Simen Trovatten Taraldsen Skrevet 9. juni 2001 Skrevet 9. juni 2001 ... til KL3508 drar fra Værnes med meg ombord via Oslo og Schiphol til Barcelona. Skal ha en 5 timers ventetid på EHAM, og jeg håper det er gode muligheter for "spotting". Har hørt rykter om en observasjonsplatform - får håpe den isåfall er litt større enn den på Heathrow, hvor det var svært så trangt. Håper heller den er litt mer som den i Warszawa, hvor det var glimrende muligheter for observasjon like over gatene. Etter en liten halvuke i Barcelona tar man seg videre til Toulouse, og turens høydepunkt (som nevnt i en tidligere tråd): Besøk på Airbus. Har fått bekreftet at man skal se en fullskalamodell av A380, riktignok laget av treverk, men likevel blir det sikkert heftig. [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image] Tviler på at det er noe populært med fotografering inne på fabrikken, men man må jo spørre. [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Hadde vært artig med simulator, men det er det nok null sjanse for å få prøve ja. Vel, jeg får bare ønske meg selv en god tur, og starte pakkingen (Taxien kommer om 5 timer). Siter
Simen Trovatten Taraldsen Skrevet 18. juni 2001 Forfatter Skrevet 18. juni 2001 Turen til Toulouse var meget bra! Selve turen var med diverse 737 fra BU/KL, og ganske så normal. En ting som jeg la merke til, var at KLM flyr med åpne dører inn til cockpit, og man kunne se trimhjulet snurre frem og tilbake. Vel. På Blagnac var det først en del foredrag om Airbus som arbeidsplass, og der var det massemuligheter for ingeniørspirer; http://www.airbus-careers.com" TARGET=_blank>www.airbus-careers.com Så ble det lunsj i Airbus Kantinen, før vi ble busset over til final assembly line for A340/330. På veien passerte vi også ATR hangarene. Det første vi så da vi nærmet oss A340/330 assembly line, var en fire fem grønne 340'er som stod utenfor hangaren, og ventet på å bli malt. Men siden Airbus gjør mye for å spare tid, var de fleste halerorene allerede malt før montering. Ett av halerorene var mørkeblått med tre hvite bokstaver på: SAS. Et herlig syn! Vi ble satt av bussen utenfor Beluga-hangaren, hvor Beluga nr. 3 var iferd med å losse vinger som kom fra England, via Hamburg. Det flyet slutter aldri å imponere. Videre gikk man inn i selve assembly line hangaren, og så hvordan vinger, flykropp, hale/ror, understell ble satt sammen til et fly av store dimensjoner. Mye artig å se på der inne. En ting jeg bet meg spesielt merke i var at ved siste post i hangaren (hvor det normalt skulle være 75 dager unna leveringsdatoen) stod en 340-600 som skulle til Virgin. Men så leste jeg et annet sted at Virgin skulle få sin første -600 i juni neste år ... rart. Utenfor hangaren, ved siden av det grønne flyet med SAS-hale, stod Concorde 001 og viste seg frem. Riktignok ribbet innvending, men det var litt av et syn. Som en annen kuriositet kan man jo nevne at det stod en Sud Avaition Caravelle rett ved siden av soon-to-be SAS flyet. de holder på å samle inn masse rart til et flymuseum i Toulouse, fikk jeg høre etterpå. Fotografering var bannlyst, så det ble nok ikke noen bilder, men man har masse "bilder" i hodet. Etter omvisningen på final assembly line, var det buss tilbake til "kontorene" igjen, hvor vi fikk titte på det såkalte mock-up anlegget. Det var egentlig stengt, så vi måtte se gjennom glassveggene, men det var ganske så imponerende å se 380 ved siden av 340 og 320. Store dimensjoner, gitt. Til slutt må jeg nevne, at da vi tok av fra Toulouse imorges, hadde jeg utsikt over hele Airbus-området, og kunne da se en gråhvit A340 med røde motorer og blå hale med tre hvite bokstaver på: SAS. Den er malt, og snart klar for levering! [ 18-06-2001: Endret av: Simen Trovatten Taraldsen ] Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.