Jarle Kristiansen Skrevet 10. juni 2001 Skrevet 10. juni 2001 Har lest en del havarirapporter for å lære litt og være på vakt osv... La merke til at ganske mang kjører flyet tomt for bensin, og at tankvelgeren blir stilt i av posisjon. Et par ting jeg lurer på da. På c-172 som jeg tar timer på så er ikke tankmålerene noe å stole på. For å måle mengden bruker en div hjelpemidler FØR fly turen. Når en er på tur og glemmer å leane motoren og det er kanskje noe mere motvind osv. så er tankmåleren falsk. Siden det skjer ganske ofte at folk kjører flyet tomt for bensin synest jeg det er helt utrolig at en ikke legger på noen tusenlapper og får bedere målere!! forstå det den som vil. Det burde også ha kommet en varsellyd når tankvelgeren blir stilt i av posisjon. Det er ikke rare greiene som skal til for å lage dette. En annen litt merkelig ting er at en skal skifte tank hver halvtime. Men har dette noe for seg.. En vet fremdeles ikke med sikkerhet når tanken er tom. Når den ene tanken er tom er du ikke garantert å ha 30 min flytid igjen på den andre. Dette er vel kanskje det eneste som er meningen å skifte tank. Det sikreste er jo å fly på begge tanker hele tiden. Og uansatt så bør en jo ha mere bensin i vinga enn "kanskje" 30 minutter til.. Er det så lite bensin i gjen så burde det ha kommet en varsellyd eller noe. Vi lever tross alt i år 2001 og helt umulig er det vel ikke. Forstår godt at flya er gamle, men det er vel ikke umulig å gjøre noe med det pga det. På noen flytyper tror jeg at en MÅ velge KUN en av tankene om gangen. HALLO. Er det noen som kan gi meg en forklaring på dette? Og hvorfor blir det ikke gjort noe med disse tankmålerene. Det er mange som kjører flyet tomt for bensin, Å vite hvor mye som er i gjen er jo en fordel.. [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] Siter
Kjell Lavoll Skrevet 10. juni 2001 Skrevet 10. juni 2001 Det er faktisk et krav at tankmålerene skal vise riktig når tanken er tom. Men de trenger ikke å vise riktig når tanken er full. Jeg har selv opplevd at jeg har brukt mye mer bensin enn det jeg regnet ut. Det var pga et skydekke som gjorde at jeg ikke kunne fly hoeyt nok til å leane mixen. I en Cessna 172 trenger man ikke å skifte tank siden de henger sammen og bensinen flyter fritt mellom tankene. [ 10-06-2001: Endret av: Kjell Lavoll ] Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 10. juni 2001 Skrevet 10. juni 2001 På c172 er tankmålerene ikke helt til å stole på nei (har opplevd at den ene har stått på helt tom et par ganger enda det er fulle tanker), men dem gir en viss indikasjon. Du bør bruke en av tankene på cruise siden du blir mere bevvist på fuel management (snakker om c172 nå) og siden den venstre tanken tappes kjappere enn den høyre. Er det forresten noen som vet om noen gode "målepinner" til c172, både vanlige og long range ? Jeg savner det veldig. Vennlig hilsen Tarjei Lundarvollen Siter
Stian Vaaden Skrevet 10. juni 2001 Skrevet 10. juni 2001 Hei! jeg har blitt fortalt av instruktøren min at man kan leane selv om man ikke er over en viss høyde.. bare man flyr på cruise! noen fler som vet om dette er "riktig" eller "galt"? Siter
Jarle Kristiansen Skrevet 10. juni 2001 Forfatter Skrevet 10. juni 2001 Ja det er riktig. Fikk tilsendt en info film som heter full tank. (anbefales) Og der mener jeg å huske at det var bare å leane i vei Siter
Håvard Olsen Skrevet 10. juni 2001 Skrevet 10. juni 2001 I løpet av de timene jeg har hatt på C-172 har jeg erfart at man klatrer på rich-- og når man flater ut, og har satt motoren på cruise setting, leaner man til motoren begynner å jukse bitte litt, for deretter og skru på litt mere blanding., altså man leaner etter hva motoren forteller deg. Siter
Jarle Kristiansen Skrevet 10. juni 2001 Forfatter Skrevet 10. juni 2001 " Du bør bruke en av tankene på cruise siden du blir mere bevvist på fuel management (snakker om c172 nå) og siden den venstre tanken tappes kjappere enn den høyre." Pleier du å kjøre den ene tanken helt tom? før du skifter. Hvorfor tappes dene tanken fortere enn den andre?? Siter
Kjell Lavoll Skrevet 10. juni 2001 Skrevet 10. juni 2001 Ved high density altitude kan man leane mixen foer takeoff. Det er ikke noe farlig. Men jeg liker ikke å leane mixen når jeg flyr under 2000 fot og terrenget er ubrukelig til å noedlande på. Litt kjipt når motoren begynner å hoste og man håper på at den ikke stopper. Man har liksom ikke så lang tid til å få startet motoer igjen. Men man kan gjoere som man vil... I foelge C172 operating manual så leaner man mixen over 3000 fot. Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 11. juni 2001 Skrevet 11. juni 2001 Tja, om du skifter tank regelmessig så følger du litt mere med, mener "ekspertene", men jeg synes igrunn det selv også, jeg har gjort det til en vane at hver gang jeg skifter tank så sjekker jeg fuelmålerene og regner littegrann på hvor mye fuel som bør være igjen og hvor mye som antagelig er brukt. Grunnen til at venstre tank tappes kjappere er at fuel ventilatoren sitter i venstre tank på c172. Man skulle tro at fuelen rant over i den andre tanken, men det gjør den ikke. Omtrent hver gang jeg fyller går det mere fuel i venstre tank enn i høyre. Jeg kjører ikke en tank helt tom før jeg skifter nei, jeg pleier og skifte tank sånn iblant (10-20 min mellomrom). Dette avhenger at flygingens lengde, er det lang flyging skifter jeg flere ganger, er det en kortere flyging skifter jeg kanskje bare en gang. Vennlig hilsen Tarjei Lundarvollen Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 11. juni 2001 Skrevet 11. juni 2001 Hehe, ikke bli for kjepphøy her nå da [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] På cessna kan du fly på begge samtidig ja, og det brukes under avgang og landing. Sjekklisten sier at du skal bruke en tank på cruise over 5000 fot, men jeg bruker normalt en under cruise uansett, dog ikke på småturer ifra geiteryggen til torp som ofte flyes i 2-2500 fot [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Vennlig hilsen Tarjei Lundarvollen Siter
Kjell Lavoll Skrevet 11. juni 2001 Skrevet 11. juni 2001 Bensinen renner faktisk fra tank til tank. Bensinforbruket er ulikt pga at det er nesten umulig aa ha vingene "level". Jeg skjoenner ikke hvorfor ventilatoren har noe med dette aa gjoere. Begge (Airworthiness Directive) fuel caps har ogsaa ventilasjon. Her er uttak fra C-172P operating manual. "When the fuel selector valve handle is in the BOTH position in cruising flight, unequal fuel flow from each tank may occur if the wings are not maintained exactly level. Resulting wing heaviness can be alleviated gradually by turning the selector valve handle to the tank in the "heavy" wing." "It is not practical to measure the time required to consume all of the fuel in one tank, and, after switching to the opposite tank, expect an equal duration from the remaining fuel. The airspace in both fuel tanks is interconnected by a vent line and, therefore, some sloshing of fuel between tanks can be expected when the tanks are nearly full and the wings are not level." Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 11. juni 2001 Skrevet 11. juni 2001 Jeg vet ikke mere enn hva mine instruktører har lært meg, og hva NAK sin fuel management video sier, men jeg stoler fullt og helt på begge. Vennlig hilsen Tarjei Lundarvollen Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.