Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Hei hå!

Har et passelig ekslusivt objektiv på kameraet om dagen og tenkte i den sammenheng å dele et par bilder med dere. Dette er ikke noen form for test med grafer og sammenligninger med andre objektiver - bare rett og slett en "rå maktdemonstrasjon" med Canon's (det diskuteres om dette objektivet eller Canon 35mm F1.4 L) skarpeste objektiv og hvilke muligheter dette gir. Først litt informasjon.

Brennvidde: 50mm (Canon 5D er brukt = 50mm)

Blenderåpning: F/1.2 (til F/16)

Nærgrense: 45cm

Dimensjoner: 86x66mm (8 elementer / 6 grupper)

Vekt: 660g inkl solblender

Pris: ~12 500kr

Her har vi med andre ord store glass i en relativt kort, men tykk innpakning med sine 660g. Portrettobjektiv som dette kalles så har dette en ekstrem blenderåpning og gir derfor minimal dybdeskarphet på største blender. Normalt koster objektiver med zoom og lysstyrke F/2.8 det samme som dette objektivet, men så er det mye lettere og "biligere" å produsere faste objektiver med langt større åpning og enda bedre skarphet. Så får vi se om prisen forsvarer den røde ringen.

Utseende fra topp - 5D + 50mm F/1.2 L (tjukke saker)

1.jpg

Utseende fra siden som viser de ekslusive tallene og den røde ringen.

2.jpg

Lysstyrken er det lite å si på... :D

3.jpg

For de av dere som elsker bokeh (for- eller bakgrunn ute av fokus) så skuffer dette objektivet neppe? Jeg synes i allefall tegning av elementer i bildet ute av fokus er nærmest perfekt. Bildet er tatt på nærgrensen 45cm og takk til samarbeidsvillig kollega.

5.jpg

Siden dybdeskarpheten (fokusplanet) er 0,61cm (6,1mm!) minimal så er skarpheten meget bra der du har fokus. Jeg har fokusert på høyre øye på bildet (hennes venstre øye i virkeligheten) og har med vilje latt henne stå litt på skrå bare for å vise hvor liten dybdeskarpheten (fokusplanet) er på blender F/1.2!

4.jpg

Som alle "tester" så er det greit å ta med et bilde utendørs. Jeg har fokusert på den lilla Mercedesen med blenderåpning F/1.6. Grunnen til at jeg ikke brukte F/1.2 var rett og slett fordi det var for mye lys ute til å la det være mulig å få et korrekt eksponert bilde.***

6.jpg

*** Øvrige bildedata: F/1.6, ISO 50, 1/8000s lukkertid!

En korrigert versjon som jeg har påført bittelitt kontrast og fargemetning siden objektivet taper seg litt på dette under blender F/1.8.

7.jpg

Tok et lite 100% utsnitt av bildet der jeg satt fokus. Vurder selv hva dere synes! Det er IKKE påført oppskarping i kamera eller raw-konverteringen. Dette er F/1.6!!

8.jpg

Alt i alt synes jeg Canon har en skikkelig "bombe" av et objektiv om du virkelig trenger lysstyrken og skarpheten objektivet gir fra F/1.2 til F/3.2. De andre 50mm-ene til Canon samt dette objektivet yter meget likt fra F/3.2 (F/4) og nedover på blenderstigen. Du betaler en svært høy pris for et objektiv uten zoom, men du får igjen en utrolig lysstyrke, meget høy skarphet, meget bra kontrast og selvfølgelig den glødende røde ringen.

Skrevet
Er vel mest fotografen som er som er vanvittig bra.

Du kan stå der med 5D og objektiv til mangfoldige tusen uten at bildene blir bra.

Jepp. Er jo fotografen som til syvende og sist teller. Erstatter automatikken alt så ...hm... blir ikke alt så like gøy. Fint å kunne stille manuelt og leke seg litt med programmene. :)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …