-55, 70-200 VR, 300mm VR etc har enda kjappere autofokus. All ny Nikon-optikk som har kommet siden 2002 og som lanseres fremover har selvfølgelig AF-S så du lider ingen nød så lenge du ikke skal bruke optikk fra før 1998.

Jeg ville valgt D80 om du holder på med bevegende motiver pga AF-systemet D80 har fått i fra D200 og D2-serien. Søkeren er også en del (20%) større enn tilsvarende kamera fra Canon (400D og 30D) og andre Nikon-hus i samme klasse. Med batterigrep har du en herlig kombinasjon av vekt og balanse med teleobjektiver (trenger ikke være 5kg med fastoptikk). Styring av eksterne blitser trådløst med den innebygde er også genialt - dette er et STORT savn på min Canon 5D og jeg har måtte kjøpe inn en ST-E2 til 1900kr i Norge... som gjør akkurat det samme som Nikons innebygde blitser gjør (bortsett fra D40(x).

D40 ville jeg valgt om du vil ha lav vekt og mer penger til ordentlig optikk eller tilbehør. D40(x) har lavest ISO-støy på høyere ISO av alle Nikon-hus som er testet i dag og ellers bildekvalitet kommer helt ann på optikken du bruker. Nå tror jeg det kun er i EU du får dette tilbudet, men kjøper du D40(x) så får du en gratis blits på kjøpet (SB-400 til 1299,-) av Nikon.

Prisene er ikke VELDIG mye billigere i USA på den laveste klassen av DSLR. D40(x) er underpriset i Norge som det er, og det er svært mange butikker som selger ut kit med tap pga konkurranse. 5000kr for D40 med 18-55mm kit og gratis SB-400 blits er en meget god pris spør du meg. D80 kan du spare litt på om du finner kit med 18-70 objektivet.

Alt i alt - kjøp det du føler deg mest sikker på. Bruk evt. de pengene du har til over i budsjettet ditt på en blits fremfor middelmådig optikk. Du får aldri nok lys og en reflektert blits i tak eller vegg er mye mer lys og vesentlig mindre kostnad enn hva superlyssterk optikk koster.

Jeg har selv Canons 50mm F/1.2 L USM til 12 500kr på mitt kamera for tiden og det er bra et helt utrolig objektiv når det kommer til lysstyrke. Har også et svært billig 50mm F/1.8 objektiv til 1000kr som støver ned på hylla og skal jeg være helt ærlig så tar ikke førstnevnte noen bedre bilder enn sistnevnte fra blender F/2.8 og mindre blenderåpninger. Derimot er byggekvaliteten, AF-hastighet og ikke minst ytelsen på de største blenderåpningene totalt overlegen den billigere versjonen. Alt til sin pris.

Skrevet
  • Forfatter

Tusen takk for mange gode svar.

Nå er jeg kommet i stadiet hvor jeg ikke klarer å bestemme meg..

Elkjøp kjører i disse dager et supertilbud på Nikon D40 m/ Nikor 18-55 + blitzen, til 4499,-.

Jeg lurer på om jeg skal gå for dette tilbudet, og heller kjøpe D80 neste år, hvis jeg føler at jeg har utviklet meg og følerm eg klar for et mer avansert kamera? Eller vil hoppet fra 350 bli skuffende til D40?

Hvis noen har lyst som har erfaring, kan noen av dere hjelpe meg med å finne en god pris på D80 m/ nikkor 18-130 fra USA?

Skrevet

Hvis noen har lyst som har erfaring, kan noen av dere hjelpe meg med å finne en god pris på D80 m/ nikkor 18-130 fra USA?

Hvis du klarer vente noen dager så skal jeg sjekke butikkprisen på nevnte utstyr når jeg er der borte neste uke.

Skrevet

Hvis du klarer vente noen dager så skal jeg sjekke butikkprisen på nevnte utstyr når jeg er der borte neste uke.

Sjekker du EOS400D også? :) Jeg skal også over dammen i sommer. Og har meget lyst på et speilrekfleks kamera.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …