Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann.

Jeg har et lite spørsmål angående lønn i bedrift:

Jeg jobber på en RIMI butikk og er litt usikker på om lønna er helt som den skal være. En jeg kjenner tjener 88,50 kr i timen og sier det er bindende i forhold til en tariffavtale, men er ikke tariffavtaler ganske individuelle i forhold til arbeidsgiver og lønnsbetingelsene, eller gjelder det likt for hele landet?

Lurer på om det finens en lov i Norge som bestemmer minstelønn til arbeidstakere over 15 år og under 18?

Skrevet

Jeg har hørt at hvis du er feks 15 år. Så skal du ta din alder + 2 som blir 17. Det bakerste tallet + en null skal være din lønn. altså 70 kr timen. Mulig dette ble noe rotete forklart men.

Det er iallfall det minstelønnen burde være.

Skrevet

Det tviler jeg på stemmer. Det har i hvertfall ikke stemt for meg, og ikke for flere andre jeg kjenner heller. Dessuten tror jeg ikke en arbeidsgiver bruker en sånn regel som er såpass "løs", slikt pleier som oftest å være kontraktsfestet og varierende hos arbeidgivere.

Skrevet

Ta kontakt med Handel og Kontor. De har til en hver tid opplysninger om gjeldende tariff for diverse butikker m.m. om omfattes av H&K.

Har selv noen under 18 år på jobben min som tjener under 90kr timen.

EDIT: Tariffen gjelder for de butikker/bedrifter som har tariff og de organiserte (LO f.eks).

Skrevet
Jeg har hørt at hvis du er feks 15 år. Så skal du ta din alder + 2 som blir 17. Det bakerste tallet + en null skal være din lønn. altså 70 kr timen. Mulig dette ble noe rotete forklart men.

neineinei...det blir alt for stigmatisk.

Dette kommer an på hva du jobber med.

88 kr timen for å jobbe på RIMI for en 16 åring (f.eks.) høres egentlig helt greit ut uten at jeg vet hva tariffen er.

Sommerjobb??

Skrevet

Det ville vært håpløst om ungdom skulle få like mye i lønn som en faglært voksen har. Husk på at de fleste voksne er faglærte, de har gått en spesifikk utdannelse utover grunnskole og videregående, noe ungdom ikke har. Ungdom er ikke i nærheten engang. Derfor er det rett og slett bare tull at ungdom skal tjene like mye som en voksen person.

Skrevet

Ta kontakt med meg når du blir 18 år så skal du få sommerjobb :grin:

Skrevet
Det ville vært håpløst om ungdom skulle få like mye i lønn som en faglært voksen har. Husk på at de fleste voksne er faglærte' date=' de har gått en spesifikk utdannelse utover grunnskole og videregående, noe ungdom ikke har. Ungdom er ikke i nærheten engang. Derfor er det rett og slett bare tull at ungdom skal tjene like mye som en voksen person. [/quote']

Vel det kan jo diskuteres i noen tilfeller. Det finnes steder hvor folk over og under 18 år jobber med nøyaktig det samme (fagkompetanse er ikke relevant), og begge parter gjør en like god jobb (kan også gjerne være en 50 åring som jobber dårligere enn en 17-åring). Likevel er det lønnsdifferanse. Men jeg vil likevel si at så lenge du tjener over 80 når du er under 18 år, så får du godt nok betalt.

Skrevet

Så lenge det er snakk om samme stilling og arbeidsoppgaver, så er det likegyldig om alder er forskjellig, da skal lønnen være den samme, det er jeg enig i :)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...